مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

کارت بازرگانی

مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

تقریباً هر اقدامی در کشور، به یک مجوز نیاز دارد. مثل رانندگی کردن که با داشتن گواهینامه رسمی از اداره راهنمایی و رانندگی، قانونی است و بدون آن، غیرقانونی و تخلف به شمار می‌رود. برای بعضی تجارت‌ها هم به چنین گواهینامه‌ای نیاز داریم که به آنکارت بازرگانی گفته می شود. مجتمع سورنا ثبت در این مطلب شما را در اخذ کارت بازرگانی راهنمایی می‌کند همچنین می‌توانید توسط فرمی که تعبیه شده با ما در اتباط باشید تا از مشاوره اخذ کارت بازرگانی بهره‌مند شوید.

بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، می‌تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر دارد.

حقیقی یا حقوقی

ممکن است در اولین مرحله از اخذ کارت بازرگانی به این مسئله برخورد کنید که کارت بازرگانی حقیقی مورد نیاز من می‌باشد یا کارت بازرگانی حقوقی.

کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند به جز در موارد بسیار جزئی که مربوط به کالاهای خاص می‌باشد. اما بدانید که مراحل اخذ کارت بازرگانی حقوقی بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از حقیقی می باشد.

برای تمدید کارت بازرگانی حقیقی تنها مفاصا حساب دارایی را اخذ می‌کنند اما برای تمدید کارت بازرگانی حقوقی مفاصا حساب مالیاتی و مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی را اخذ می‌کنند. بقیه مدارک تقریبا یکسان است.

برای دریافت مشاوره های تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما طی حداکثر ۲۴ ساعت کاری با شما تماس بگیرند.

مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

کاربردهای کارت بازرگانی

مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

حالا که متوجه شدیم کارت بازرگانی چیست و توانستیم کارت بازرگانی را اخذ نماییم نوبت به این می‌رسد در مورد کارهایی که با کارت بازرگانی می‌توان انجام داد صحبتی داشته باشیم.

داشتن کارت بازرگانی برای کارهای زیر ضروری می باشد:

  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • واردات از مناطق آزاد
  • مبادرت به حق العمل کاری در گمرک
  • صادرات هر نوع کالاهای مجاز

 این نکته قابل ذکر می باشد بعضی از کارها می باشد که برای انجام دادن آنها نیاز به کارت بازرگانی نداریم.

مواردی که نیاز به داشتن کارت بازرگانی نمی باشد:

  • شرکت تعاونی مرزنشینان
  • ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار
مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

مزایا و معایب دارندگان کارت بازرگانی

مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

مزایای داشتن کارت بازرگانی چیست؟

  1. دارنده این کارت اگر شخص حقیقی باشد به عنوان تاجر شناخته می شود، تجار از امتیازات ویژه‌ای نسبت به دیگر افراد عادی بهره‌مند خواهند شد.
  2. افرادی که به عنوان تاجر شناخته می‌شوند راحت‌تر می‌توانند سفرهای بین کشوری داشته باشند و برای آنها ویزای مخصوص تجار صادر می شود (البته این مسئله ممکن است برای هر کشور متفاوت باشد)
  3. عضویت در اتاق بازرگانی
  4. امکان واردات کالا از مناطق آزاد به داخل مرزهای کشور می باشد.
  5. امکان ثبت علائم تجاری لاتین

معایب داشتن کارت بازرگانی

داشتن کارت بازرگانی یک مزایا برای تاجران می باشد اما برای کسانی که روش استفاده درست از این کارت را بلد نباشند می‌تواند معایبی داشته باشد.

  1. کسانی که اقدام به اخذ کارت بازرگانی می‌کنند می‌بایستی در نظر داشته باشند به عنوان تاجری که به قوانین واردات و صادرات کشور آشنایی دارد شناخته می‌شوند.
  2. کسانی که اقدام به اخذ کارت بازرگانی می کنند مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر واردات کالا می‌شوند و می‌بایستی ضمن ثبت نام در سامانه های مورد نظر، مالیات پرداخت کنند.

مطالب فوق نشان می دهد که کارت بازرگانی برای کسانی که می خواهند به دفعات اقدام به واردات و صادرات کالا نمایندمناسب است و مزیت حساب می‌شود اما برای کسانی که اقدام به اخذ کارت بازرگانی و اجاره و یا فروش کارت بازرگانی می کنندمخاطرات زیادی دارد.

علاوه بر آن اخذ کارت بازرگانی هزینه ای بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان و مدت زمان یک هفته‌ای را لازم دارد و بعضی اشخاص بدون اینکه تجربه و مشتری و امکانات لازم برای تجارت را داشته باشند اقدام به اخذ کارت بازرگانی می‌کنند و هیچ استفاده ای از کارت بازرگانی خود نمی‌کنند.

اجاره کارت بازرگانی منطقی یا کاری غیر حرفه‌ای؟

  1. یکی از بحث های در مورد کارت بازرگانی مطرح می باشد اجاره کارت بازرگانی می‌باشد.

    بنا به گفته‌ی رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی‌ یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن این وضعیت در استفاده از کارت‌های بازرگانی شده این است که از وارد کننده به محض ورود کالا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود و دلیل دیگر این است که یک درصد از فروش هم برای تمدید کارت بازرگانی جدا از اینکه وارد کننده سود یا زیان کرده، گرفته می‌شود.

    به عنوان مثال بنگاهی ۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است، ‌باید یک درصد از فروش خود را که ۵ میلیارد تومان می‌باشد را پرداخت کند تا کارت بازرگانی‌اش تمدید شود در حالی که همین بنگاه ممکن است با وجود فروش ۵۰۰ میلیارد تومانی ۲۰ میلیارد تومان زیان کرده باشد.

نحوه محاسبه مالیات برای دارندگان کارت بازرگانی

دارا بودن کارت بازرگانی به تنهایی منجر به وضع مالیات نمی‌گردد، درآمد مشمول مالیات تعیین کننده مالیات قابل پرداخت خواهد بود. برای اشخاص حقیقی بر اساس درآمد مشمول مالیات طبق نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم و برای اشخاص حقوقی ۲۵% درآمد محاسبه و اخذ میگردد.

به موجب بخشنامه گمرک، دارندگان کارت‌های بازرگانی باید مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا را به میزان ۴ درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی پرداخت کنند.