ثبت شرکت, علمی و آمزشی

ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام

ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام

ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام دارای مزیت­های زیادی است. البته در مقابل شرایط آسان­تر و مزیت­های بیشتر، قوانین این نوع شرکت­هاست که به نسبت دیگر شرکت­ها پیچیده ­تر است.

ثبت شرکت­های دانش بنیان در نگاه اول کاری سخت با سود کم به نظر می­آید ولی این نوع شرکت نیز دارای مزایای زیادی است که در ادامه به آن­ها می­پردازیم.

ثبت شرکت­های سهامی عام و خاص :

شرکت سهامی را می­توان در دو نوع عام و خاص ثبت کرد. البته ثبت شرکت خود به طور کلی در دو نوع غیر مختلط و مختلط دسته بندی می­شود. پس برای ثبت شرکت سهامی ابتدا باید تصمیم بگیرید که شرکت مورد نظر مختلط است یا غیر مختلط و در مرحله بعد این که شرکت سهامی شما عام خواهد بود یا خاص .

شرکت مختلط : وقتی یک شرکت تضامنی با مسئولیت بالا در قبال سود و ضرر شرکت با یکی از انواع دیگر شرکت­ها با مسئولیت کمتر ترکیب می­شود، شرکت مختلط ایجاد می­شود.

شرکت غیر مختلط : به هر یک از انواع شرکت­ها که به تنهایی ثبت شوند، شرکت غیر مختلط می­گویند . مثل ثبت شرکت تضامنی، سهامی و … .

ثبت شرکت سهامی عام :

نوعی از شرکت است که تمام مردم( عامه مردم) می­توانند سهام را خریده و سهامدار شرکت مورد نظر شوند .

مزایای ثبت شرکت سهامی عام : اولین مزیت ثبت شرکت سهامی عام این است که موسسان و شرکای اصلی نیازی به تامین تمام سرمایه این نوع شرکت ندارند و می­توانند سرمایه شرکت را در قالب سهم­های کوچکی و فروش آن­ها به عامه مردم تهیه کنند.

همچنین به دلیل وجود سهم­های کوچک و سهامداران زیاد، این سهم ­ها را می­توان به راحتی خرید و فروش کنند و از این طریق تجارت خود را گسترده­تر کنند.

ثبت این نوع شرکت برای تجارت­های بزرگ با سرمایه زیاد و سهامداران با سهم­ های بزرگ و کوچک است. پس اگر با ثبت شرکت ، فقط سهامداران آشنا را می­پذیرید و قصد محدود کردن سهام و تجارت را دارید، ثبت چنین شرکتی برای شما مناسب نیست .

توجه کنید با ثبت شرکت سهامی عام، شما به مسیر تجارت طولانی مدت و بزرگ وارد می­شوید. چون این نوع شرکت به دلیل سرمایه بالا و سهامداران زیاد که می­توانند جا به جا شوند و سهام خود را منتقل کنند، پایدار و گسترده هستند .

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی عام :

  • تعداد سهامداران اصلی و اولیه نباید کمتر از پنج نفر باشد .
  • یک کلمه در اسم آن باید عام باشد. به عنوان مثال : شرکت ایکس عام
  • سهام آن حتما باید به طور عمومی عرضه شود .

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام :

  • کپی اسناد شناسایی هیئت مدیره و موسسان شرکت
  • مدرکی که نشان دهنده واریز ۳۵ درصد یا مقدار بیشتری از سرمایه شرکت به حساب شرکت مورد نظر باشد.
  • ارائه صورتجلسه از جلسه اول هیئت مدیره و سهامداران
  • ارائه اساسنامه و اظهارنامه­ی شرکت به عنوان یکی از مدارک ثبت شرکت

توجه : در صورت نیاز به مجوز برای ثبت شرکت، باید آن را تهیه و به عنوان بخشی از مدارک لازم ارائه کنید.

ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام

ثبت شرکت سهامی عام مختلط :

شرکت سهامی عام مختلط : وقتی یک یا چند شرکت تضامنی با یک یا چند شرکت سهامی عام ترکیب می­شوند و ثبت شرکت جدید را انجام می­دهند یا شرکت­های تضامنی به دلایل مالی تصمیم به افزایش سرمایه خود از طریق پذیرش سهامداران عام و با مسئولیت محدود ­کند به طوری که سهامدارانی که به وسیله­ ی سهم ­های مشخص وارد شرکت می­شوند نیازی به ضمانت مسئولیت شرکت ندارند .

ویژگی­هایی که برای ثبت شرکت سهامی مختلط باید رعایت شوند :

اول : موقع نامگذاری آن باید عبارت شرکت مختلط در آن وارد شود. مثل شرکت مختلط ایکس .

دوم : اسم یک نفر از شریک­های تضامنی یا بیشتر در نام شرکت وارد شود .

سوم : مدیریت شرکت مختلط باید با قسمت تضامنی آن باشد که مسئولیت زیادی در قبال سود و زیان شرکت دارد و باعث اعتبار بیشتر شرکت می­شود .

ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام

ثبت شرکت سهامی خاص :

شرکتی است که سرمایه آن سهم بندی می­شود ولی تفاوت آن با سهامی عام در این است که همه ­ی سهم ­ها توسط سرمایه ­داران و موسسان اولیه تهیه می­شود عموم مردم نمی­توانند سهام آن را بخرند .

تفاوت دیگر در تعداد سهامداران اولیه است. در ثبت شرکت سهامی خاص، سهامداران اولیه در زمان ثبت شرکت مورد نظر باید سه نفر یا بیشتر باشند .

توجه کنید که اگر کسی تصمیم به خرید سهام از شرکت سهامی خاص و عضویت در آن را داشته باشد، باید موافقت سهامدارن اصلی که در هنگام ثبت شرکت عضو بودند را به دست بیاورد ولی در سهامی عام، هر فرد در هر زمان می­تواند سهام را خرید و فروش کند .

ثبت شرکت دانش بنیان :

شرکت­هایی که با سرمایه گذاری روی موضوعات تحقیقی و علمی مختلف از جمله تحقیقات پزشکی، فیزیک تجربی و … علاوه بر کسب سود و به دست آوردن ثروت، به پیشرفت علم کمک کرده و به جامعه بشری نیز کمک می­کنند .

تفاوت اصلی در ثبت شرکت­های دانش بنیان و ثبت دیگر شرکت­ها، موضوع اصلی و دغدغه شغلی آن­هاست. شرکت­های دیگر برای امور تجاری و یا خدماتی ثبت می­شوند و هدف اول آن­ها کسب درآمد از فعالیت­های تجاری شرکت است. اما هدف اصلی و اولویت اول از ثبت شرکت دانش بنیان ارتقای سطح علمی کشور و خدمت رسانی به عامه ­ی مردم است به این طریق که با حل کردن مسائل علمی و تجاری سازی افکار و وسایل علمی ساخته شده، به طور همزمان که مشکلات عامه­ ی مردم را حل می­کنند، خود نیز سود کافی به دست می­آورند .

البته ویژگی دانش و توانایی علمی این نوع شرکت­ها باید سطح بالایی داشته باشد و به نوعی تخصصی محسوب شود. به طوری که مردم عادی قادر به حل مسائل در حوزه مربوط به شرکت مورد نظر نباشند .

از تفاوت­های مهم دیگر در ثبت شرکت دانش بنیان با ثبت دیگر شرکت­ها این است که شرکت­های دانش بنیان برای کسب سود مدت بیشتر و سختی­های زیادتری را باید تحمل کنند. چون این شرکت­ها قبل از انجام هر نوع تجارت یا کسب سود، باید با سرمایه خود تحقیقات تخصصی گسترده­ای انجام دهند و بعد از به نتیجه رسیدن تحقیقات شرکت، وسیله­ ی ساخته شده را تبدیل به وسیله­ ای قابل استفاده برای عموم مردم تبدیل کنند و در نهایت محصول خود را برای تجارت به بازار عرضه کنند .

ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام

البته با وجود سود دهی دیرتر، ثبت شرکت­های دانش بنیان مزیت­های زیادی دارد. به عنوان مثال این شرکت­ها تحت حمایت دولت بوده و تسهیلات زیادی از دولت دریافت می­کنند. هم چنین بسیاری از شرکت­های دیگر به سرمایه گذاری در شرکت­های دانش بنیان و حمایت از آن­ها علاقه مند هستند.  به طوری که بعد از ثبت شرکت دانش بنیان، این نوع شرکت می­تواند مزایایی از قبیل دریافت وام­هایی با بهره کم یا بدون بهره از طرف دولت، معاف شدن از هزینه­ های گمرک داشته باشد. هم چنین مزایای دیگری مثل آسان­تر بودن شرایط شرکت در مناقصه­ های دولتی برای شرکت­های دانش بنیان و بسیاری مزایای دیگر نام برد .

مقالات مرتبط