برند, ثبت برند, علمی و آمزشی

راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند

راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند

راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند : قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله ، یعنی راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند بپردازیم ، باید این نکته را روشن کنیم که اصلاً برند چیست و به چه دردی میخورد. برند عبارت است از یک کلمه یا یک نماد ، شکلک یا هر چیز دیگری که با درج آن بر روی کالای تولیدی و یا استفاده از آن در کنار خدمات عرضه شده یک شرکت، آن محصولات یا خدمات را از سایر کالاها متمایز  می‌کند .البته تعریفی که عنوان شد خاصه درباره علامت تجاری می باشد .

راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند

و اما اینکه این برند به چه دردی می‌خورد ،باید بگم که هویت یک کسب و کار و یا محصولات تولیدی آن ، بر اساس برند شکل می‌گیرد و باعث تمایز از سایر کالاها یا خدمات مشابه می شود .حال با توجه به شرحی که داده شد، نیاز به یک راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند بسیار مشهود می باشد .دلیل هم این است که یک اسم اگر دارای شرایط و خصوصیات مشخصه و مناسب یک برند نباشد ، حتی اگر با بودجه نامحدود نیز پشتیبانی شود، نمی‌تواند در بازار ارتقا یافته و سهم پیدا کند و همچنین مدت زیادی در بازار نخواهد ماند. پس رعایت شرایط انتخاب اسم جهت ثبت برند فوق العاده مهم و حیاتی می باشد.

حال نوبت به آن می‌رسد که یک اسم، برای این که قابل ثبت و استفاده آن تحت عنوان برند باشد ، دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی باشد .نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که در مبحث راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند ، اینجانب کلیه موارد مربوط به اسم جهت برند را به صورت تیتر وار جمع آوری کردم. باشد که مفید واقع شود.

  1. خواهشمندم که اصلاً به دنبال اسم های معروف و پیدا کردن کلمات مشابه آنها نباشید. اسمی که انتخاب می کنید حتماً حتماً باید خاص باشد . آن هم به این دلایل که به عنوان مثال کلمه میهن را در نظر بگیرید که در زمینه لبنیات ثبت شده است. ما یک کلمه مشابه به اسم میمن را انتخاب می کنیم جهت ثبت در زمینه لبنیات که در وهله اول بلافاصله به علت تشابه با میهن خواهد خورد و همچنین اگر خواسته باشیم میمن را بدون ثبت استفاده کنیم همیشه و تا به ابد زیر سایه برند میهن خواهیم بود که از نظر برندسازی به مشکل بر خواهیم خورد.
  2. حتی الامکان اسم ساده و فاقد حروف خاص فارسی (گ-چ-پ-ژ) باشد
  3. حتی الامکان دارای معنی خوب باشد یا اینکه بتوان یک معنی خوب برای آن درست کرد
  4. سعی شود دامنه سایت اسم انتخابی باز باشد
راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند

۵-از همه موارد بالا مهمتر که کل مقاله راهنمای انتخاب اسم جهت ثبت برند بر روی آن متمرکز است، این است که اسم انتخاب شده قابل ثبت باشد .اگر یک اسم شرایط و خصوصیات لازم جهت تبدیل شدن به یک برند عالی را داشته باشد ولی قابل ثبت نباشد، معنی آن این است که به هیچ دردی نمیخورد ، یعنی آب در هاون کوبیدن. بنابراین پس از انتخاب اسم قبل از اینکه هر کار عملیاتی و اجرایی بر روی اسم انتخاب شده انجام شود از قبیله چاپ‌لیبل و یا طراحی لوگو و غیره باید آن را به ثبت رساند.با توجه به رویه جاری عرفی و قانونی ثبت علائم تجاری و همچنین عرف و قوانین حرفه‌ای برندسازی اسم انتخابی برای ثبت برند علاوه بر اینکه نباید این ثبت شده باشد ،حتی نباید تشابه داشته باشد.

به عنوان مثال در طبقه آرایشی و بهداشتی کلمه لامورا ثبت شده است و اگر بخواهیم کلمه لا را ثبت بدهیم با برند لامورا رد خواهد خورد. حتی در صورتی که اظهارنامه ثبت برندی را ارسال کرده باشیم و آن برند بعد از بررسی و تایید شده و آگهی نوبت اول آن خورده باشد ، تا قبل از آن که ثبت قطعی شده و شماره ثبت گرفته باشد ،باز هم نمی‌توان از آن به صورت قطع به یقین استفاده کرد. به علت آنکه احتمال اعتراض به برند وجود دارد. برند درصورتی قطعی است که شماره ثبت به آن تعلق بگیرد.

 البته می توان با مراجعه به وب سایت و سامانه جستجوی علائم تجاری ، اقدام به جستجوی اسم مورد نظر در طبقه مربوطه کرد. ولی لازم به ذکر است که فرآیند جستجوی علامت فوق العاده مشکل و با ضریب  صحت ۱۰ درصد می باشد.

 همچنین در سایت سورنا صفحه ای به عنوان سامانه جستجوی علامت تجاری معرفی شده است که شما دوستان میتوانید کلمات مورد نظر خود را وارد کرده و طی ۲۴ ساعت پس از وارد کردن کلمات مورد نظر در سامانه مربوطه از طریق پیامک احتمال تایید شدن آن برند در طبقات مورد نظر خود را دریافت کنید.

برای مشاوره پیرامون ثبت برند  و راهنمای انتخاب بهترین لوگو و طراحی لوگوی مناسب برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۲۶۳۶۷۸   |  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۶۲۵۸۷۸۳۸ – ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

صبح : ۸ صبح الی ۱۴ ظهر        عصر : ۱۷ الی ۲۰ شب

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط