ثبت شرکت, علمی و آمزشی

شرایط اسم شرکت برای ثبت

شرایط اسم شرکت برای ثبت

شرایط اسم شرکت برای ثبت : یکی از حساس ترین و مهمترین مباحث مرتبط با ثبت شرکت، انتخاب نام برای شرکت می باشد. این نام باید دارای یک سری شرایط که از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک و واحد ثبت شرکت ها اعلام می شود باشد. این شرایط و آیین نامه های مرتبط با انتخاب اسم هر ۵ الی ۱۰ سال تغییر می کند. البته با توجه به اینکه متولی تایید نام شرکت مرجع ثبتی مرکز هر استان می‌باشد، ممکن است یک نام مثلاً در استان تهران تایید و همان نام در استان یزد رد شود، که این حاکی از آن است که از نظر کارشناسان تایید نام در خیلی از موارد اثرگذار است . برای بررسی شرایط اسم شرکت برای ثبت ، خواندن این مقاله توصیه می شود.

شرایط اسم شرکت برای ثبت

 شرایط اسم شرکت برای ثبت

  1. اسم شرکت باید حداقل دارای ۳ کلمه خاص باشد:

ملاک خاص بودن کلمه برای اسم شرکت را اداره ثبت هر استان و خصوصاً کارشناس تایید نام آن حوزه مشخص می کند. به عنوان مثال کلمه نوین در بعضی از استان ها خاص و در بعضی از استانها عام می باشد. و همچنین کلمات پیشرو ، پیشتاز و کلماتی که کسب و کار را تعریف می‌کنند مثل بازرگانی و تجارت و سایر کلمات مرتبط نیز اصولا عام میباشد. ولی بعضی کلمات مثل گروه مجتمع و کلماتی که با ی صفت کسب و کار ختم می‌شود مانند بازرگانی، معدنی ،خوراکی، خدماتی و امثال اینها به طور قطع به یقین عام می باشد.باید به این نکته توجه داشت که عام بودن کلمه به معنی ممنوعیت حضور آن کلمه در اسم شرکت نیست .فقط اسم شرکت با حضور این کلمات طولانی‌تر می‌شود چون جزء ۳ کلمه خاص مورد نیاز برای ثبت شرکت نیست . به عنوان مثال اسم« معدنی آریا فلات یزد» با اسم« آریا فلات یزد» هیچ تفاوتی ندارد چون که کلمه معدنی عام میباشد. نکته دیگر اینکه اسامی شهر و استان و حتی روستاها اصولاً اگر در آخر اسم بیاید کلمه خاص میباشد.

  1. اسامی خاص دارای معنی مستند فارسی باشند :

 بدین معنی که این کلمات در یکی از فرهنگ واژه های پرکاربرد فارسی به مانند لغت نامه دهخدا ، معین ، عمید و غیره بر فارسی بودن بودنشان تاکید شده باشد. البته باید خاطر نشان کرد کلماتی که موید جا و مکان می باشد، اگر در فرهنگ واژه نباشد موجب رد اسم نمیشود. متذکر می‌شویم که وجود یک کلمه در لغت‌نامه به معنی اصالت فارسی آن نیست، زیرا که بعضی از کلمات مثل ویکتور و  هلن در لغت نامه دهخدا وجود دارد که وقتی به معانی آنها توجه می‌کنیم، بر غیرفارسی بودن و اینکه اصالتاً به کدام زبان تعلق دارند اشاره شده است .

  1. عدم تکراری بودن کلمات انتخابی

در ادامه بررسی شرایط اسم شرکت برای ثبت ، این مورد نسبتا سخت تر می باشد. طبق رویه عملی ثبت شرکتها ، دو کلمه از سه کلمه خاص انتخاب شده نباید تکراری و دارای سابقه ثبتی باشد. به عنوان مثال در اسم ترکیبی «سورنا اطلس آریا» ترکیب« سورنا اطلس» و یا «اطلس آریا»  باید غیر تکراری باشد . البته این موضوع هم بسته به نظر کارشناس و سخت گیری آن متفاوت می باشد

برای جستجوی اسم های انتخابی باید به سامانه شناسه ملی شرکت ها مراجعه کرد و در قسمت مربوطه به جستجوی اسم خود پرداخت.

شرایط اسم شرکت برای ثبت

 ۴.سایر شرایط اسم شرکت برای ثبت :

الف : وجود نام یکی از سهامداران در اسم شرکت ، آن شخص در قبال بدهکاران و اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی پیدا می‌کند.

ب: اسامی خاصه مثل اسامی ائمه ، اسامی اسامی مشهوره و اسامی ملی قابلیت ثبت ندارند.

 ج: بر اساس توافق بعضی شرکت‌های بزرگ و مشهور در بعضی استانها ، اسامی آنها فقط با مجوز آن شرکت ها قابل استفاده است

د: وجود کلمه مهندس یا مهندسین که در اسم بعضی شرکت ها استفاده می شود، ماهیت حقوقی و شکلی خاصی ایجاد نمی کند. به عنوان مثال که در بعضی از مطالب گفته می‌شود وجود کلمه مهندسین به معنی وجود دو مهندس در شرکت است.

س: استفاده از اعداد در اسم شرکت در صورتی مجاز است که مبین شعبه بعدی یک شرکت اصلی باشد.

ر: در استفاده از رنگ ها باید خاطر نشان کرد بعضی از رنگ‌ها کلمات خاص محسوب شده و بعضی از رنگها عام هستند که این نیز بستگی به نظر کارشناس دارند

مقالات مرتبط