ثبت برند, علمی و آمزشی

برند چیست و چرا ثبت برند مهم است

برند چیست و چرا ثبت برند مهم است

برند چیست و چرا ثبت برند مهم است : بسیاری از افراد تازه وارد به تجارت به دلیل انتخاب نکردن برند برای محصولات خود بعدها دچار خسارت شده یا به دلیل آگاه نبودن از قوانین ثبت برند و اقدام ناآگاهانه، با رد شدن متوالی برند خود روبه­ رو شده و در نتیجه زمان و هزینه زیادی را از دست می­دهند. برای جلوگیری از این حوادث، ما در این مقاله دلیل وجود برند و دلیل ثبت آن را توضیح دادیم.

برند چیست و چرا ثبت برند مهم است :

در طول تاریخ همیشه افراد سود جویی وجود داشته­ اند که از موفقیت­های دیگران سوء استفاده کرده و برای نفع خود از آن استفاده می­کرده­اند. این بحث در دنیای تجارت، بیشتر از بقیه موارد اهمیت پیدا می­کند، چون بعد از موفقیت در فروش محصولات، احتمال به وجود آمدن مدل تقلبی آن برای کسب سود بسیار است. در این موارد علاوه بر از بین بردن سود خالص محصول اصلی، چون معمولا نمونه تقلبی کیفیت محصول اصلی را ندارد، در نتیجه باعث از بین بردن اعتماد مشتری­ها به آن محصول می­شود. به همین دلیل در طی زمان بحث ثبت برند به میان آمد و به یکی از بحث­های مهم دنیای تجارت تبدیل شد .

برند چیست و چرا ثبت برند مهم است

در زمان­های گذشته برند و ثبت برند به شکل امروزی وجود نداشت. در واقع، چون در زمان قدیم، نگهداری از حیوانات برای مزرعه­ دارها سخت بود و احتمال سرقت بالایی وجود داشت، یا حتی ممکن بود حیوانات اهلی در زمان گشت گم شده و بین دام­های فرد دیگری بروند، دام دارها برای این که دام­های خود را بشناسند و آن­ها را گم نکنند به وسیله­ های مختلف روی پوست آن­ها علامتی مخصوص خودشان می­گذاشتند. این آغاز ثبت برند در جهان اولیه بود. بعدها و با گذشت زمان و تولید محصولات بیشتر و با کیفیت­ تر، زمانی که بحث محافظت از کیفیت و اعتبار محصولات هر فرد و بعدها محصولات تولیدی شرکت­ها و کمپانی­ ها جدی شد، شرکت­ها تصمیم به ثبت برند گرفتند. با ثبت کردن برند، مشتری­ها متوجه می­شدند که کدام محصول اصلی است و از بیشتر کلاهبرداری­ های احتمالی جلوگیری می­شد.

از دیگر نکات مهم ثبت برند می­توان به این نکته اشاره کرد که با ثبت کردن برند برای یک محصول تجاری، آن را از دیگر محصولات مشابه­ی دیگر شرکت­ها متمایز کرد و به این ترتیب علاوه بر دفاع از  حقوق فروش خود، به نوعی شرکت و برند خود را به مردم بشناسانند.

بنابراین به دلیل حفاظت از اعتبار و کیفیت محصول و همین طور شناختن یک محصول در بین دیگر محصولات مشابه موجود در بازار، ثبت برند واجب و اساسی است .

امروزه به دلیل وجود تعداد زیاد محصولات و رقابت­های سنگین چه در سطح محلی یا کشوری و یا حتی سطح ملی، علاوه بر اهمیت ثبت برند، بحث مطمئن شدن از تکراری بودن یا نبودن برند مورد نظر به وجود آمده است. بنابراین باید برند را به طور رسمی و قانونی ثبت کرد تا از تک بودن محصول و همین طور محافظت از حقوق قانونی و فروش محصول اطمینان حاصل کرد .

برای ثبت برند، اول باید نام مناسب را انتخاب کنیم. برای انتخاب این اسم، با توجه به فرهنگ، دین و قانون هر کشور، بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید رعایت شوند تا برند مورد نظر قابل ثبت باشد و همین طور باید قبل از اقدام به ثبت برند، از این که قبلا ثبت نشده باشد مطمئن شوید چون حتی اگر در اسم انتخابی شما تمام قوانین رعایت شوند، در صورت تکراری بودن ثبت آن رد می­شود و در نتیجه زمان و هزینه­ های صرف شده توسط شما هدر می­رود .

پس در صورتی که تصمیم به ورود به دنیای تجارت دارید و می­خواهید محصولی مخصوص خود را خرید و فروش کنید، اولین قدم برای این کار ثبت برند است .

برای مطمئن شدن از تک بودن نام انتخابی شما، باید قبل از شروع ثبت کردن اسم برند مورد نظر، استعلام بگیرید .

برند چیست و چرا ثبت برند مهم است

نحوه استعلام گرفتن نام برند :

یکی از مطمئن ترین راه­ها برای استعلام یک برند در ایران، استعلام آن از طریق سایت قوه قضاییه( سایت مالکیت معنوی ) است .

برای استعلام برند قبل از ثبت برند باید وارد سایت مالکیت معنوی شده و برند مورد نظر را جستجو کنید. این کار در پنج مرحله انجام می­شود.

مرحله اول : بعد از ورود به سایت قسمت جستجو در بانک مالکیت صنعتی را انتخاب کنید و وارد شوید .

مرحله دوم : نام انتخابی خود برای ثبت برند را وارد کادر عبارت علامت وارد کنید .

مرحله سوم : در این مرحله شما می­توانید یکی از گزینه­ های زیر را انتخاب کنید :

گزینه اول : عبارت عینا مشابه( یعنی فقط اگر اسم انتخابی شما از قبل وجود داشته باشد آن را پیدا می­کند.)

گزینه دوم : عبارت­های مشابه( یعنی اسامی که شباهت تقریبی به اسم انتخابی شما دارند و در صورت ثبت برند، ممکن است مشتری این دو برند را با هم یکی بداند یا اشتباه فرض کند.)

گزینه سوم : اگر اسم انتخابی شما چند کلمه­ای است می­توانید درخواست کنید تا سایت برندهایی که فقط یک یا دو بخش مشترک با برند مورد نظر شما دارند را پیدا کند .

بعد از انتخاب مرحله سوم، باید مرحله چهارم را انجام دهید .

مرحله چهار : انتخاب طبقه برای برند مورد نظر است. باید انتخاب کنید که ثبت برند شما در چه طبقه­ ای انجام می­شود. مثل طبقه ­ی غذا، پوشاک و … .

برند چیست و چرا ثبت برند مهم است

اگر طبقه­ ی مورد نظر را نمی­دانید می­توانید آن را سرچ کنید. این گزینه در سایت مالکیت معنوی  موجود است .

مرحله پنج ( آخر) : طبقه بندی لوگو : مشابه مورد قبل، در صورتی که نمی­دانید لوگوی انتخابی شما برای ثبت برند در چه طبقه ­ای قرار می­گیرد می­توانید آن را در سایت جستجو کنید .

در نهایت و با پر کردن این فیلدها می­توانید گزینه جستجو را انتخاب کنید و تمام برندهایی که قبلا ثبت شده و به هر نحوی مرتبط یا مشابه برند شماست را ببینید .

هزینه­ های ثبت برند :

برای ثبت برند باید چند نوع هزینه­ را بپردازید. هزینه­ ی نوع اول مربوط به آماده کردن مدارک است. هزینه­ های نوع دوم مربوط به کارهای عملی است. مثلا پر کردن اظهارنامه یا برای چاپ کردن آگهی برای تقاضای شما در روزنامه سراسری و … .

و در نهایت هزینه اصلی ثبت برند است. در هنگام ثبت کردن برند مورد نظرتان باید مبلغی را به عنوان حق ثبت برند بپردازید تا بتوانید تمام حقوق قانونی برند مورد نظر را برای ده سال برای خود نگه دارید.

ممکن است بعضی افراد نسبت به ثبت کردن برند شک داشته باشند یا از این که باید چنین هزینه­ هایی کنند ناراضی باشند اما توجه کنید که با ثبت برند شما از اعتبار محصول و در نتیجه اعتبار خود و شرکت خود در دنیای تجارت محافظت می­کنید و همین طور با ثبت کردن برند مورد نظرتان می­توانید از دعواهای حقوقی در مورد محصول تولید شده اجتناب کنید چون شما به طور قانونی صاحب برند مورد نظر هستید و این به شما حق کامل استفاده از منافع معنوی و مالی این برند را می­دهد .

مقالات مرتبط