ثبت برند, ثبت برند در یزد, علمی و آمزشی

انواع اخطار ها در ثبت برند

انواع اخطار ها در ثبت برند

انواع اخطار ها در ثبت برند : در دنیای امروزی و با وجود بازارهای جهانی، ثبت برند بیش از بیش اهمیت پیدا کرده است. با این کار شما می­توانید از حقوق قانونی خود دفاع کنید. اما گاهی به دلیل وجود برخی اشکالات در نام یا نماد برند، برند مورد نظر رد صلاحیت می­شود. ما در این مقاله، شما را با این نواقص آشنا می­کنیم .

انواع اخطار ها در ثبت برند

مقدمه ­ای بر ثبت برند :

قبل از اینکه به تشریح انواع اخطار ها در ثبت برند بپردازیم ، باید خاطر نشان کرد که در دنیای امروز و با گسترش همه جانبه کالاهای تجاری، وجود یک برند خاص برای هر شرکت تجاری یا هر فرد که به طور مستقل محصولی را تجارت می­کند، لازم است تا بتواند از حقوق قانونی و معنوی محصول خود دفاع کند. البته امروزه به دلیل گستردگی تجارت­ها و تعداد زیاد برند، برای جلوگیری از ثبت شدن برند تکراری و یا برند نامناسب و همین طور دفاع از حقوق از تاجران و شرکت­ها، برای ثبت برند قوانین و مقررات زیادی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن­ها برند شما رد صلاحیت می­شود. البته اگر بعد از ثبت درخواست در سامانه مالکیت معنوی مبنی بر ثبت کردن برند  مورد نظرتان، در مدارک یا ویژگی­های آن مشکلی بزرگ و غیر قانونی باشد، برای شما اخطاریه ­ای فرستاده می­شود تا در اولین فرصت مشکل مورد نظر را رفع کنید .

دلیل دریافت اخطار بعد از درخواست دادن برای ثبت برند :  

در هنگام ثبت کردن برند مورد نظرتان اگر ویژگی­های خاصی نداشته باشد، در مرحله­ی اول اخطاری مبنی بر تصحیح خطای قبلی دریافت می­کنید و اگر به هر علتی در زمان مورد نظر نتوانید یا نخواهید که برای اصلاح خطای مورد نظر اقدام کنید، آن گاه  برندی که شما برای ثبت آن درخواست داده بودید، فاقد صلاحیت تشخیص داده می­شود و نمی­توانید آن را ثبت کنید. در این صورت باید تمام مراحل ثبت برند را از ابتدا انجام دهید و دچار ضرر و زیان زیادی هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی، شوید. پس توصیه ما به شما این است که قبل از اقدام به ثبت برند با یک مشاور متخصص صحبت کرده، از برندتان استعلام گرفته و از کامل بودن برند خود مطمئن شوید اما اگر به هر علتی در پروسه­ ی ثبت برند تان اشتباهی رخ داد بهتر از این قوانین را بخوانید تا از اشکالاتی در برند که منجر به دریافت برند می­­شود، آگاه باشید .

انواع اخطار ها در ثبت برند :

نکته : در صورتی که خطایی در برند مورد نظر وجود داشته باشد، از زمان دریافت اخطار از طرف اداره مالکیت معنوی، به مدت دو ماه به فرد درخواست کننده مهلت داده می­شود تا خطای قبلی را رفع کند در غیر این صورت برند رد صلاحیت می­شود .

اول : اگر برندی که برای ثبت کردن آن درخواست می­دهید از قبل ثبت شده باشد، اداره مالکیت معنوی ثبت دوباره ­ی آن را رد می­کند و به شما اخطار می­دهد تا هر چه سریع­تر آن را اصلاح کنید .

دوم : اگر برای ثبت برند، حتی نیمی از برند شما مشابه برند دیگری باشد طوری که مصرف کنندگان دو برند را با هم اشتباه بگیرند، شما اخطاری دریافت کرده و مجبور به تعویض آن می­شوید .

توجه : برای جلوگیری از موارد یک و دوی اخطارها، می­توانید برند مورد نظرتان را قبل از ثبت در سامانه مالکیت معنوی استعلام کنید تا دچار اخطار برای برندتان نشوید .

سوم : برند شما نباید کشور، دین یا فرهنگ مردم را به تمسخر بگیرد یا به هر نحوی به آن­ها توهین کند. اگر برند شما باعث بی­ احترامی به همه­ ی مردم یا قشری از آن­ها شود، فورا رد شده و شما باید آن را اصلاح کنید .

چهارم : ثبت برندی که دارای نماد پرچم کشورها یا سازمان­های مختلف باشد ممنوع است. در صورت مشاهده­ی نمادی که قبلا در پرچم کشور، شهر یا سازمان­های مختلف استفاده شده، برند مخالف قانون تشخیص داده خواهد شد و شما باید تغییراتی در آن به وجود آورید .

استعلام برند قبل از درخواست ثبت آن

پنجم : شما نمی­توانید در برندتان از کلمات عمومی و کلی بدون کلمه­ ی همراه و به تنهایی استفاده کنید. مثلا کلمه­ ی ترش که یک صفت کلی برای هر نوع خوراکی ترش است نمی­تواند بدون وجود یک کلمه­ ی خاص در قبل یا بعد از آن برای ثبت برند پیشنهاد شود و در صورت اقدام به این کار، اداره مالکیت معنوی با ارسال اخطاری برای شما، از شما خواهد خواست تا در نام برندتان تفاوت ایجاد کنید .

ششم : اگر نماد و نامی که انتخاب می­کنید ایهام و دوگانگی در معنی داشته باشد و به هر نحوی مشتری و مصرف کننده را دچار گمراهی کند، فاقد صلاحیت تشخیص داده می­شود .

هفتم : متوجه باشید که موضوع ثبت برند شما و طبقه­ی مورد نظر باید مشخص باشند و تطابق داشته باشند. چنانچه در زمان ثبت برند طبقه­ ی درست را انتخاب نکنید، بعدا باید نسبت به تصحیح آن اقدام کنید .

هشتم : در آخر اگر بعد از تایید اولیه برند و چاپ آن در روزنامه رسمی، فرد یا افرادی نسبت به ثبت آن اعتراض کنند و برای اعتراض خود نسبت به ثبت برند مورد نظر شما اسناد، مدارک و ادله­ ی مستند داشته باشد، در آن صورت شما باید با فرد شاکی مذاکره کنید و تغییرات لازم را در برند خود ایجاد کنید .

بعد از دریافت اخطار از طرف اداره مالکیت معنوی به دو حالت امکان رفع نواقص مورد نظر وجود دارد .

در روش اول فقط کافی است که به سایت این اداره وارد شوید و مشکل مورد نظرتان را رفع کنید ولی گاهی فقط به صرف رجوع به سایت، امکان حل کردن مشکل مورد نظر وجود ندارد و شخص درخواست کننده برای ثبت برند باید شخصا و به صورت فیزیکی در اداره مالکیت معنوی حضور پیدا کند و توضیحاتی نسبت به اشکالات موجود در برند خود دهد و نسبت به رفع آن­ها اقدام کند .

انواع اخطار ها در ثبت برند

در نهایت باید به آن دسته از عزیزانی که با وجود این قوانین و سخت گیری­ها در ثبت برند معتقدند که شاید ثبت کردن برند ارزش وقت و هزینه­ شان را نداشته باشد، یادآوری کنیم که با ثبت کردن برند و لوگوی خاص برای شرکت و محصولاتتان، شما از حقوق قانونی خود دفتع می­کنید و از هر نوع سود جویی یا کلاهبرداری نسبت به محصولاتتان جلوگیری می­کنید .

به طور مثال اگر شما شروع به تجارت محصولی کنید ولی برای آن و به نام خود یا شرکتتان، برندی ثبت نکنید، فرد دیگری می­تواند برند شما را به نام خودش ثبت کند، از تجارت شما جلوگیری کند و سود شما را ازآن خود کند .

نوع دیگری از ضرر در صورت عدم ثبت برند، وجود کپی­ از محصولات شماست. اگر برند شما به طور قانونی ثبت نشده باشد، هر کسی می­تواند از نام تجاری شما استفاده کند و به نفع خودش تجارت کند و شما نیز نمی­توانید قانونا از کار آن­ها جلوگیری کنید. پس به شما توصیه می­کنیم که در صورت شروع تجارت حتما برندتان را ثبت کنید و از اخطارهای احتمالی در مراحل ثبت برند آگاه باشید تا از هر نوع ضرر مالی در آینده جلوگیری کنید .