علمی و آمزشی, فروش برند

مراحل خرید برند

مراحل خرید برند

مراحل خرید برند

برای تجارت در زمینه­ ای خاص و دفاع از حقوق قانونی خود در دنیای تجارت باید برندی را به طور قانونی و تحت نام خود داشته باشید. برای کسب یک برند دو روش وجود دارد. روش سخت­ تر و طولانی­ تر همان ثبت برند است. اما اگر تصمیم دارید برندی را ساده ­تر و سربع­تر بگیرید، خرید و فروش برند گزینه مناسبی است .

مراحل خرید برند

مقدمه­ ای بر خرید و فروش برند :

 با شنیدن کلمات فروش برند سوالاتی به ذهن خطور می­کند. سوالاتی مثل این که چرا فرد یا شرکتی باید برند خود را به فروش برساند یا چرا فرد یا شرکت یا کمپانی به خصوصی باید به جای این که خود برند را با قیمت کمتری ثبت کند، هزینه بیشتری داده و برندی را بخرد .

ما در این مقاله سعی می­کنیم به این نوع سوال­ها جواب قانع کننده­ای بدهیم .

سوال اول : چرا فروش برند توسط صاحب برند یا ورثه او انجام می­­شود :

دلایل متفاوتی درباره فروختن برند ثبت شده توسط صاحب قبلی آن می­توان بیان کرد. گاهی اوقات صرفا تصمیم صاحب برند مبنی بر تجارت در زمینه­ ی مورد نظر عوض می­شود( یا زمینه تجارتش را تغییر می­دهد یا کلا تجارت را رها می­کند) اما چون هزینه زیادی را صرف ثبت کردن برند مورد نظر کرده و همین طور زمان زیادی برای ثبت آن صبر کرده، برای از بین نرفتن ارزش و اعتبار آن تصمیم به فروش برند به فرد یا شرکت دارای صلاحیت می­گیرد .

دلایل دیگر می­تواند شامل داشتن چند برند باشد. شاید صاحب برند در زمان شروع کار تصمیم داشته است تا چندین برند را گسترش دهد ولی به دلایلی تغییر عقیده داده و حال برای جبران ضررهای مالی و وقت تلف شده تصمیم به فروش برند اضافه خود دارد .

با هر دلیلی که فردی تصمیم به فروش برند خود داشته باشد، اگر برند معتبری باشد شما می­توانید بعد از استعلام و براورد هزینه ­های مربوطه، آن را خریده و سود و مزایای قانونی آن برند استفاده کنید .

مراحل خرید برند , ثبت برند , فروش برند آماده

سوال دوم : چرا برند آماده بخریم / چرا به جای خرید نباید خودمان برندی را ثبت کنیم :

اول باید به این نکته آگاه باشید که در بهترین حالت و با خوش شانسی تمام، اگر تمام مراحل ثبت برند را درست طی کنید و تمام قوانین را رعایت کنید و مدارک را آماده کنید، نیمی از سال طول می­کشد تا برند مورد نظر شما ثبت شود. اما ثبت برند حتی نیمی از راه هم نیست. بعد از آن باید این نام تجاری را در بازار رواج دهید طوری که مشتری­ها به آن اعتماد کنند و ارزش آن بالا رود .در ادامه به مراحل خرید برند آماده خواهیم پرداخت.

اما با خرید برندهایی که به عنوان فروش برند ثبت شده­ اند، شما از تمام این مشکلات گذشته و مستقیما وارد قسمت سود دهی برند می­شوید .

لازم به ذکر است که برای انتقال برند ( خرید تمام حقوق آن یا قسمتی از حقوق آن) یک روز کافی است. شما بعد از اطمینان از اعتبار برند مورد نظر و قیمت آن می­توانید به همراه فروشنده به دفتر خانه رفته و فقط با ارائه کردن مدارک شناسایی خود برند مورد نظرتان را بخرید .(البته ناگفته نماند پروسه انتقال برند ثبت شده هم نخصصی و خاص میباشد)

با توجه به این موارد می­بینید که در زمان خرید برند مورد نظرتان هزینه بیشتری نسبت به آن چه برای آماده کردن مقدمات برای ثبت برند هزینه کرده بودید، می­پردازید اما در نمای کلی با توجه به اعتباری که برند آماده دارد و صرفه جویی که در زمان ارزش خرید و فروش برند به صرفه­ تر و مطمئن ­تر است .

قیمت برند آماده :

برای سنجش قیمت برندهای آماده متغیرهایی مثل اعتبار نام و میزان شناخته شده بودن برند مورد نظر، مدت زمان گذشته از ثبت برند یا میزان فعال بودن یا راکد بودن برند در زمانی که تحت مالکیت صاحب قبلی بوده، موثر است. چون سنجش دقیق برند کاری تخصصی است، آن را به کارشناس رسمی که از طرف دادگستری مامور می­شود، می­سپارند .

پس در زمان خرید و فروش برند نیازی به نگرانی در مورد هزینه­ ها نیست چون این کار را می­توانید با خیال راحت به سورناثبت بسپارید و قیمت عادلانه ­ای پرداخت و از مراحل خرید برند اطمینان حاصل فرمایید .

مراحل خرید برند , ثبت برند , فروش برند آماده

مراحل خرید برند مورد نظر :

مرحله ۱ – مشخص کنید تصمیم دارید چه نوع برندی برای چه نوع کالایی تهیه کنید .

مرحله ۲ – با ورود به قسمت فروش برند آماده مجتمع سورناثبت یا تماس با ما ، برند خود را انتخاب کنید .

نکته این برند باید دارای ویژگی­های خاصی باشد تا ارزش سرمایه گذاری( وقت و هزینه) شما را داشته باشد. این ویژگی­ها عبارتند از :

اول : مهم­ترین نکته در خرید برند این است که برند مورد نظر شما در طبقه و موضوع کالای درخواستی شما باشد. به طور مثال اگر تصمیم به تجارت مواد آرایشی دارید، برند مورد نظر حتما باید در طبقه سه ثبت شده باشد .

دوم : فروش برند کاری آسان و در عین حال حساس است. توجه کنید که برندی که برای فروش گذاشته شده خاص باشد و فرد یا شرکت و کمپانی دیگری آن( یا مشابه آن را) ثبت نکرده باشد .

سوم : باعث گیج شدن مشتری نشود. یعنی علاوه بر این که نباید شبیه برند شرکت دیگری باشد، باید مشتری بتواند آن را راحت بخواند و در ذهن بسپارد .

اگر در زمان خرید و فروش برند، برند مورد نظر شما این ویژگی­ها را نداشته باشد، ارزشی نداشته و نباید سرمایه خود را برای آن صرف کنید .

مرحله ۳ – باید از این که برند مورد نظر شما قانونی ثبت شده یا نه مطمئن شوید. برای این کار باید برند مورد نظر را ، از طریق وب سایت اداره مالکیت علائم تجاری استعلام گرفته و به مطمئن شوید که آیا برند مورد نظر قانونی است یا خیر .

مرحله ۴ – برند خود را قیمت گذاری کنید. برای این کار باید از طریق دفتر دادگستری اقدام کنید. دفتر دادگستری کارشناسی فرستاده و کارشناس با توجه به متغیرهای مورد نظر در فروش برند، قیمت مناسبی را پیشنهاد می­دهد .

مرحله ۵ – قرارداد قانونی در دفتر ثبتی مطمئن : وقتی از اعتبار و قانونی بودن برند مورد نظر مطمئن شدید باید به همراه صاحب قبلی برند به دفتر ثبتی مطمئن کرده و قراردادی قانونی مبنی بر خرید برند توسط شما ببندید .