فواید و خطرات ثبت یا عدم ثبت برند ( قسمت دوم)

ثبت برند ، ثبت لوگو ، مشاوره ثبت برند ، علامت تجاری

فواید و خطرات ثبت یا عدم ثبت برند

ثبت برند به صورت ناقص (خطرات و مشکلاتی که هنگام ثبت برند ممکن است دامنگیر شما شود)

در این قسمت مواردی از مشکلاتی را که ممکن از بخاطر عدم تخصص در ثبت برند برای شما دردسر ایجاد کند را بیان خواهیم کرد.

  1. اطمینان
    اگر شما خودتان قصد ثبت برند مورد نظر خود را ندارید و قصد واگذاری امر ثبت برند به یک شرکت یا موسسه ثبتی را دارید، حتما از سابقه کاری و میزان مقبولیت موسسه مورد نظر اطمینان داشته باشید چراکه بسیاری از شرکتهای بزرگ صنعتی حتی در یزد خودمان بخاطر بی توجهی به همین مسئله مورد سو استفاده و اخاذی سودجویان قرار گرفته اند که بیان شرح چگونگی این سودجویی ها از حوصله این مقاله خارج میباشد.
  2. تخصص:
    تخصص مهمترین رکن در ثبت برند میباشد.چرا که ثبت برند دارای نکات ریزی میباشد که ممکن است یک برند را بسیار باارزش کرده یا از طرف دیگر یک برند را عملا برای شما غیر قابل استفاده نماید.برای مثال در بدو امر شما باید از خود سوال بپرسید که برای چه برند را ثبت میکنید و در صورت احتمال کدام ارگان یا نهادی برای تکمیل کسب و کارتان این برند را از شما درخواست میکند زیرا هر ارگان یا سازمان ساز و کار و آیین نامه های خاصی در مورد کسب و کارها در حوزه های مختلف دارند. این را به یاد داشته باشید که صرفا کالاهای تخصصی ذکر شده در سند برند نشانه ارزشمندی و کارایی برند شما نمیباشد و موضوعات مختلفی را در ثبت برند باید در نظر داشته باشید تا برند شما را کارا و ارزشمند کند.
  3. جستجو
    یکی از نکاتی که در ثبت برند باید به آن توجه نمود این است که حتما قبل از ارسال اظهارنامه ثبت برند ، آن برند مورد نظر را جستجو نمود تا تکراری نباشد و به اصطلاح اقدام به ثبت بیهوده برند نکنیم.همانطور که میدانیم برندهایی که قبلا در زمینه مورد نظر ما ثبت شده  را به هیچ عنوان نمیتوان ثبت داد پس ثبت برند بدون جست و جو با توجه به حجم گسترده ی برندهای ثبت شده، امری کاملا بی فایده و زمان سوز میباشد.البته لازم به ذکر میباشد که خود وب سایت مالکیت معنوی قسمی را به عنوان جست و جوی برند در خود دارد که به چند دلیل اصلا قابل اتکا نیست : اول اینکه این سایت همه برندهای ثبت شده را جست و جو نمیکند،دوم اینکه برندهایی را که اعتبارشان تمام شده و بعضا اقدام به تمدید نکرده اند را در نتیجه جست و جو به عنوان برند فعال نشان میدهد ، سوم اینکه بعضی از کالاها و خدمات زیر مجموعه برندها در طبقات مختلف جابجا شده ولی این جابجایی ها در این سیستم جست و جو اعمال نشده و چهارم اینکه ظرفیت جست و جوی این سایت محدود میباشد. پس به این دلایل این سیستم قابل اعتماد نمیباشد.
  4. جامعیت
    یکی از معیارهای ارزشمند بودن برند ، جامعیت داشتن آن میباشد.برندی باارزش هست که پا را فراتر از نیازهای شما گذاشته و کامل و جامع باشد.باید به نحوی اقدام به ثبت برند نمود که هم نیازهای امروز شما را برطرف کند و هم در صورت گسترش حوزه کسب و کار شما در آینده ، بتواند جوابگوی نیازهای شما باشد.از طرفی نقصان در ارسال اظهارنامه و بالتبع آن نقص در ثبت برند گاها ممکن است عملا آن را غیرکاربردی کند.
  5. لوگو
    از موضوعات دیگری که حتما باید به آن توجه داشت این است که اگر برند مد نظر شما شامل لوگو هم میباشد حتما باید برند و لوگو را باهم طی یک اظهارنامه فرستاد تا هم در زمان صرفه جویی کرد و هم در هزینه چون که اگر بخواهید برند و لوگو را جداگانه ثبت کنید باید طی دو اظهارنامه اقدام نمود و هزینه ثبت دو برند را پرداخت کرد درصورتی که اگر به صورت همزمان ثبت کنیم فقط یک اظهارنامه که شامل برند و لوگو میباشد را ثبت کرده ایم.
  6. زمان
    مدت زمان ثبت برند دقیقا قابل تعیین نیست.ممکن است برندی چند روزه تایید یا رد شود و همچنین ممکن است روال تایید یا رد برندی ماه ها طول بکشد.البته راههایی برای کمتر کردن پروسه زمانی تعیین تکلیف برند وجود دارد که مستلزم شرایط و اوضاع و احوال خاص میباشد.
  7. پیگری
    بعد از ارسال اظهارنامه ثبت برند، سازمان مالکیت معنوی اقدام به ارسال پیامکی شامل شماره اظهارنامه برند و رمز عبور میکند.با استفاده از این مشخصات و مراجعه به قسمت پیگیری اظهارنامه در سایت مالکیت معنوی و وارد کردن اطلاعات خواسته شده میتوان در جریان روند بررسی برند ارسال شده قرار گرفت. نکته ای که خیلی مهمه این هست که حتما هر دو روز یکبار نسبت به پیگیری برند خود اقدام نمایید زیرا که در پروسه ثبت برند حداقل سه ابلاغیه برای شما صادر میشود که در صورت صدور ابلاغیه از جانب مالکیت معنوی زمان بررسی و دادن پاسخ به آن محدود میباشد و ممکن است کوتاهی کردن و عدم پاسخ مقتضی در این زمینه باعث باطل شدن برند شما شود.
  8. صدورآگهی
    در صورتی که برند شما از طرف کارشناس فاقد نقص و تشابه تشخصی داده شد، برای برند شما ابلاغیه آگهی نوبت اول صادر میشود.متاسفانه اخیر بعضی از دوستان کم لطفی کرده و آگهی نوبت اول را به عنوان برند ثبت شده معرفی میکنند که حتما باید توجه داشت که آگهی نوبت اول به معنی ثبت برند نمیباشد چراکه برندی به عنوان برند ثبت شده شناخته میشود که برای آن سند ده ساله برند صادر شده باشد. در کل رویه ثبت برند بدین شرح میباشد که باید ابتدا نسبت به ارسال اظهارنامه ثبت برند اقدام نمود .در مرحله بعد اگر برند مورد نظر تشابه نداشته باشد و فاقد نقص تشخیص داده شده ، اگهی نوبت اول صادر میشود.در این مرحله باید اقدام به آگهی کردن تقاضای ثبت برند نمود و بعد از چاپ شدن آگهی تقاضای ثبت برند کسانی که اعتراضی به ثبت این برند دارند به مدت یک ماه مهلت دارند تا نسبت  به تشکیل پرونده اعتراض اقدام نمایند و درصورتی که اعتراض آنها موجه تشخیص داده شد برند مورد نظر باطل خواهد شد.در صورتی که یک ماه از انتشار آگهی گذشت و اعتراضی به برند مورد نظر وارد نشد در مرحله بعد ابلاغیه پذیرش صادر میشود و در مرحله سوم نیز آگهی نوبت دوم که آگهی رسمی ثبت نام دارد منتشر میشود و در آخر سند ده ساله برند صادر میشود.

این مقاله گزیده ای از مسیر پر فراز و نشیب و لازمه های ثبت برند و لوگو میباشد که شرح تفصیلی و کامل این مسیر از محدوده این مقاله خارج میباشد.امیدواریم که با این مقاله گامی موثر در آگاه کردن مردم در مورد ثبت برند و جلوگیری از سودجویی های احتمالی برداشته باشیم.

امتیاز این مطلب
امتیاز شما به این مطلب
[Total: 0 Average: 0]

Related Posts

Leave a comment