دسته‌بندی نشده

برند چیست؟

واژۀ برند را بسیار شنیده‌ایم. معمولا می‌شنویم پوشاک و کالاهایی که از محبوبیت بالایی برخوردارند و مردم حاضرند برایشان هزینه کنند برند هستند. و بارها این پیشنهاد را شنیده‌ایم که از برندی خاص خرید کنید چون کیفیت بالایی دارد.

اما منظور از برند چیست؟ در نظام حقوقی ایران برند چه جایگاهی دارد؟

اشتباهات متداول: جالب است بدانید که در قوانین ایران چیزی تحت عنوان برند وجود ندارد. در واقع برند اصطلاح رایجی است که در کسب و کار و بین بازاریان کاربرد دارد. و از نظر حقوقی جایگاهی ندارد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مطلقا چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است؟ پس اگر بخواهیم چیزی شبیه برند در ایران ثبت کنیم باید چه کار کنیم؟

مادۀ 30 «قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری»، در این باره گفته است:

علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف – علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب – علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
‎‎‎ج – نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

در واقع آنچه در قوانین آمده است علامت و نام تجاری است. حال باید ببینیم هرکدام از این‌ها از نظر قانون‌گذار چیست و چه آثاری دارد.

علامت تجاری

علامتی که انتخاب می‌کنید، باید وجه مشخصۀ فعالیت شما باشد. یعنی باعث شود که افراد با دیدن علامت و شنیدن نام تجاری شما، بتوانند فعالیت شما را از بقیه تشخیص بدهند. درواقع علامت تجاری نشانه، علامت، تصویر، ترسیمات یا شکلی است که با هدف متمایزکردن محصولات و خدمات شما با محصولات و خدمات سایر رقبا طراحی می‌شود. و از این جهت اهمیت بسیار زیادی در ادامۀ فعالیت شما خواهد داشت.

نام تجاری

نام تجاری درواقع آن اسم، عبارت یا اصطلاحی است که شخص برای کالا یا خدمات خود انتخاب می‌کند. این نام تجاری کاری می‌کند که مشتریان با شنیدن آن سریعا به یاد کالاها یا خدمات آن بیفتند. برای مثال کاری که کوکاکولا کرده است.

در واقع نام تجاری، دیگر یک اسم خشک‌وخالی نیست. بلکه مدیران شرکت‌ها به درستی می‌دانند که یک نام تجاری مناسب، تا چه حد می‌تواند ارزشمند و سودآور باشد.

برند ارزشمندترین و در عین حال آسیب پذیرترین دارایی سازمان شماست فراموش نکنید با ارزش ترین دارایی ها همیشه آسیب پذیر ترند .سازمان و کسب و کار شما در هر وسعت و قدمتی که باشد تنها چیزی که مخاطبان و بازار از آن یاد می کنند و در یاد آنها باقی می ماند برند شماست .

برند وجه تمایز شما از دیگران محسوب می شود و تنها ابزار سودآوری شما در سطح بازار است

قانون همیشه در راستای حمایت از دستاوردهای بشری قدم برداشته و رسالت اصلی آن هم برقراری نظم و حمایت از حقوق افراد است . برند هم جز حقوق شما محسوب می شود و چون شما خالق آن هستید پس در مالکیت شماست . از طرفی به وسیله ی آن سودآوری کسب و کار شما تامین می شود و جز دارایی و سرمایه های شما به حساب می آید .  پس در صورتی که برای آن حمایت قانونی ویژه ای ایجاد نکنید به راحتی به تصرف سودجویان در می آید .  امروزه ثبت قانونی برند یکی از مهم ترین مراحل برندینگ محسوب می شود و راه حلی برای جلوگیری از تصرف و سواستفاده ی دیگران از برند شماست . زمانی که شما اقدام به ثبت قانونی برند خود می کنید یعنی برای آن حصار و حمایت قانونی در نظر می گیرید تا از آسیب و دست درازی دیگران در امان باشد و از همه مهم تر اعلام می کنید که شما مالک قانونی برند نام برده هستید و بدین وسیله وجهه ی قانونی هم به کسب و کار خود بخشیده اید . مردم همیشه نظم و قانونمند بودن را دوست دارند و این به آنها حس اعتماد و اطمینان خاصی می بخشد . البته این امر بدین معنی نیست که اگر برند خود را ثبت قانونی نکنید ارزش و اعتباری ندارید …. نه ….. ثبت قانونی برند باعث میشود که با خیال آسوده تری برند خود را در بازار معرفی کنید و گسترش دهید و به دیگران هم اعلام می کنید که شما مالک قانونی برند هستید و کسی نمی تواند به برند شما نزدیک شود.

بگذارید برای شما بایک مثال این قضیه را بیشتر و بهتر توضیح بدهم : تصور کنید شما یک رستوران افتتاح کرده اید و برای تابلوی آن نامی در نظر گرفته اید . به دلیل کیفیت غذاها و قیمت های مناسب رستوران شما ، در عرض مدت کوتاهی مشتریان شما چندین برابر شده و سود سرشاری هم نصیب شما شده است . از طرفی همه رستوران شما را با آن تابلو و نامی که بر سر در مغازه است می شناسند و این نام در حال گسترش است . از طرف دیگر قانون کشور شما هم حکم می کند که برند متعلق به شخصی است که اقدام به ثبت قانونی برند خود کرده و اظهارنامه ای به نام خود و برندش در اداره ی علامت ثبت کرده است . اگر شخصی بیاید و بدون اطلاع شما اقدام به ثبت نام رستوران شما بکند و اظهارنامه را به نام خودش به ثبت برساند در حقیقت آن برند دیگر متعلق به شما نیست و آن شخص مالک برند شناخته می شود . حتی او حق شکایت و گرفتن خسارت از شما را دارد . و شما مجبور هستید که رستوران را تعطیل و یا دیگر از نام رستوران خود استفاده نکنید . در حقیقت تمامی زحمات و سرمایه ی شما به دلیل رعایت نکردن یک نکته ی ساده از بین خواهد رفت . من در سال های وکالت خود شاهد پرونده های بسیاری در این زمینه بوده ام که افراد زیادی بر سر مالکیت حقوقی یک برند در دادگاه ها حاضر می شدند و نهایتا حکم دادگاه به نفع شخصی بود که برند را به نام خود به ثبت رسانیده بود.

فراموش نکنید برای ثبت برند شما فردا دیر است …

برای مشاوره و ثبت برند خود با تیم ما در ارتباط باشید …

سوالات متداول

خیر، شما می توانید با داشتن مجوز مربوط به فعالیت خود نام تجاری را بصورت فارسی و با داشتن کارت بازرگانی بصورت لاتین نام خود را ثبت نمایید

خیر، شما می توانید برند خود را هم بصورت شخصی (حقیقی) و یا شرکتی (حقوقی) ثبت کنید و در هر دو صورت شما، شماره ثبت مخصوص به خود را دریافت می کنید

خیر در هر دو صورت به یک میزان از اعتبار بر خوردار هستند

خیر، برند هیچ گونه مالیاتی ندارد و طبق قانون اداره مالکیت های صنعتی ثبت برند معاف از مالیات می باشد

خیر، شما می توانید برند مورد نظر خود را جهت ثبت معرفی نمایید بدون اینکه ریشه در دهخدا داشته باشد

خیر، شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی (حقیقی) می توانید ۳ برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی (حقوقی) می توانید ۱۰ برند تجاری را ثبت نمایید . موارد فوق در مورد جواز کسب نیز به همین صورت می باشد

برند تجاری (فارسی / لاتین) ۴۵ تا ۵۰ روز کاری زمان نیاز دارد تا برند مورد نظر شما به نتیجه برسد. البته با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری می تواند متغیر باشد

برند تجاری شما در کنار یک شکل یا لوگو قابل ثبت می باشد و پیشنهاد ما نیز به شما همین است زیرا در ذهن مخاطب بهتر و سریعتر جای میگیرد

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *