آکادمی کسب و کار سورنا, علمی و آمزشی, مدیریت

۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲

10سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار 2

 ۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲ : در مقاله « ۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۱ (قسمت اول) » گفتیم که اگر یه ایده ناب به ذهنمون رسید چجوری باید بفهمیم این ایده کسب و کار ما اصولی و شدنی است یا نه . ما ۱۰ سرفصل را مشخص کردیم تا با پاسخ دادن به آنها بتوانیم ببینیم آیا این ایده ای که توی ذهن داریم شدنی و عملیاتی و موفق هست یا خیر.و در آن مقاله به ۲ سوال و سرفصل از ۱۰ مورد پرداختیم که عبارتند از :

۱- مشتریان من چه کسانی با چه ویژگیهایی هستند؟ 

۲- مزیت من نسبت به رقبا چیست؟ (مزیت رقابتی)

و توضیحات مفصل و مبسوطی پیرامون آنها ارائه کردیم.در این مقاله به دو سوال دیگر خواهیم پرداخت که عبارتند از :

۳- نظر بازار به ایده من چیست؟ 

۴- تخصص های لازم تیم من چیست؟

شما در حال مطالعه مقاله ۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲ میباشید.

۳-نظر بازار به ایده من چیست؟

10سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار 2

۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲

محصولتان را در حد امکان ملموس کنید! حالا این کار را با درست کردن عکس , انیمیشن یا حتی نمونه اولیه آن. با پیداکردن این نکته که چطور میتوانید محصولتان را به دیگران معرفی کنید خواهید فهمید محصولتان چقدر پایه و اساس استوار دارد. زیرا قابلیت نشان دادن محصولتان به دیگران مورد انتقاد زیادی قرار خواهد گرفت و این نیز کمکی به شما خواهد بود تا قبل از تولید انبود اشکالات کارتان را بررسی و رفع کنید.و حالا دو مورد زیر را نیز اجرا کنید:

۱. تقاضای محصول/خدمت: برای سنجش و اندازه‌گیری تقاضا، اول، در مورد محصول/خدمت مشابه و رقبای فعلی بپرسید. آیا افراد از محصولات رقیب استفاده می‌کنند؟ چه‌چیزی در مورد آن محصولات یا خدمات ضعیف است؟ اولین بار چگونه و کجا با آن محصول/خدمت آشنا شده‌اند؟ و … .

سپس، ایده محصول یا خدمت خود را توصیف کنید و در مورد تاثیر اولیه آن ایده بر سبک زندگی یا کاری بازار هدف بپرسید. توصیف ایده می‌تواند یک ویدیو یا یک جمله باشد. افراد باید بتوانند در ۲۰ ثانیه متن شما را بخوانند یا در ۴۰ ثانیه ویدیو را تماشا کنند. هدف اعتبارسنجی ایده است نه بررسی جزییات کارکردی؛ بنابراین موجز و مختصر ایده محصول/خدمت موردنظر را توصیف کنید.

سپس با یک سوال درجه‌بندی بپرسید: چقدر احتمال دارد این محصول/خدمت را بخرید. و با افزودن شرط، از آن‌هایی که پاسخ‌ داده‌اند به هیچ عنوان، دلیل آن‌را جویا نشوید.

شما در حال طالعه مقاله ۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲ میباشید.

۲. تمایل به پرداخت پول: برای سنجش میزان تمایل افراد به پرداخت پول، از روش ون وستندارپ استفاده کنید؛ چهار سوال باز شامل:

از نظر شما،‌این محصول/خدمت با چه قیمتی بسیار گران خواهد بود؟

از نظر شما، این محصول/خدمت با چه قیمتی بسیار ارزان خواهد بود تا جاییکه به کیفیت آن شک خواهید کرد؟

از نظر شما، این محصول/خدمت با چه قیمتی گران است ولی همچنان تمایل به خرید آن دارید؟

از نظر شما، این محصول/خدمت در چه قیمتی بسیار رقابتی است و مبلغ پرداختی در مقابل ارزش آن صرفه دارد؟

نسبت به جمع‌آوری بیش از اندازه داده، اغوا نشوید و خود را در حجم زیادی از داده‌ها غرق نکنید. ضمن اینکه هدف از تحقیق و اعتبارسنجی بازار را فراموش نمی‌کنید، سطح اطمینانی ۸۰ درصدی را به دلیل عدم قطعیت، برای تصمیم‌های خود قایل شوید.

به دوستان و اطرافیان خود برای جمع‌آوری داده و تصمیم‌گیری اتکا نکنید.

شما در حال مطالعه مقاله ۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲ میباشید.

۲- تخصصهای لازم تیم من چیست؟

در همان پله های نخستین شما خواهید فهمید نظرات چه کسی برایتان سازنده تر است و بعد از آن خواهید فهمید فکر چه کسانی را برای همفکری لازم دارید حالا چه در رابطه با محصولتان باشد, بازاریابی محصولتان یا حتی روابط عمومی کسب و کارتان.شما باید راهی پیدا کنید تا میزان علاقه افراد حاضر را به ایده تان بفهمید تا بتوانید افراد بهتری را به عنوان شریک کاری یا کارمند انتخاب کنید.

چگونه یک تیم قوی و مناسب برای کسب وکار خود طراحی کنیم ؟10سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار 2

در فرآیند تیم سازی باید به ساختارهای کاری دقت شود . شما باید به دنبال ایجاد بهترین همکاری و همیاری ، نوآوری و خلاقیت ها بین تیم تان باشید . این در حالی است که شما باید سرعت مناسبی را در اجرای فرآیندهای پیش بینی شده داشته باشید . قبل از شروع فرآیند تیم سازی خود بهتر است که برای سئوالات کلیدی زیر پاسخ مناسبی داشته باشید :

چگونه می توان حق مالکیت فکری تمام اعضای تیم را تامین کرد ؟

چه ساختاری برای تیم کاری مناسب می باشد ؟

آیا ساختار تیمی در نظرگرفته شده می تواند عملکرد کاری را بهبود دهد ؟ آیا ساختار طراحی شده مشکلات کاری را افزایش نخواهد داد ؟

آیا اعضای با عملکرد بالاتر از سایر اعضا احساس تحقیر یا شکست نخواهند کرد ؟

اعضای تیم در مورد قدرت و یا مسئولیت های خود دچار اشتباه نخواهند شد ؟

فرآیند استخدام و اضافه شدن نیروهای جدید به تیم های کاری چگونه خواهد بود ؟

ارتباطات بین تیم های مختلف کاری به چه شکل خواهد بود ؟

فرآیند تصمیم گیری به چه شکلی می باشد و آیا فرصت ها در خلال تصمیم گیری ها از بین نخواهند رفت ؟

سعی کنید با خود صادق باشید و در هریک از سئوالات بالا که احساس می کنید اشکلاتی وجود دارد ، به دنبال برطرف کردن آن ایراد باشید .

سازمان های امروزی نیاز به سرعت بسیار بالا در همکاری های بین اعضا دارند تا بتوانند با رقبای جدّی خود به بهترین شکل مواجه شوند . اعضای تیم باید بتوانند دارای سطح پاسخگویی مناسبی باشند و از اقتدار مناسبی برخوردار باشند . برای این منظور شما باید نکات زیر را در ساختار تیم خود لحاظ کنید .

شما در حال مطالعه مقاله ۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲ میباشید.

ساختارهای مهم در طراحی یک تیم :

10سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار 2ساختار تیم خود را در اطراف اهداف اصلی کسب و کار خود قرار دهید . شاید شما در حال تلاش برای ارائه خدمات جدید به بازار هدفتان باشید و یا شاید هم شما در حال تلاش برای رشد تیم خود برای تقاضاهای روبه رشد در بازارهای هدف تان باشید . به هر شکل هدف شما می تواند ساختار و ترکیب تیم های کاری تان را تغییر دهد .

انواع ساختارهای سازمانی در دسترس را مورد بررسی قرار دهید . در جهان انواع مختلفی از ساختارهای سازمانی وجود دارد . شما برای یافتن بهترین ساختارها برای تیم هایتان نیاز به بررسی و ارزیابی سختارهای مختلف دارید . در تیم سازی حتی اگر یک استارتاپ کوچک و جابک هستید ، باید به ساختار سازمانی تیم توجه داشته باشید .

سعی کنید ساختار خود را انتخاب کنید و به اطلاع اعضای تیم تان برسانید . توجه کنید اگر سازمان شما سنتی باشد معمولا تصمیم گیری ها به صورت متمرکز صورت می پذیرد . اما اگر سازمان شما چابک و دیجیتال محور باشد شما باید ساختاری غیر متمرکز را برای خود برگزینید .

تصمیم بگیرید که چه تخصصی برای هر نقش لازم است .  در سازمان های کوچکتر که قصد رشد خیلی سریع را دارند معمولا از ساختارهای منعطف تر استفاده می کنند . این کار معمولا باعث افزایش بهره وری می شود . در سازمان های بزرگتر معمولا شاهد نقش های تخصصی تر و رهبران ارشد سازمانی می باشیم . از تعریف نقش های جدید نترسید ، مخصوصا زمانی که به مجموعه ای از مهارت ها نیاز دارید .

افرادی که دارای مهارت های بالقوه می باشند را شناسایی کنید . معمولا کارکنان یادگیری مهارت های جدید را دوست دارند . سعی کنید افراد مشتاق و توانا را به سوی مهارت های جدید هدایت کنید . البته قبل از اینکه نیروهایتان را به سمت آموزش بفرستید ، سعی کنید توانایی های طبیعی افراد را مورد ارزیابی قرار دهید . بعد از آموزش دادن نیروها طبق یک برنامه زمان بندی شده میزان موفق بودن نیروها در مهارت آموزی را ارزیابی کنید . همیشه سعی کنید مهارت های مورد نیاز خود را از نیروهای درونی تیم خود تامین کنید و در صورت عدم وجود نیروی مورد نظر ، نیروهای جدید را به استخدام درآورید .

تعیین معیارهایی برای تعیین عملکرد نیروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . برای حفظ انگیزه تیم خود ، اهداف و ساختار تیمی را مشخص کنید و وظایف هریک از اعضا را تعیین کنید و در بازه های زمانی مشخص به بررسی عملکرد هر نیرو بپردازید . به اعضای موفق تیم تان پاداش بدهید ، این موجب افزایش عملکرد شرکت شما خواهد شد . هم چنین سایر اعضای تیم انگیزه لازم را برای رشد سریعتر پیدا خواهند کرد .

همچنان انعطاف پذیر بمانید . خیلی مهم است که در هر سازمانی ، هرکسی نقش خود را بداند و با چگونگی انجام وظایف خود آشنا باشد . اما هرگز نگران تعریف نقش ها و مسئولیت ها نباشید . سعی کنید تیم خود را همیشه انعطاف پذیر و چابک نگهدارید (در تیم سازی شما باید همیشه پویا و فعال باشید و آمادگی هر گونه تغییری را داشته باشید ) . این موضوع به شما اجازه می دهد تا بتوانید به خوبی مهارت ها و تجربه های مختلف را برای نقش های گوناگون ترکیب کنید .

شما در حال مطالعه مقاله ۱۰سوال برای مناسب بودن ایده کسب و کار ۲ میباشید.

مقاله فوق جمع آوری و تدوین و تکمیل شده از منابع :

۱.پذیرش بازار :  سایت پرس لاین

۲.تیم و تخصص تیم :  سایت معاونی

مقالات مرتبط