یزد، بلوار شهید بهشتی (حدفاصل چهارراه مهدیه تا میدان امام حسین) نرسیده به میدان امام حسین، روبروی اداره پست، طبقه فوقانی املاک ۱۲۱
09131588851

فواید و خطرات ثبت یا عدم ثبت برند (قسمت اول)

ثبت برند

فواید و خطرات ثبت یا عدم ثبت برند

فواید و خطرات ثبت یا عدم ثبت برند: آیا از فواید ثبت برند و خطرات ناشی از عدم ثبت برند ویا حتی ثبت ناقص آن آگاهی دارید؟

در این مقاله به ترتیب:
۱٫علت ثبت برند  ۲٫خطرات عدم ثبت برند  ۳٫عواقب ثبت ناقص برند  و۴٫ نکات حائز اهمیت پیرامون برند را شرح خواهیم داد.

اگر شما صاحب یک کسب و کار یا یک بنگاه اقتصادی (اعم از تولیدی یا خدماتی، بزرگ یا کوچک) میباشید، حتما حتما نیاز به برند ثبت شده دارید.

۱-چرا باید برند ثبت کنیم؟

ثبت علامت به نوعی سند مالکیت علامت محسوب می‌شود. شما با ثبت یک علامت مالک آن علامت می‌شوید؛ آن هم مالک انحصاری. یعنی هیچ شخص یا شرکت دیگری حق ندارد که بدون اجازه از علامت شما استفاده کند. با ثبت علامت، شما و یا شرکتتان رسما دارای حق انحصاری استفاده از علامت می‌شوید. این حق به شما این امکان را می‌دهد که علیه هر کسی که بدون اجازه از علامت شما- یا حتی علامتی مشابه علامت شما- استفاده نماید، در مراجع قضایی شکایت کنید و جلوی اقدامات آنها را بگیرید. بدون ثبت علامت اثبات اینکه این علامت متعلق به شماست و شما پیش از دیگران از آن استفاده نموده‌اید بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین ثبت کردن علامت – که کار چندان دشواری هم نیست و هزینه قابل توجهی هم ندارد- به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که علامتتان در اختیار شماست و رقبا و متقلبین نمی‌توانند از آن سوء استفاده کنند و هزینه‌ها و زحمات بازاریابی و تبلیغات شما را بر باد دهند. ثبت برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود. برند همچنینی جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی است .

ضمانت اجرای قانونی حمایت از برند :

ماده۳۱: حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.

ماده۴۰: حقوق ناشی از ثبت علامت‌، مدت اعتبار و تمدید آن به شرح زیر است‌:

الف ـ استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیراز مالک علامت‌، مشروط به موافقت مالک آن می‌باشد.

ب ـ مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاً منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یاخدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد.

ج ـ حقوق ناشی از ثبت علامت‌، اقدامات مربوط به کالاها و خدماتی را که توسط مالک علامت یا با موافقت او به کشور وارد و در بازار ایران عرضه می‌گردد، شامل نمی‌شود.

د ـ مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

ماده ۱۲۲: هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماَ جعل کند یا با علم به مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن به معرض فروش گذاشته یا به فروش به رساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند بنحوی که موجب فریب مشتری شود،به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.
ماده ۱۲۳:  هر کس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده یا دارای علامتی است که من غیر حق استعمال شده است از ایران صادر و یا به مملکت وارده کند،به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می شود.

۲-خطرات عدم ثبت برند :

بنده با ذکر یک مثال واقعی ، شرح یک شرکتی را بیان میکنم که به علت عدم ثبت برند در شهر یزد به یک مشکل بزرگی برخورد کرد.

شرکت مورد نظر ما در سال ۱۳۶۰ در استان یزد ثبت شده و اقدام به تولید کالا نمود و تحت عنوان یک نام مشخص اقدام به عرضه کالای تولیدی خود به بازار میکرد.این روند ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۹۳ با یک مسئله روبرو شد. فردی خارج از استان یزد با شرکت مورد نظر تماس گرفته و مدعی شد که نامی که این شرکت برای محصولات تولیدی خود به کار میبرد توسط این شخص به ثبت رسیده است.استناد شرکت مورد نظر ما این بود که چون نام کالاها جزئی از نام شرکت میباشد پس ادعای طرف باطل هست اما متاسفانه پس از شکایت طرف از شرکت و گذشتن روالهای قانونی و قضائی رای بر موجه بودن ادعای طرف صادر شد و شرکت مورد نظر ما دو را پیش رو داشت، راه اول اینکه قید ۳۳ سال برندسازی کالاهای خود را بزند که ضرر میلیاردی را نصیب شرکت میکرد یا اینکه برند طرف مورد نظر را بخرد و از آنجا که طرف این برند را عمدا جهت اخاذی به ثبت رسانیده بود مبلغ ۳۷۰ میلیون تومان را درخواست کرد که شرکت مورد نظر ما مجبور به پرداخت آن گردید.

منتظر قسمت دوم مقاله باشید.

نام مقاله : فواید و خطرات ثبت یا عدم ثبت برند

نگارنده : داود رجبی نوه
مجتمع سورنا ثبت

لطفا جهت رعایت اخلاق درصورت کپی کردن حتما نام نگارنده و مجتمع سورنا ثبت ذکر گردد.

پست های مرتبط