ثبت شرکت, علمی و آمزشی

جزییات مربوط به ثبت شرکت

جزییات مربوط به ثبت شرکت

جزییات مربوط به ثبت شرکت

بعضی از افراد در زمان ثبت شرکت مورد نظرشان مکان مناسبی به عنوان دفتر کارشان ندارند. بعضی افراد دیگر تصمیم به عقد قرارداد با بعضی شرکت­ها را دارند ولی شرکت مورد نظر را نمی­شناسند و از قانونی بودن آن مطمئن نیستند. در این مقاله ما سعی کردیم تا این موارد را توضیح دهیم .

جزییات مربوط به ثبت شرکت

 ثبت شرکت بدون داشتن دفتر :

در ابتدای کار و در حین تکمیل کردن مدارک خود برای ثبت شرکت و در صورتی که دفتر خاص خود را نداشته باشید، به طور موقت می­توانید از آدرس منزل خود یا آشنایان استفاده کنید( چون وجود کد پستی و آدرس بین مدارک شرکت لازم است و بدون آن­ها مدارک ثبت شرکت شما ناقص است ). اما در نهایت و بعد از ثبت شرکت، هر شرکت باید پرونده مالیاتی تشکیل دهد و در این زمان شرکت باید دفتر خود را داشته باشد. بنابراین اگر می­خواهید شرکت خود را ثبت کنید و هنوز مکان مناسبی برای این کار ندارید، راه حل موقتی شما این است که از کد پستی و آدرس منزل شخصی خود استفاده کنید ولی بعد از اتمام مراحل ثبت شرکت، حتما باید نسبت به خرید یا اجاره­ی دفتری برای شرکت اقدام کنید .

 ثبت اینترنتی شرکت :

در قرن حاضر با پیشرفت تکنولوژی و بهبود تکنولوژی­های ارتباطی، برای انجام کارهایی از قبیل ارائه مدارک لازم برای ثبت شرکت نیازی به حضور در اداره مربوطه نیست و شما می­توانید فقط با تکمیل کردن مدارک مورد نیاز و رفتن به سایت اداره ثبت شرکت­ها، مدارک را ارائه کرده و شرکت مورد نظرتان را ثبت کنید .

بعد از ورود به سایت اداره ثبت شرکت­ها، باید فرمی را پر کنید. در این فرم به ترتیب زیر اطلاعاتی از شما خواسته می­شود و شما باید آن را پر کنید .

گام اول : اطلاعات فرد متقاضی باید تکمیل شود. اطلاعاتی از قبیل نام، شماره ملی، سمت، و… و همین طور اگر متقاضی ایرانی نیست باید مدارکی مثل گذرنامه و … را ارائه دهد .

گام دوم : باید نامی را باید شرکت خود انتخاب کنید. البته در این مرحله شما باید پنج اسم را پیشنهاد کنید و با بعدا با توجه به موضوع شرکت و کپی نبودن اسم مورد نظر( از قبل شرکتی با این اسم وجود نداشته باشد) ، یکی از نام­ها برای شرکت انتخاب خواهد شد .

گام سوم : مدت فعالیت کردن شرکت و موضوع فعالیتی که برای آن می­خواهیم ثبت شرکت را انجام دهیم، مشخص می­کنیم .

توجه کنید که اگر فعالیت مورد نظر شما نیاز به مجوز دارد باید قبل از این مرحله مجوز خود را آماده کرده باشید .

گام چهارم : در این مرحله از ثبت شرکت، متقاضی باید نوع سرمایه ( نقدی بودن یا غیر نقدی بودن سرمایه شرکت)، سهام هر یک از سهامداران و دیگر مسائل مالی مربوط به سرمایه را شفاف سازی کند .

گام پنجم : در این جا باید کلیه کسانی که در شرکت سمت مهمی دارند از جمله مسئولان و سهامداران را معرفی کنید. البته این افراد می­توانند حقیقی( یک شخص) یا حقوقی( مثلا شرکت دیگری که سهام زیادی از این شرکت را دارد) باشند. در هر مورد باید مشخصات و مدارک هر فرد را آماده کرده و در این مرحله وارد سایت کنید .

گام ششم : بعد از معرفی مسئولان شرکت، باید سمت آن­ها و همین طور مدت زمان قرارداد آن­ها( به چه مدت در این سمت باقی می­مانند) را مشخص کنیم. مثلا اگر فرد ایکس را به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب کردیم، باید مشخص کنیم که به چه مدت شخص ایکس در این سمت باقی می­ماند .

گام هفتم : ارتباط بین افراد را بیان کنید. به طور مثال اگر برای ثبت شرکت وکیل یا قیم داشته باشد، باید در این مرحله آن­ها را معرفی کند .

گام هشتم : بسیاری از شرکت­ها تصمیم می­گیرند تا همزمان با ثبت شرکت مادر، یک یا چند شعبه نیز تاسیس و ثبت کنند. این مسئله در گام هشتم مشخص می­شود. اگر تصمیم به ایجاد شعبه­ای برای شرکت خود دارید، در این مرحله باید مدارک مورد نیاز برای ثبت شعبه را ارائه دهید .

گام نهم : در این قسمت اطلاعات روزنامه­ی شرکت را وارد و ذخیره می­کنیم. البته می­توان بیشتر از یک روزنامه ثبت کرد و یا همین طور می­توان در صورت تغییر عقیده، بعضی از آن­ها را حذف کرد .

گام یازدهم : در مرحله­ی یازدهم ثبت شرکت به صورت اینترنتی باید متن تقاضانامه یا اظهارنامه را ارائه دهیم. در این مورد می­توانیم متنی که خودمان نوشتیم را ارائه کنیم یا از متن­های نمونه موجود در سایت استفاده کنیم .

جزییات مربوط به ثبت شرکت

گام دوازدهم : اساسنامه شرکت : در این گام هم در صورتی که متن مشخصی را از قبل نداشتیم، می­توانیم از نمونه­های موجود در سایت استفاده کنیم .

گام سیزدهم : در نهایت و بعد از ثبت متن اساسنامه، باید مدارکی که از قبل آماده کرده­ایم را ارائه دهیم. بعد از انجام این مرحله، کار ثبت شرکت تمام شده و ما باید آن را نهایی کنیم.

نکته قابل توجه در ثبت شرکت به صورت اینترنتی، کاهش هزینه­ ها است. چون بر خلاف سال­های گذشته نیازی نیست تا شخصا به اداره ثبت شرکت­ها برویم و می­توانیم شرکت را از شهر خود با اسکن مدارک مورد نیاز انجام دهیم .

استعلام شماره ثبت شرکت :

اشخاص مختلف با دلایل متفاوتی نیاز دارند تا از ثبت شرکتی مطمئن شوند. مثلا اگر قصد قرارداد بستن با شرکتی را دارید یا تصمیم دارید سهام یک شرکت را بخرید یا … . اما نکته­ ی مشترک در همه ­ی این مسائل این است که در مواردی مثل این، شخص باید از قانونی بودن شرکت مورد نظر مطمئن شود. این کار از طریق استعلام ثبت شرکت ممکن است. مطمئن­ترین روش برای استعلام ثبت بودن یک شرکت استفاده از سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور است. برای دسترسی به این سامانه میتوانید از یکی از روش­های زیر استفاده کنید :

روش اول : از طریق سایت http://irsherkat.ssaa.ir

روش دوم : از طریق نشانی https://ilenc.ssaa.ir/

روش سوم : از طریق نشانی اینترنتی http://rooznamehrasmi.ir

با ورود به هر کدام از این سایت­ها می­توانید از ثبت شرکت مورد نظرتان استعلام بگیرید .

ثبت شرکت ها : شعبه ها ، شرکت های فرعی و خارجی

استعلام از ثبت بودن شرکت علاوه بر اطمینان دادن به متقاضی مبنی بر قانونی بودن شرکت در مواردی مثل اطلاعات شرکت نیز به متقاضی کمک می­کند. به این صورت که با در اختیار داشتن جزییاتی مثل آدرس شرکت، می­توان در مورد شرکت تحقیق کرد و از نحوه انجام فعالیت­ها توسط آن شرکت آگاه شد .

بنابراین در صورت تصمیم به هر نوع قرارداد بستن با شرکت­ها، سعی کنید ابتدا از ثبت بودن آن شرکت مطمئن شوید .

مقالات مرتبط