ثبت برند, علمی و آمزشی

شرایط اسم در ثبت برند

شرایط اسم در ثبت برند

شرایط اسم در ثبت برند : برای ثبت برند قبل از هر کاری باید اسمی مناسب انتخاب کنید تا بتوانید تحت این نام، محصولات خود را به بازار ارائه کنید. اما اگر اسم انتخابی شما ویژگی­های مناسب را نداشته باشد یا مخالف قانون باشد، رد صلاحیت     می­شود و شما باید هزینه زیادی را برای ثبت یک نام جدید متقبل شوید. در ادامه این قوانین را به منظور کمک در انتخاب نام برای برند توضیح می­دهیم.

مقدمه :

برای انحصار حقوق مربوط یه محصول تولیدی یک شرکت یا تولید شده توسط یک فرد خاص به طور قانونی، باید اسم محصول مورد نظر را تحت عنوان برند ثبت کنید. اما برای ثبت برند اولین و مهم­ترین شرط، انتخاب یک نام مناسب است. این نام در عین خاص و معنادار بودن باید دارای ویژگی­ها، شرایط و قوانین خاصی باشد که ما در ادامه به این موضوعات می­پردازیم .

شرایط اسم در ثبت برند

شرایط اسم در ثبت برند :

اولین شرط برای اسمی که برای برند انتخاب می­کنیم خاص و تک بودن آن است. این نام باید بتواند محصول مورد نظر را از تمام محصولات مشابه موجود در بازار جدا کند و منحصر به فرد بودن محصول را نمایش دهد .

شرط دوم در انتخاب نام برای ثبت برند : این اسم وسیله شناسایی شرکت و بیانگر هویت شرکت شماست. به همین دلیل باید زیبا، فریبنده و جذاب باشد طوری که با یک بار شنیده شدن توسط مصرف کننده به خاطر سپرده شود و تبدیل به نامی آشنا در ذهن مشتری­های بالقوه تبدیل شود .

شرط سوم : این اسم باید به سادگی خوانده شود. اگر اسمی که انتخاب می­کنید سخت باشد و گفتن آن، گوینده را به زحمت بیاندازد، حتی اگر بهترین محصول را هم داشته باشید، به نوعی تبلیغ منفی برای شرکت و در نتیجه محصول شماست.

همان طور که می­دانید، تبلیغات کلامی که مشتریان بین خود انجام می­دهند بیشترین تاثیر را در محبوبیت محصول دارد اما اگر در هنگام ثبت برند اسمی انتخاب کنید که تلفظ آن سخت باشد مشتریانی که می­خواهند محصول مورد نظر را به دیگران معرفی و توصیه کنند از نام محصول مشابه­ دیگری استفاده می­کنند که بتوانند آن را به سادگی بیان کنند. بنابراین در هنگام انتخاب نام برند به ساده و خوانا بودن آن، دقت کنید .

شرایط اسم در ثبت برند

ویژگی­های نام برند به این شرح است :

الف ) یکی از ویژگی­های مهم در ثبت برند، انتخاب اسمی است که دارای معنا و مفهوم مناسبی باشد. اگر اسم انتخابی شما این ویژگی را نداشته باشد و معنای زشت یا نامناسبی باشد، ممکن است بعدا باعث تبلیغ منفی برای محصول شود چون داشتن مفهوم بد باعث می­شود تا مشتریان نسبت به محصول و شرکت تولید کننده آن دید منفی پیدا کند .

ب ) اسمی که انتخاب می­کنید بهتر است فقط یک نوع املا داشته باشد و همین طور فقط یک نوع خوانده شود. اسامی که دو نوع نوشته می­شوند یا فقط در حرکات کوچک َُِ تفاوت دارند باعث ایهام شده و صورت خوشایندی ندارند .

توجه : اسمی که در هنگام ثبت برند انتخاب می­کنید باید در زبان انگلیسی نیز به سادگی قابل نوشتن و خواندن باشد تا در صورتی که در آینده در کار خود پیشرفت کرده و تصمیم به صادر کردن محصول تولیدی شرکت خود به کشورهای خارجی داشتید، بتوانید آن را به سادگی در دیگر کشورها نیز ثبت کنید .

ج ) در ثبت برند بهتر است از نام­های کامل استفاده کنید و آن­ها را اختصاری نکنید. چون بعدا برای فهماندن اسم کامل برند به مشتریان، هزینه­ های زیادی متقبل شوید و همین طور این کار زمان زیادی گرفته که ممکن است باعث ضررهای مالی به شرکت شما شود .

د ) ویژگی دیگری که باید آن دقت کنید این است که اگر اسم شخصی خود ( به خصوص فامیلی شما ) را به عنوان اسم برند انتخاب کنید و بعدا بخواهید برندتان را به فرد دیگری منتقل کنید، باعث اشکال تراشی می­شود. چون احتمال وجود فردی هم اسم شما که در زمینه تجاری شما کار کند و به جای ثبت برند، به خرید آن تمایل داشته باشد، بسیار پایین است و اگر بخواهید اسم برند را بعدا عوض کنید، باید متحمل هزینه­ های زیادی شوید .

شرایط اسم در ثبت برند

قوانین مرتبط با انتخاب نام برند به شرح زیر می­باشد :

۱ – یکی از موارد قابل توجه از قوانین انتخاب نام برای ثبت برند در ایران این است که : باید نامی درخور کشور اسلامی باشد یعنی اگر اسمی انتخاب کنید که به هر نحوی به دین اسلام یا بزرگان و ادیبان این دین توهین شود، این اسم قابل قبول نیست و رد صلاحیت خواهد شد .

۲ – شرط دوم در انتخاب نام برند، اخلاق است. اسامی که به هر نحوی اخلاق، ادب یا خلق و خوی مردم کشور ایران باشند غیر قابل ثبت بوده و رد خواهند شد .

۳ – اسم­هایی که شبیه برندهای دیگر باشند و باعث سوء تفاهم در دو برند شوند، رد صلاحیت می­­شوند. حتی اگر برای ثبت برند خود بتوانید اسمی نزدیک و خیلی شبیه به اسم یک برند دیگر ثبت کنید، برند دیگر می­تواند برای نقض حقوق انحصاری و قانونی برند، از شما شکایت کند. بنابراین دقت کنید کنید که اسم مورد نظرتان خاص باشد .

نکته : برای اطمینان از خاص بودن نام انتخابی خود می­توانید قبل از اقدام به ثبت برند، اسم انتخابی خود را استعلام کنید. این کار از طریق سامانه مالکیت معنوی ممکن است .

توجه : حتی اگر اسم انتخابی شما هنوز ثبت نشده باشد ولی فرد دیگری حتی یک روز یا چند ساعت قبل از شما برای ثبت برند با این نام اقدام کرده باشد، آن گاه اولویت با فردی است که زودتر برای ثبت کردن این اسم اقدام کرده است .

۴ – اسم کشورها، علامت یا پرچم کشورها و همین طور اسامی ارگان­های مشهور کشور ممنوع است. مثلا نمی­توانید از اسمی مثل هلال احمر استفاده کنید .

۵ – نمی­توانید از اسامی استفاده کنید که به هر نحوی به وابستگی شرکت شما به دولت و ادارات دولتی اشاره کند. مثلا اضافه کردن کلمه دولتی به اسم برند ممنوع می­باشد .

۶ – در هنگام ثبت برند نمی­توانید از صفت به تنهایی استفاده کنید. مثلا اقدام به ثبت اسم ترش برای ترشیجات، رد صلاحیت خواهد شد. بنابراین به خاطر داشته باشید که اگر می­خواهید برای نامگذاری برندتان از یک یا چند صفت استفاده کنید، باید حتما حداقل یک کلمه خاص همراه آن­ها باشد .

در نهایت باید بدانید که شما با انتخاب اسم برند، نیمی از راه برای فروش محصول خود در بازار را طی می­کنید چون همان طور که گفتیم علاوه بر کیفیت محصول، نام آن چیزی است که به طور کلی در ذهن مصرف کننده باقی مانده و فروش محصول شما را تضمین می­کند، پس در هنگام انتخاب یک نام برای ثبت برند به شرایط، ویژگی­ها و همین طور قوانین مرتیط با آن توجه کنید .