برند, ثبت برند, علمی و آمزشی

آیا برند و لوگو را میتوان همزمان ثبت داد ؟

مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

آیا برند و لوگو را میتوان همزمان ثبت داد ؟

خیلی وقتها پیش می آید که ما ، علاوه بر اینکه یک نام برای ثبت برند و استفاده از آن به عنوان برند برای کالا یا خدمات خود انتخاب کردیم ، یک لوگو نیز طراحی کرده‌ایم . حال در مرحله ثبت به این پرسش برمی‌خوریم که آیا برند و لوگو را میتوان همزمان ثبت داد؟

 در جواب سوال « آیا برند و لوگو را میتوان همزمان ثبت داد ؟ » باید عرض کنم که بله ، برند و لوگو را میتوان همزمان ثبت داد و نکته جالب تر اینکه در هزینه ثبت برند هیچ گونه تغییری ایجاد نخواهد کرد. توضیح بیشتر اینکه ، چه شما یک اسم را خواسته باشید تحت عنوان برند ثبت بدید ، یا اینکه یک لوگو را به تنهایی ثبت بدید و یا اینکه لوگو و برند را به صورت همزمان وارد کنید ، هزینه ثبت هر سه مورد بالا یکسان می باشد .پس به صرفه است که لوگو و برند را باهم و یک زمان نسبت بدهیم.

شرایط اخذ مجوز برای ثبت برند

 البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بعضاً طراحی ‌لوگو هزینه‌های بالایی دارد و با توجه به اینکه ثبت یک اسم به عنوان برند در بهترین حالت ممکن فقط ۵۱ درصد احتمال تایید شدن دارد، در این حالت اگر لوگویی برای یک اسم طراحی شود و برای طراحی این لوگو هزینه‌های زیادی هم شده باشد ، در صورتی که برند به هر دلیلی رد بخورد، به تبع لوگو هم حتی در صورت تایید شدن ، چونکه لازم و ملزوم اسم هست، غیر قابل استفاده می شود .

پس  ارسال برند و لوگو به صورت همزمان در صورتی مقرون به صرفه می باشد که ، یا برای طراحی لوگو هزینه زیادی نکرده باشیم و یا اینکه از تایید شدن برند و اسم ، کاملاً اطمینان داشته باشیم .یکی از مواردی که باعث اطمینان از تایید اسم می‌شود این است که ، این اسم قبلاً برای شخص متقاضی ثبت شده باشد و صرفاً خواهان اضافه کردن لوگو باشیم .

حال این موضوع نیز حائز اهمیت است که، همانطور که در فرایند ثبت برند و اسم مورد نظر از لحاظ فنی و محتوایی و همچنین عدم تکراری بودن چه از لحاظ عینی و چه از لحاظ تشابهی ، مورد بررسی قرار می‌گیرد ، در فرایند ثبت لوگو نیز،  نماد طراحی شده که به عنوان لوگو قصد ثبت آن را داریم ،توسط کارشناس ثبت علائم تجاری از لحاظ فنی و محتوایی و همچنین تکراری نبودن به صورت عینی و تشابهی درست به مانند اسم ، بررسی میشود.

 پس ممکن است در هنگام ثبت برند و لوگو به صورت همزمان ما به ابلاغ های زیر بر بخوریم :

آیا برند و لوگو را میتوان همزمان ثبت داد ؟
  1. آگهی نوبت اول : که این ابلاغ به معنی تایید کامل برند و لوگو در طبقات درخواستی می باشد
  2. ابلاغ رد اظهارنامه : که در این صورت برند و لوگو ارسال شده تکراری و یا غیر قابل ثبت می باشد
  3. ابلاغیه رد مشروط در صورت صدور این نوع ابلاغ ، ما به دو نوع توضیح از جانب کارشناس بر می خوریم که به صورت مفصل توضیح خواهیم داد :
    الف : ابلاغ حذف تصویر و ثبت برند :در این مورد ، منظور کارشناس این است که به علت یکی از دلایلی که مانع از ثبت لوگو می‌شود، باید اقدام به حذف لوگو مورد نظر و ثبت انحصاری اسم نمود. به عبارت دیگر باید تصویر اظهار نامه را اصلاح و فقط اسم را ارسال کرد
    ب: ابلاغ حذف اسم ثبت تصویر : در این مورد درست برعکس مورد فوق،  اسم مورد نظر قابلیت ثبت نداشته و با اصلاح تصویر علامت را می توان ثبت داد .

۴.ابلاغ رفع نقص : که در این ابلاغ با توجه به توضیحات ارائه شده توسط کارشناس ، اقدام به رفع نقص خواهیم نمود.

 

با توجه به توضیحات فوق در جواب سوال اینکه آیا برند و لوگو را میتوان همزمان ثبت داد باید به عواملی همچون میزان احتمال تایید شدن برند و لوگو و همچنین هزینه های طراحی لوگو و احتمال رد خوردن  لوگو طراحی شده توجه کرد.

برای مشاوره پیرامون ثبت برند  و راهنمای انتخاب بهترین لوگو و طراحی لوگوی مناسب برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۲۶۳۶۷۸   |  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۶۲۵۸۷۸۳۸ – ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

صبح : ۸ صبح الی ۱۴ ظهر        عصر : ۱۷ الی ۲۰ شب

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط