ثبت برند, علمی و آمزشی

شرایط لوگو در ثبت برند

شرایط لوگو در ثبت برند

شرایط لوگو در ثبت برند : بعضی از افراد گمان می­کنند که ثبت برند برای تمایز محصولاتشان و دفاع از حقوق قانونی محصولات مورد نظر کافی است. اما باید بدانید که با ثبت برند شما فقط نیمی از راه را طی کرده­اید .

شما در ادامه باید لوگویی مناسب برای شرکت و برند خود انتخاب کنید تا گویای کار و کیفیت محصول شما باشد. در ادامه شرایط لوگو در ثبت برند را توضیح می­دهیم.

شرایط لوگو در ثبت برند

لوگو چیست :

در دنیای امروزه با ایجاد یک بازار جهانی و ارتباط تمام تاجران در تمام دنیا نیاز تاجران و شرکت­ها برای ثبت کردن یک برند بیش از پیش حس می­شود. اما با ثبت برند کار منحصر سازی محصولات یک شرکت نه تنها تمام نمی­شود بلکه نیاز بیشتری به توجه خواهد داشت. در مرحله ­ی بعد، شرکت­ مورد نظر باید یک لوگوی مناسب برای شرکتش انتخاب و ثبت کند. البته در چشم مشتریان لوگو همان برند به حساب می­آید اما در واقع لوگو نماد تصویری برای برند است و باید به طور جداگانه برای ثبت لوگو اقدام کرد .

توجه : لوگو می­تواند فقط یک تصویر و نماد مفهومی باشد یا می­توان در آن از کلمات و حروف هم استفاده کرد. انتخاب نوع لوگو به صاحب برند بستگی دارد اما این انتخاب باید با رعایت شرایط و قوانین مربوط به ثبت لوگوباشد. در ادامه به این ویژگی­ها و شرایط می­پردازیم .

فواید ثبت لوگو :

با داشتن برند مناسب می­توانید از حقوق قانونی محصول خود دفاع کنید و محصولتان را از سایر محصولات بازار جدا کنید. اما یک برند خاص بیشتر در چشم قانون و دیگر بازاریان و تاجران، محصول را تفکیک می­کند. آن چه که یک شرکت و محصولات آن را در چشم مشتری و مصرف کننده خاص و متمایز می­کند و باعث شناخته شدن بیشتر آن می­شود، لوگوی شرکت است. این نماد که به صورت تصویری یا حروف در تمام محصولات شرکت به چشم می­خورد، باعث می­شود حتی اگر مشتری با نام برند مورد نظر آشنا نباشد باز هم شرکت و محصولاتش را بشناسند .

به جز جدا و خاص کردن یک محصول از دیگر محصولات، ثبت لوگو می­تواند برای تبلیغ راحت­تر نیز استفاده شود. شاید شما هم چندین بار این جمله را شنیده باشید : شکل X را جایی دیده­ام اما به یاد نمی­آورم کجا !!

این جمله نشان دهنده این حقیقت است که حتی اگر اسم برند و موضوع شرکت فراموش شود، فقط با یک یا دو بار دیدن لوگو، مشتری می­تواند آن را برای دفعات بعدی نیز به یاد آورد و بداند که محصولی با این لوگو دارای کیفیت مناسب و دلخواه اوست .

همچنین بعد از ثبت لوگو می­توانید برای دریافت تسهیلات از بانک­ها و موسسات اعتباری ( به منظور شروع یا گسترش فعالیت در حوزه تجارت مورد نظر ) اقدام کنید. می­توانید آن را به صورت جهانی ثبت کنید و محصولات خود را وارد بازار جهانی کنید .

ثبت لوگو و قوانین آن

برای ثبت لوگو در اولین مرحله باید یک نماد مناسب انتخاب کنید. این نماد باید دربردارنده­ ی مفاهیمی باشد که شما در مورد خود، محصول و شرکتتان می­خواهید به مصرف کننده القا کنید .

البته به خاطر داشته باشید که ثبت کردن لوگو کاری کاملا جدا نسبت به برند است و برای ثبت آن باید اقدامات جداگانه­ ای انجام داد که به آن­ها می­پردازیم .

قدم اول :

نماد مناسب برای ثبت لوگو را انتخاب کنید .

شرایط لوگو در ثبت برند :

شرط اول : لوگوی مورد نظر شما نباید قبلا ثبت شده باشد. بنابراین قبلا از اقدام به ثبت آن باید لوگو را استعلام کرده و از خاص بودن آن مطمئن شوید .

توجه : حتی تشابه زیاد دو لوگو نیز باعث می­شود تا لوگوی دوم فاقد صلاحیت تشخیص داده شود .

شرط دوم : لوگوی مورد نظر نباید باعث ایهام و شک در مصرف کننده کننده شود. به عبارت دیگر لوگو و مفهوم آن باید باید کاملا واضح باشد.

شرایط لوگو در ثبت برند

شرط سوم در ثبت لوگو : کلمه­ های کلی و عمومی نمی­توانند به تنهایی در لوگو ثبت شوند. همان طور که گفتیم لوگو باید معنی و مفهوم خاصی داشته باشد و بتواند محصول مورد نظر را از بقیه موارد مشابه جدا کند پس کلماتی که معنی کلی و عمومی دارند برای ثبت لوگو مناسب نیستند .

شرط چهارم : لوگوی مورد نظر شما نباید به دین و یا فرهنگ مردم مختلف توهین کند. اگر یک نماد به هر نحوی باعث تحقیر دین و فرهنگ گروهی از مردم شود، فورا فاقد صلاحیت تشخیص داده شده و رد می­شود .

شرط پنجم : نمی­توانید از علامت­ها و پرچم­های کشورها و مکان­ها استفاده کنید .

شرط ششم : برای ثبت لوگو، باید نمادی انتخاب کنید که نشان دهنده نوع تجارت و محصول شما باشد .

حتی اگر تمام قوانین را رعایت کنید اما نماد انتخابی شما هیچ ربطی به فعالیت شرکت شما نداشته باشد، قابل ثبت نیست .

قدم دوم :

مدارک مورد نیاز را آماده کنید .

اسناد و مدارک لازم برای ثبت لوگو :

این مدارک بسته به این که درخواست دهنده یک فرد حقیقی است یا یک فرد حقوقی ( شرکت ) متفاوت است .

اگر درخواست کننده فرد حقیقی باشد، به اسناد زیر نیاز خواهد داشت :

۱ – کپی از اسناد شناسایی هویت فرد صاحب لوگو

۲ – یک کپی از لوگو و نماد مورد نظر

۳ – برای ثبت لوگو، فرد درخواست دهنده باید کارت بازرگانی داشته باشد و یک کپی از آن را تحویل دهد .

۴ – کپی از اسناد و مدارکی که برای فعالیت در حوزه مورد نظر دارد ( باید ثابت کنید که در کدام حوزه فعالیت می­کنید و ارتباط لوگو با حوزه فعالیت خود را نشان دهید ) .

اگر درخواست کننده یک شرکت ( فرد حقوقی ) باشد، به اسناد زیر نیاز خواهد داشت :

۱ – اسناد شناسایی هویت مدیر عامل و هر فرد تاثیر گذار در شرکت .

۲ – یک کپی از لوگو و نماد مورد نظر

۳ – برای ثبت لوگو به نام شرکت، باید کارت بازرگانی به نام مدیر عامل یا شرکت ثبت شده باشد و کپی آن را به عنوان یکی از مدارک لازم، ارائه کنند .

۴ – تمام مجوزهایی که شرکت برای فعالیت در زمینه­ های تجاری مختلف دارد باید به اداره مالکیت معنوی ارائه شوند . ( کپی از هر کدام کافی است و نیازی به اصل آن­ها نیست )

۵ – روزنامه رسمی شرکت و آگهی تاسیس شرکت که در روزنامه ثبت شده باشد .

۶ – اگر  در هنگام ثبت لوگو تغییر جزئی در شرکت پدید آمده مثل تغییر کردن آدرس آن باید اطلاع داده شود.

توجه کنید که نباید در شرکت تغییر کلی یا بزرگ ایجاد شده باشد، به نحوی که شرکت کاملا متفاوت به نظر برسد .

مثلا موضوع شرکت و اکثر اعضای هیئت مدیره باید ثابت مانده باشند .

۷ –  وکیل شرکت باید مهر شرکت را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز در ثبت لوگو ارائه کند .

 

قدم سوم :

در اداره مالکیت معنوی درخواست ثبت لوگو دهید .