برند, ثبت برند, ثبت برند در یزد, علمی و آمزشی

پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند

پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند
پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند

پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند : همانطور که قبلا عنوان شد به طور کلی برند به کلمه ای گفته می‌شود که کالای تولید شده و یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا شخص  را از سایر کالاها یا خدمات  متمایز و جدا میکند. و همچنین این نکته نیز ذکر شد که اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی  می‌توانند علائم تجاری مختلفی داشته باشند. این علائم تجاری نیز بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است.

از دیگر مطالبی که در مورد ثبت برند به آن در مقالات قبلی اشاره کردیم این بود که مزایای ثبت برند باعت تمایز محصولات یا خدمات ،یاری دادن مصرف کننده جهت انتخاب کالا یا خدمات ،ابزاری قوی جهت رسوخ در بازارها ،ایجاد انگیزه قوی در تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات برای ارتقا کیفیت ، بهره مندی از امتیاز نمایندگی و غیره خواهد شد.

حال در این مقاله توضیح خواهیم داد که برای ثبت برند چه مدارک و پیش نیازهایی لازم میباشد؟

پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند

پیش نیاز اول : مدارک هویتی

اولین پیش نیاز مهم و ضروری جهت ثبت برند ، مدارک هویتی شخص میباشد. باید شخصی وجود داشته باشد تا بتوان برای آن برند ثبت داد. حال ممکن است این شخص حقیقی باشد یا اینکه ممکن است شخص حقوقی (شرکت) باشد.

  • مدارک هویتی شخص حقیقی صرفا شناسنامه و کارت ملی میباشد
  • مدارک هویتی شخص حقوقی (شرکت ) عبارت است از : ۱.آگهی تاسیس و آخرین تغییرات مدیریت ۲.شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل

شما در حال مطالعه مقاله پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند میباشید.

پیش نیاز دوم : مجوز فعالیت

دومین پیش نیاز مهم و ضروری جهت ثبت برند و علامت تجاری ، مجوز فعالیت مرتبط با موضوع برند و فعالیت برند میباشد. از این جهت عنوان مرتبط بودن را به کار میگیریم چرا که اگر ما بخواهیم به عنوان مثال در زمینه تولید و بسته بندی کیک و کلوچه برند ثبت بدیم ، نمیتوانیم از مجوز پرورش شترمرغ استفاده کنیم.خدمات یا کالاهایی که برای ثبت برند انتخاب میکنیم باید عینا همان کالاها و خدماتی باشند که در مجوز قید شده است و اگر غیر از این اقدام کنیم با ایراد رفع نقص مجوز فعالیت از سوی سازمان ثبت علائم تجاری روبرو خواهیم شد.

انواع مجوزهای پرکاربرد جهت ثبت برند عبارتند از :

  • جواز تاسیس سازمان صنعت و معدن و تجارت
  • پروانه بهره برداری سازمان صنعت و معدن و تجارت
  • جواز کسب صادر شده از اتحادیه های صنفی
  • مجوزهای صادر شده از مراجع آموزشی
  • مدارک فنی و حرفه ای
  • کارت بازرگانی تجاری

شما در حال مطالعه مقاله پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند میباشید.

پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند

پیش نیاز سوم : گواهی امضا محضری

سازمان ثبت علائم تجاری از سال ۱۳۹۷ ، یک مورد جدید به پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند اضافه کرد که اون ، گواهی امضا محضری جهت ارائه به اداره ثبت علائم تجاری میباشد. آنچه که به نظر میاد ، این کار جهت ثبت امضا متقاضی برند در سازمان و جلوگیری از سو استفاده ها و جعل اسناد و همچنین اطمینان از اینکه متقاضی ، در جریان ثبت برند بوده و تا حدود جلوی دلالان سود جو را خواهد گرفت. حتما باید به خاطر داشت که هنگام اخذ گواهی امضا محضری ، شناسه یکتا و رمز تصدیق گواهی بر روی برگه درج گردد.

شما در حال مطالعه مقاله پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند میباشید.

پیش نیاز چهارم : خط موبایل فعال

یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت علائم تجاری در جهت جلوگیری از دلال بازی و سو استفاده از افراد جهت ثبت برند و همچنین ارتباط گیری مستقیم با متقاضی ثبت برند ، الزامی کردن معرفی خط موبایل فعال که هم سامانه پیامکی ثبت روی اون خط فعال بوده و هم سند خط موبایل به نام متقاضی باشد. هنگام ثبت نام کارتابل جهت ثبت برند ، همزمان استعلام خط موبایل نیز انجام میشود و درصورتی که خط موبایل بنام متقاضی نباشد ، از ادامه فرآیند ثبت نام ممانعت به عمل می آید.

شما در حال مطالعه مقاله پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند میباشید.

پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند

پیش نیاز پنجم : نام یا لوگو انتخاب و طراحی شده

و در آخر میرسیم به آخرین پیش نیاز که البته به اعتقاد خیلی ها ، انتخاب نام و یا طراحی لوگو باید اول از همه انجام شود. مهمترین رکن در ثبت برند یا لگو ، وجود نام و یا لوگو طراحی شده میباشد.بر اساس قانون ثبت علائم تجاری نام انتخاب شده و یا لوگو طراحی شده باید شرایطی را داشته باشد که تقریبا بر اساس معاهده مادرید و معاهده پاریس ، در همه کشوئرها پذیرفته شده است. این ویژگیها عبارتند از :

الف ـ نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
ب ـ خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
د ـ عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
هـ ـ عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.
و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز ـ عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

برگرفته از وبسایت سازمان ثبت علائم تجاری

مقالات مرتبط