برند, ثبت برند, علمی و آمزشی

شرایط اخذ مجوز برای ثبت برند

شرایط اخذ مجوز برای ثبت برند

شرایط اخذ مجوز برای ثبت برند

همانطور که در مقالات قبلی عنوان شد برای ثبت برند، متقاضی نیازمند یکسری پیش نیازها می باشد که این پیش نیازها از لحاظ کلی برای شخص یا شرکت یکی هست که عبارت است از:

  1. مدارک هویتی که برای شخص همان شناسنامه و کارت ملی می باشد و برای شرکت نیز آگهی تاسیس و آخرین تغییرات و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت است.
  2. مجوز فعالیت که از اقسام آن می‌توان به جواز تاسیس و پروانه کسب ، پروانه بهره برداری ، کارت بازرگانی و غیره نام برد

ما در این مقاله قصد داریم شرایط اخذ مجوز برای ثبت برند را از دو منظر بررسی کنیم :

  1. شرایط متقاضی و شخص گیرنده مجوز
  2. شرایط خود مجوز برای ثبت برند
شرایط اخذ مجوز برای ثبت برند

شرایط متقاضی :  

اولین مورد از شرایط شخص گیرنده جواز برای ثبت برند، داشتن کپی شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص ایرانی و یا یک پاسپورت معتبر و همچنین کد فراگیر برای غیر ایرانی ها می باشد. همانطور که از شرح بالا متوجه شدید اشخاص خارجی و غیر ایرانی هم میتوانند در ایران اقدام به اخذ مجوز فعالیت تحت هر عنوان و ثبت برند برای خود نمایند. برای اشخاص ایرانی وجود کارت ملی جدید کفایت می‌کند و برای اشخاص غیر ایرانی شخص می بایست پاسپورت معتبر و دارای اعتبار زمانی و همچنین کد رهگیری که از سازمان امور مالیاتی صادر می شود را داشته باشند.

دومین مورد اینکه شخص متقاضی مجوز برای گرفتن آن باید به سن قانونی رسیده باشد که همان ۱۸ سال تمام است. اما هر کدام از مجوزهای موجود، شرایط سنی خاص خود را دارند . به عنوان مثال برای گرفتن کارت بازرگانی که یک نوع مجوز برای ثبت برند لاتین می باشد حداقل سن ذکر شده توسط قانون گذار ۲۳ سال می باشد و برای گرفتن پروانه بهره برداری و جواز تاسیس نیاز به کارت پایان خدمت هست که حداقل سن برای گرفتن این نوع مجوز ها ۱۸ سال می باشد. ولی در مورد جواز تاسیس صنایع و معادن موضوع یکم متفاوت است. طبق رویه عملی سازمان صنایع و معادن افراد زیر ۱۸ سال هم می توانند به شرط اینکه از لحاظ فهمی و عقلی کامل بوده با ولایت پدر یا ولی آنها اقدام به اخذ مجوز نمایند.

 مورد سوم اینکه به جز جواز تاسیس صنایع معادن که ماهیت آن نوعی اجازه نامه برای تاسیس یک واحد تولیدی و یا خدماتی طی مدت یک سال است، بقیه مجوز ها نیاز به یک مکان غیر مسکونی و همچنین عدم وجود سوء پیشینه کیفری برای متقاضی دارند . همچنین باز هم به جز جواز تاسیس بقیه مجوز ها نیاز به داشتن پرونده فعال مالیاتی برای متقاضی اخذ مجوز دارند .

شرایط اخذ مجوز برای ثبت برند

ب : شرایط مجوز برای ثبت برند

۱.مجوز باید به نام متقاضی ثبت برند باشد. بدین معنی که نمی‌شود در ثبت برند مجوز فعالیت به نام آقای آ باشد و متقاضی ثبت برند آقای ب باشد .به اصطلاح برند به نام کسی ثبت می شود که مجوز به نام او باشد.

۲.مجوز باید مرتبط با موضوع فعالیتی که می خواهیم برای آن برند ثبت کنیم باشد : بعنوان مثال اگر متقاضی در زمینه خشکبار فعالیت می‌کند و می‌خواهد در زمینه خشکبار هم اقدام به ثبت برند نماید، مجوز گرفته شده نیز حتماً باید در زمینه خشکبار باشد.در مثال ذکر شده نمی‌توان برای ثبت برند خشکبار ،به مجوزی که در زمینه شیرینیجات گرفته شده استناد کرد.

۳.هرکدام از مجوزها شرایط و کاربردهای ویژه خود را دارند. به عنوان مثال جواز تاسیس راحت ترین نوع مجوز برای ثبت برند می باشد، که مراحل اخذ آن طی ۱۰ روز کاری انجام می شود. حداکثر تعداد برند قابل ثبت برای هر شخص با مجوز فعالیت ۴ عدد می باشد. از طرف دیگر پروانه بهره برداری معتبر ترین نوع مجوز در صنعت بوده که علاوه بر اعتبار آن در ارگانهای مختلف، در صورت وجود آن ، به صورت نامحدود می توان برند ثبت داد.

 کارت بازرگانی نیز مجوزی است برای ثبت برندهای لاتین و غیر ایرانی

در آخر ‏نکته ای که گفتن آن فوق‌العاده حائز اهمیت است این است که با توجه به حساسیت پروسه ثبت برند و محدودیت ارسال اظهارنامه جهت ثبت برند، در مواردی که ما پروانه بهره برداری نداریم، انتخاب اسم و ارسال آن جهت بررسی فوق العاده دقت مهم می باشد ،چراکه در صورت ارسال اسم های متعدد با اخطار ارائه پروانه بهره برداری رو به رو خواهیم شد

برای مشاوره پیرامون ثبت برند  و راهنمای انتخاب بهترین لوگو و طراحی لوگوی مناسب برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۲۶۳۶۷۸   |  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۶۲۵۸۷۸۳۸ – ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

صبح : ۸ صبح الی ۱۴ ظهر        عصر : ۱۷ الی ۲۰ شب

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط