ثبت برند, علمی و آمزشی

ثبت بین المللی برند

ثبت بین المللی برند , ثبت برند

ثبت بین المللی برند : در عصر ارتباطات و جهانی شدن تجارت، نیاز به روشی برای حفاظت از نام و اعتبار شرکت و همین طور مراقبت از حقوق قانونی و معنوی محصولات شرکت­ها( یا محصولاتی که یک یا چند شخص حقیقی تولید می­کنند) چند برابر شده است. ما در این مقاله به توضیح این روش یعنی ثبت برند بصورت بین المللی می­پردازیم .

چرا ثبت برند بصورت بین المللی  لازم است :

در این مقاله توضیح می­دهیم چرا ثبت برند یک محصول و شرکت در سطح بین الملل واجب است :

دردنیای پیشرفته­ ی امروز با ارتباطات فراوان و حمل و نقل آسان، به نظر می­رسد که صادرات و واردات کاری بسیار سهل و آسان است. البته این کار سختی زیادی ندارد ولی یکی از مشکلات مهمی که همواره سد راه تاجران در سطح بازار محلی تا بازار بین المللی وجود دارد، وجود افراد سود جو و کلاهبردار در زمینه تجارت است. با موفقیت یک محصول، افراد سود جو سعی به کپی برداری از کار مورد نظر می­کنند یا با فروش نمونه کم کیفیت آن از اعتبار محصول کم می­کنند. پس تاجران باید راهی پیدا کنند تا از کلاهبرداری­های احتمالی جلوگیری کنند و از حقوق قانونی محصول خود مراقبت کنند پس تاجران و شرکت­ها با ثبت برند از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری می­کنند و از حقوق قانونی خود در مورد محصولشان دفاع می­کنند. با شروع کار یک شرکت به عنوان صادرات و واردات در سطح بین المللی، لزوم دفاع از حقوق مربوط به کالای مورد نظر یک شرکت حتی بیشتر می­شود، چون تعداد بازارهایی که این کالا وارد آن­ها می­شود بیشتر می­شود و در نتیجه ارزش آن بالاتر می­رود .

ثبت بین المللی برند , ثبت برند

در حالت عادی ثبت برند برای کالاهای یک شرکت یا کمپانی در هر کشور، کاری طاقت فرسا و بسیار گران به نظر می­رسد. این که اگر تصمیم به تجارت با ده کشور داشته باشید بخواهید مدارک خود را به ده زبان مختلف و مطابق قوانین ده کشور متفاوت آماده کنید کاری بسیار دشوار، پیچیده، گران و طاقت فرساست اما در حال حاضر راه حلی بسیار ساده برای انجام این کار وجود دارد .

ثبت بین المللی برند , ثبت برند

ساده ­ترین روش برای ثبت کردن برند در سطح بین المللی :

برای جلوگیری از تمام مشکلات مربوط به ثبت کردن برند در کشورهای دیگر، و در عین حال انجام دادن ثبت برند در سطح بین المللی می­توانید از طریق سایت مالکیت معنوی وایپو( متعلق به سیستم ثبت کردن برند مادرید) اقدام کنید. مادرید یک توافق نامه بین کشورهای اروپایی است که در حال حاضر تعداد زیادی از کشورها به آن پیوسته ­اند .

در این نوع روش ثبت برند، شما برند خود را مطابق یک توافق جهانی ثبت می­کنید که در حال حاضر هشتاد و پنج کشور متفاوت را شامل می­شود و با یک بار ثبت کردن برند مورد نظرتان در این سامانه، با توجه به دلخواه خود می­توانید برند خود را در بخشی از این کشورها یا همه­ ی هشتاد و پنج کشور عضو توافق مادرید و در سایت وایپو ثبت کنید .

ثبت بین المللی برند , ثبت برند

شرایط و نکات مهم در ثبت بین المللی برند :

برای ثبت برند برای یک یا چند کالای یک شرکت یا کمپانی در سطح بین المللی اول باید برند مورد نظرتان را در کشور مبدا (که در مورد ما ایران است) ثبت شود .

به طور خلاصه ثبت کردن برند در ایران و بین المللی از طریق توافق مادرید و سایت وایپو را توضیح می­دهیم :

باید در سایت مالکیت معنوی درخواست داده و با آماده کردن مدارک مورد نظر برند خود را ثبت کنید. بعد وارد سایت وایپو شده، درخواست بدهید و فرم هزینه­ های مربوطه را پر کنید .

نکته یک ) هزینه­ های مربوط به ثبت برند در سطح بین المللی با توجه به این که تصمیم دارید در چند کشور برند خود را ثبت کنید متفاوت است. بعد از ثبت کردن آن کشورهای مورد نظرتان، هزینه برای ثبت کردن برند شما در آن کشورها برآورد می­شود و برای شما نشان داده می­شود .

البته متغیرهای دیگری نیز ( مثل طبقه­ ی کالای مورد نظر) در میزان هزینه ثبت کردن برند در سطح جهانی و بین المللی دخالت دارند .

نکته دو ) باید مدارک نشان دهنده ثبت شدن برند مورد نظرتان در ایران را نیز اسکن کرده و ضمیمه کنید .

یعنی تمام مدارکی که برای ثبت برند در ایران ارائه دادید به همراه مدرکی دال بر ثبت شدن برند مورد نظر در ایران باید ارائه شوند .

نکته سه ) بعد از برآورد شدن هزینه­ های مورد نظر باید آن را با واحد پول سوئیس( فرانک) بپردازید .

نکته چهار ) در سایت وایپو سه فرم به نام­های  MM1 تا MM3 وجود دارد که متقاضی با توجه به شرایط درخواست مورد نظر باید یکی از آن­ها را وارد کند .

نکته پنج ) اگر تصمیم دارید کارهای خود را به وکیل متخصص بسپارید تا از درست پیش رفتن مراحل ثبت برند خود مطمئن شوید باید وکالتنامه مورد نظر را نیز ارائه کنید .

نکته شش ) بعد از ثبت کردن درخواست خود در سایت وایپو، باید مدارک را به صورت فیزیکی به یکی از نمایندگی­های ثبت برند مادرید در منطقه ببرید و در آن جا ارائه کنید .

نکته هفت ) توجه کنید که علاوه بر زبان انگلیسی که زبان بین المللی است فقط دو زبان دیگر صلاحیت دارند تا با آن­ها اظهارنامه و تقاضانامه برای ثبت برند بین المللی را ارائه دهیم. این دو زبان عبارتند از اسپانیایی و فرانسوی .

توصیه : ثبت کردن بین المللی یک برند اعتبار یک شرکت را به میزان زیادی افزایش می­دهد و کاری بسیار حساس است و با توجه به این که عموم مردم از قوانین بین المللی ثبت برند اطلاعات کافی ندارند بهتر است تا این کار مهم را به متخصصان این حوزه بسپارید .

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در سطح بین المللی :

مورد اول ) تقاضای کتبی برای ثبت کردن بین المللی برند

نکته : در این تقاضای کتبی باید اسم تمام کشورهایی که تصمیم به ثبت کردن برندتان در آن دارید را درج کنید .

مورد دوم ) تمام مدارکی که در هنگام ثبت برند در ایران ارائه کرده بودید .

مورد سوم ) مدارک شناسایی فرد درخواست دهنده( در صورتی که فرد یا افراد حقیقی باشند ) یا مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت ( در صورتی که فرد حقوقی باشد ) .

مورد چهارم ) ارائه مدارکی دال بر پرداخت کردن هزینه­ های مربوطه

مورد پنجم ) فرم مهر و امضا شده­ی هزینه ­ها

مورد ششم ) برای ثبت برند بین المللی باید روزنامه رسمی شرکت که حاوی ثبت شدن شرکت و تمام تغییرات اساسی شرکت است را ارائه کنند .

مقالات مرتبط