یزد، بلوار شهید بهشتی (حدفاصل چهارراه مهدیه تا میدان امام حسین) نرسیده به میدان امام حسین، روبروی اداره پست، طبقه فوقانی املاک ۱۲۱
09131588851

انتخاب نام برند

مجتمع سورنا، انتخاب نام برند

برگرفته از سایت بازاریابی ترجمه: ندا ضیاء : انتخاب یک نام مناسب در نام گذاری برند و علامت تجاری برای ثبت برند مانند داشتن عدد اکتان بالاتر است. یک نام بد، خسته کننده و تکراری الزاماً شانس موفقیت یک نام تجاری را از بین نمی برد اما در بیشتر موارد موفقیت آن را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به خطر خواهد انداخت.

آیا نامی که انتخاب کرده اید مناسب است؟
از دید مشتریان تان به نامی که انتخاب کرده اید نگاه کنید. به نظر خودتان هم خسته کننده است؟! در اینصورت باید به فکر تغییر آن باشید. بله این کار هزینه بر خواهد بود، اما در عین حال به شما این فرصت را خواهد داد که نظر ها را به سوی خود جلب کنید و حرکتی در راستای نوسازی برند خود کرده باشید. نگاهی به هزینه ها و سود این کار بیاندازید و به یاد داشته باشید که همواره تغییر اندکی ترسناک به نظر می رسد، اما برندی که فلج شده به مراتب ترسناک تر است.

تولد نام برند
البته که پیدا کردن یک نام مناسب اندکی دشوار خواهد بود! مدیران و صاحبان مشاغل مدت هاست فرزندان نوپای خود را با نام هایی منحصر به فرد پرورش داده اند، بعد ها شرکت های مبتکر و آژانس های تبلیغاتی نیز وارد میدان شدند، و حالا این هنر، علم و مهارت شکلی تخصصی به خود گرفته. نام گذاری برند به تجارتی بزرگ تبدیل شده و برای استخدام یک شرکت کارکشته در این حوزه باید مبلغی بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دلار یا حتی بیشتر، علاوه بر هزینه ی کارهای گرافیکی، بپردازید.

پس داشتن یک نام خوب چه ارزشی دارد؟
البته که بسیار زیاد! اگر برند شما به خوبی تغذیه شود، رشد کرده و زمان بقای بیشتری خواهد داشت. همه ی اسم های خوب آن قدر ها هم هزینه بردار نیستند!
Nike یکی از بهترین مثال هاست. Nikee در زبان یونانی به معنای پیروزی است، به علاوه نام خدای پیروزی در اسطوره های یونانی نیز هست. اما این نام از یک خواب به فکر Jeff Janson اولین کارمند “واقعی” این شرکت رسید! بله به همین سادگی! و توانست ایده ی Phil Knight برای تغییر نام شرکت به “Dimension 6” شکست دهد و این در حالی بود که شرکت در سال ۱۹۷۱ مبلغ ۳۵ دلار به Carolyn Davidson، یک دانشجوی طراحی گرافیک در دانشگاه دولتی پورتلند پرداخت تا لوگوی معروف شرکت را طراحی کند.

وقتی با چالش نامگذاری روبرو شدید قبل از هر چیزی با ایده های خود و کارمندان تان شروع کنید. مهم نیست چه چیزی باشد، حتی اگر اسم های پیشنهادی بوی گند می دهند این تمرین خوب و خلاقانه ای برای تعریف ماهیت برندتان خواهد بود. اگر بودجه لازم را دارید با سپردن کار به دیگران دغدغه کمتری خواهید داشت و شاید این یک سرمایه گذاری مناسب باشد. باید به یاد داشته باشید که بقا و سود رسانی نام برندتان ممکن است سال ها ادامه داشته باشد.
با این حال چه قصد داشته باشید که فرآیند انتخاب نام را برون سپاری کنید و چه خود آن را انتخاب کنید، می توانید کار را با تمرین ساده زیر شروع کنید:
از خودتان بپرسید: سرانجام چه کسی درمورد نام تصمیم خواهد گرفت؟ یک نفر یا یک تیم؟ به هر حال ضوابط و قوانین باید در نظر گرفته شوند. در حال نام گذاری چه نوع برندی هستید؟ کمپانی، محصول، سرویس تجاری، یا رویداد؟ چه دوره حیاتی برای نام انتخابی پیش بینی می کنید؟ آیا این نام در خانواده ی بزرگتری می گنجد؟ آیا نام انتخابی تنها در داخل کشور به کار برده خواهد شد یا می خواهید آن را در سطح جهانی معرفی کنید؟(و البته به یاد داشته باشید که امروزه جهانی بودن شامل حضور شما در دنیای اینترنت نیز می شود)، مخاطبان اولیه شما چه کسانی هستند؟ در حال ایجاد یک شاخه جدید هستید یا پیوستن به بخشی از بازار که قبلا وجود داشته؟ و اگر در حال پیوستن هستید رقبای شما از چه نام هایی استفاده می کنند؟
یک نام مناسب باید کاملا رسا و توصیف کننده باشد یا مبهم و هیجانی؟
اغلب مردم نام های مبهم و مهیج را بیشتر میپسندند. چرا که برند را به گونه ای متمایز می کند. با این حال، هر موردی می تواند در جایگاه ویژه خود منحصر به فرد باشد.

یک نام مبهم و نا آشنا می تواند یک برند موفق باشد
اپل، نایک ای، گوگل و یاهو را که شرکت های نامدار و موفقی هستند در نظر بگیرید. همگی آنها در ابتدا شرکت هایی کوچک بودند. می بینیم که نام های توصیفی و لفظی هم در برخی شرایط می توانند موفق باشند. در حالت کلی درمورد اینگونه نام ها باید دقت بیشتری به خرج دهید چرا که به آسانی کپی برداری و تقلید می شوند و خریدار به دلیل مشابهت اسمی دچار اشتباه خواهد شد.
البته اگر برای برندینگ خود بودجه بالایی در نظر گرفته اید، می توانید از تاثیر بد یک نام برند خسته کننده و کلی به کمک مکمل های دیگر در امان باشید. به عنوان مثال Southwest Airlines را در نظر داشته باشید، تبلیغات بی نقص و مبتکرانه آنها از یک نام تکراری یک برند فوق العاده ساخت. با این حال بسیاری از شرکت ها توانایی مالی Southwest را برای تامین بودجه ی تبلیغات رسانه ای ندارند و نمی توانندآژانس تبلیغاتی فوق العاده ای همچون GSDM را استخدام کنند.

نام های کلی و بی معنی
اسم های گنگی مثل فناوری های نوین، راه گشایان دیجیتال و مانند این ها. چنین نام هایی شما را به زحمت بیشتری خواهند انداخت تا بتوانید یک برند بسازید. این طور نام های بی دست و پا به احتمال قوی در دریایی از مشابهت های اسمی غرق خواهند شد. استفاده کردن از چنین نام هایی در بسته های کالایی مصرف کنندگان که امروزه در حال رونق گرفتن هستند نیز به وفور قابل مشاهده است. به ویژه که برچسب های تقلید شده توسط خرده فروش ها به طور گسترده ای رواج یافته اند. در چنین وضعیتی یک نام متفاوت می تواند یک نقطه قوت برای کسب و کار شما باشد.

اسم های تقلیدی
واضح است که نام هایی که تقلیدی از نام رقبا یا برند های بزرگ باشند ارزش چندانی ندارند.

اسم هایی که تلفظ آن ها دشوار است
نام برند شما باید چیزی باشد که مردم به آسانی بتوانند آن را تلفظ کنند.

هر راهی که انتخاب می کنید، چه سپردن کار به یک شرکت فعال در این زمینه، چه مشاوره گرفتن از یک متخصص خلاق، سپردن کار به اعضای شرکت خود و تبدیل آن به یک پرژه درون سازمانی، چه کمک گرفتن از غریبه ها به شکل یک مسابقه نامگذاری و یا تلفیقی از همه این روش ها، شما لیستی بلندبالایی از گزینه های ممکن ساخته اید. خب، حال چه کار باید کرد؟!

سوال های بزرگتری در راه است
تاثیر نام انتخابی شما در جایگاهی که برندتان در بازار خواهد یافت قابل چشم پوشی نیست. آیا مفهوم یا وابستگی منفی درباره این نام در بازار کار شما وجود دارد؟ آیا این نام قبلا استفاده نشده است؟ در جاهای دیگر یا در فضای وب چطور؟
بعد از این که لیست خود را به چند مورد خلاصه کردید، می توانید گروهی را با تمرکز به واکنش های افراد به نام انتخابی به وجود آورید و آن را بسنجید. یا اینکه مطالعه قابل سنجشی برای اندازه گرفتن مقبولیت، خوشایندی یا تداعی معنی نام های احتمالی ترتیب دهید.

برای سنجش اسم هایی که در نظر دارید راه حلی جادویی وجود ندارد. در واقع گاهی بررسی بیش از اندازه، تنها تصمیم ها را به تاخیر می اندازد و شما را به کل خسته خواهد کرد. بهتر است به تعدادی از افراد با تجربه که قبولشان دارید گوش کنید، چند تست کوچک انجام دهید ، به احساس قلبی خود گوش کنید و سرانجام تصمیم بگیرید.

نام های موفق و مناسب:
هیجان انگیز اند
در ذهن می مانند
هویت دارند
عمیق هستند

نام برند مورد مهم است اما یک برند تنها با نام خود بقای طولانی مدت نخواهد داشت.
نام برند و عملکرد آن به یک اندازه در موفقیت و بقای برند شما تاثیر گذار هستند، یک نام خوب مانند سپریست برای نهضت شما، سمبلی برای داستان تان، نقطه ای برای متفاوت بودن در بازار، یادآور کننده یک خاطره خوب و در واقع بخشی مهم از زرادخانه برندینگ شما. پس به فکر یک نام خوب و مناسب باشید والبته فراموش نکنید که فراتر از نامی که انتخاب می کنید، باید به مسائل اساسی تر هم توجه داشته باشید.

پست های مرتبط