ثبت برند, علمی و آمزشی

آموزش کامل ثبت برند برای شرکت

آموزش کامل ثبت برند برای شرکت

آموزش کامل ثبت برند برای شرکت : ثبت برند تجاری نیز همچون دیگر مراحل ثبت شرکت، دارای گام های متعددی می باشد. در اصل بهتر است بگوییم اولین قدم بعد از به ثبت رساندن یک شرکت، ثبت برند یا علامت تجاری آن است. علامتی که باید به عنوان معرف حوزه فعالیتی شرکت و خدماتی که ارائه می نماید باشد.

آموزش کامل ثبت برند برای شرکت

آموزش کامل ثبت برند برای شرکت

هر شرکتی که آغاز به فعالیت می نماید برای اولین قدم لازم است نامی را به عنوان برند تجاری شرکت خود انتخاب کند. در اصل ثبت برند به منزله رسمیت بخشی به فعالیت یک شرکت یا موسسه به شمار می رود. از این رو بسیار حائز اهمیت است.

بدون شک هر کاری نیاز به آموزش دارد. ثبت کردن نام برند نیز از مراحل مختلفی برخوردار است. که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت. اما اجازه دهید پیش از آن، به اهمیت ثبت برند شرکت ها و موسسات بپردازیم. یک نام تجاری مناسب در اصل قادر است بین مصرف کننده و کالا یا خدمات رابطه معنوی و مادی برقرار نماید.

از سوی دیگر این نام تجاری اگر جذاب باشد، می تواند نظر مشتری و مصرف کننده را به سمت خود جلب نماید. در کشورهای بسیار زیادی از جمله ایران، ثبت برند و نام تجاری به نوعی حق مالکیت و تملک به شرکت صاحب نام می دهد. از این رو برای به ثبت رساندن نام تجاری باید مراحل مختلفی طی شود.

نکته مهم و حائز اهمیت در انتخاب برند و نام تجاری، انگیزه یافتن صاحبان حرف و صنایع مختلف برای تولید محصولات جدید و ارتقاء آن می باشد. معروفیت و شناختی که مشتری از نام برند یک شرکت دارد، این انگیزه را در ارائه دهنده خدمات ایجاد می کند که کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش دهد.

طراحی برند و علامت تجاری

۵ گام ساده برای ثبت برند و نام تجاری 

بدون شک هر فعالیتی که با نظم و ترتیب خاصی آغاز شود، می تواند مطمئن تر باشد. اولین ترتیب خاص، به ثبت رساندن نام تجاری و برند موسسه یا شرکت است. ما ۷ گام ساده را برای آموزش ثبت برند بیان خواهیم نمود. اگر این مراحل به ترتیب انجام شوند، نیازی به خرید یا فروش برند آماده نخواهد بود.

ر حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

اولین گام: انتخاب نام برند 

نام برند باید به گونه ای انتخاب شود که جدید و خلاقانه باشد. در اصل باید برای به ثبت رساندن برند، از نامی استفاده شود که در میان دیگر برند های ثبت شده مشخص باشد. تا مردم قادر باشند به راحتی آن را با دیگر نام های برند تمیز دهند.

ثبت برند با نام خاص می تواند اولین قدم برای ورود به دنیای تجارت باشد. بعد از ثبت شرکت برخی شرایط و اوصاف را باید درنظر داشت، تا برند مناسبی به ثبت رسانده شود. اولین شرط انتخاب علامت یا مارک مناسب است. به گونه ای که موضوع فعالیت شرکت را با دیگر شرکت ها متمایز نماید.

دومین شرط در زمان ثبت برند انتخاب نامی است که معرف و توصیف کننده مشخصات خدمات و کالا باشد. یعنی نام برند نباید گمراه کننده باشد و مشتری را به اشتباه بیندازد. سومین شرط، قابلیت ثبت قانونی داشتن برند است.

نباید از نامی برای شرکت استفاده شود که با نظم عمومی و اخلاق حسنه مغایر باشد. در نهایت نیز باید در زمان ثبت برند نامی را انتخاب کنید، از نظر شکل و فرم قابلیت ثبت داشته باشد.

ر حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

ثبت برند تجاری

دومین گام: استعلام برند

برای این که بدانید پیش از شما شخصی این نام برند را انتخاب نموده است یا خیر، باید اقدام به استعلام برند نمایید. می توانید با کارشناسان مخصوص در این زمینه ارتباط برقرار نموده و پیش از ثبت برند اقدام به استعلام آن نمایید.

در صورتی که نام برند انتخابی از سوی شما توسط شرکت دیگری نیز انتخاب شده باشد، در زمان ثبت با ممنوعیت استفاده از آن مواجه خواهید شد.

سومین گام: جمع آوری مدارک لازم برای ثبت برند

در این مرحله باید مدارک خاصی را برای ثبت علامت تجاری تهیه نمایید. این مدارک عبارتند از:

  • نسخه اصلی یا رونوشت وکالتنامه، اگر درخواست توسط نماینده قانونی صورت گرفته است.
  • اظهار نامه ثبت برند تجاری
  • ارائه ده نمونه از برند های تجاری، برای انتخاب یکی از آنها
  • ارائه مدارک لازم دال بر حوزه فعالیتی شرکت به مرجع ثبت برند
  • مدارک مثبت هویت متقاضی
  • رسید مربوط به پرداخت تمام هزینه های قانونی
  • در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه نمونه های گرافیکی از علامت سه بعدی
  • و ….
علامت تجاری

چهارمین گام: مراجعه به سامانه مرکز مالکیت معنوی برای تکمیل اطلاعات

در این مرحله باید به سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه موده و تمامی مدارک را بارگذاری نمایید. تا اطلاعات شما تکمیل شود. در صورتی که ثبت برند مورد نظر شما بدون مانع باشد، از سوی این سامانه ابلاغیه پذیرش برای شما صادر خواهد شد.

این مدارک عبارتند از تایید اطلاعات در صورت عدم نقص و ایراد، تعیین نوع اظهار نامه، درج کامل مشخصات صاحب برند، دریافت شماره اظهارنامه و … .

پنجمین گام: انتشار آگهی ثبت علامت تجاری

اگر اداره مالکیت صنعتی علامت ثبت برند را تایید نمود، اقدام به انتشار آگهی خواهد کرد. پس از ۳۰ روز از تاریخ انتشار آگهی، در صورتی که نسبت به علامت اعتراضی صورت نپذیرد، می توان آگهی ثبت نوبت دوم را به ثبت رساند. این آگهی باید در روزنامه رسمی به ثبت برسد.

پس از این که از تاریخ صدور روزنامه دوم ثبت برند ۱۰ روز کاری گذشت، وکیل پرونده باید با یک نسخه از تمامی مدارک آگهی های اول و دوم به اداره مالکیت صنعتی مراجعه نموده و درخواست پروانه یا تصدیق ده ساله برند تجاری را به ثبت برساند.

این پروانه نهایتا ظرف یک یا دو روز صادر می شود. پس از این که وکیل قانونی پروانه را دریافت نمود، باید موکل خود را مطلع سازد. در صورتی که پرونده ثبت برند دچار نقصی باشد، وکیل باید اقدام به تکمیل تمام نواقص پرونده نماید.

در صورتی که اظهارنامه با عدم تایید تقاضای ثبت برند ارائه شود،  دیگر به هیچ عنوان نمی توان اقدام به پیگیری پرونده نمود و این مسئله به نشانه اتمام روند اداری تکمیل پرونده به شمار می رود.

در انتها 

بسیاری از افراد برای این که سختی طی کردن این مراحل را به جان نخرند، اقدام به خرید برند از مراکز فروش برند آماده می نمایند. این برند ها توسط شرکت های دیگری به ثبت رسیده اند، اما به دلایل مختلفی فعالیت آنها آغاز نشده است.

از این رو این شرکت ها با فروش برند تجاری خود اعلام می کنند که دیگر از این برند برای ارائه خدمات خود استفاده نمی کنند. این روش نیز می تواند راهکاری مناسبی برای به دست اوردن علامت تجاری بعد از ثبت شرکت باشد.

مقالات مرتبط