ثبت شرکت, علمی و آمزشی

اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت

اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت

اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت

در مبحث ثبت شرکت ، اولین چیزی که به آن برمیخوریم اسم آن می باشد. اسم شرکت از لحاظ ظاهری مهمترین مبحث در ثبت شرکت هست.البته همانطور که گفته شد از لحاظ ظاهری، زیرا که اصولاً متقاضیان ثبت شرکت، اسم آن شرکت را به مثابه ویترینی از خود شرکت می داند ، به همین علت وسواس بسیار زیادی در انتخاب آن به خرج می دهند. البته از نظر کارشناسان وسواس بیش از حد نسبت به اسم شرکت فوق العاده مضر و بی فایده است ، زیرا که باعث اتلاف وقت و از همه مهمتر اتلاف انگیزه میشود .
حال با توجه به موارد فوق الذکر، این سوال مطرح است که اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت چیست ؟ قانونگذار مبنا را بر آن گذاشته است که اصولا همه کلمات قابل استفاده در اسم شرکت میباشند، مگر در مواردی که صراحتاً یا به طور کلی استثنا و منع شده و یا این که بسته به شرایط مکانی و یا زمانی غیر قابل ثبت باشند،  که ما به صورت موضوعی آنها را برشمرده و به صورت اختصار به توزیع آنها خواهیم پرداخت.

اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت
  1. اولین مورد در اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت اسامی غیر فارسی و یا به اصطلاح اسامی بیگانه می باشد. اسامی که ما به عنوان متقاضی ثبت ، خواهان استفاده از آنها در شرکت در حال تاسیس خود می باشیم ، باید حتماً فارسی بودن آن در یکی از لغت نامه های معتبر مستند شده باشد. البته بعضی از کلمات هستند که اصالت فارسی نداشته ولی به علت کثرت استفاده در عرف و جامعه قابل ثبت می باشند ،به مانند اطلس و مدرن
  2. نام پایی که مخالف موازین شرعی و همچنین مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند نیز جزو اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت می باشند ،که به عنوان مثال می توان به کلمات مستهجن و الفاظ رکیک اشاره کرد
  3. نام‌های خاص که متعلق به دولت و حکومت و یا اشاره به دین و یا مذهب و یا حروف اختصاری میباشد از قبیل اسامی ائمه کشور ملی اتکا ایران و غیره

موارد فوق جزو شرایط  با اهمیت و پربرخورد در ارتباط با اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت می باشد در ادامه سایر شرایط را نیز بررسی می‌کنیم.

-چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ون، ین،ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.- چنانچه  نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.

–  هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.

–  واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.

–  اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.

– نام های پیشنهای نباید  قبلاَ به ثبت رسیده باشند.

–   از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.

–  استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.

–  نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.

  1. –  از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود، بلکه بصورت حروف نوشته شود.-  از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود.-  برداشتن کلمات قبلی ثبت شده و افزودن عدد به آن مورد قبول نمی باشد.-  استفاده از کلمات قبلی ثبت شده و اضافه کردن یک کلمه توصیفی به آن مورد قبول نیست.

    –  اگر نام انتخابی با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند شبیه به کلمات ثبت شده قبلی باشد نام مورد قبول نیست.

    –  چنانچه نام اشخاص حقیقی ثبت شده باشد نمی توان مشتق آن نام را برای یک نفر دیگر ثبت کرد.

    –  کلمه هایی که به شکلی باعث گمراهی و شباهت به اسامی دیگر که ثبت شده باشند مورد قبول نمی باشند.

    –  از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است، استفاده نشود.

اسامی غیر قابل استفاده در ثبت شرکت

–  نامهای زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود:

انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، آزاده، تکنو، فامیلی، فیلتر، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = کاشانه، تکنیک و تکنو معادل آن = فن، تکنولــوژی معادل آن= فن آوری یا فن آوران، کلینیک معادل آن =درمانگاه، دکوراسیون معادل آن= آرایه، سیستم معادل آن= چرخه.

مسائل مهم دیگر در ارتباط با اسم شرکت

 – اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

– مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است.در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام،۶ ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.

– نام شخص حقوقی (نام شرکت) ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس (تام، ناقص حرکتی، لفظی) آن را ندارد. این حق پس از انحلال و ختم تصفیه، منتفی می شود.

– واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی (نام شرکت) است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند.

– کلماتی از قبیل ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و…شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه ،جزئی از نام محسوب نمی شود.

مقالات مرتبط