ثبت شرکت, ثبت شرکت در یزد تخصصی, علمی و آمزشی

ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت

ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت
شما در حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت (چه شرکتی ثبت کنم ؟ )  : همیشه برای کسانی که میخواهن برای کسب و کار خوشان شرکت جدید ثبت کنند این سوال پیش میاد که چه شرکتی ثبت کنم ؟ و یا بهترین شرکت برای کسب و کار من چیست؟لازم به ذکر هست که قانون تجارت چند نوع شرکت برای ثبت به متقاضیان ثبت شرکت معرفی کرده که مهمترین آنها عبارتند از شرکت سهامی خاص ، شرکت مسئولیت محدود ، شرکت سهامی عام، شرکت تعاونی و شرکت های تضامنی. هرکدوم از این شرکتهای شرایط خاص خود را دارند که برای ثبت هر شرکت باید با دقت با شرایط آن شرکت آشنا بود.

ما در این مقاله ۵ ملاک را برای ثبت شرکت که در عمل بسیار به آنها برمیخوریم را انتخاب کرده و به شرح و تفsیر آنها میپردازیم تا شما عزیزان با دید باز نسبت به انتخاب بهترین شرکت جهت ثبت اقدام نمایید.

شما در حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

شما در حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

ملاک اول – تعداد شرکا و اعضای شرکت

اولین ملاک برای نتخاب نوع شرکت جهت ثبت ، تعداد شرکا و اعضای شرکت میباشد.یکی از تفاوت های شرکتهای معرفی شده در قانون تجارت ، تفاوت در حداقل تعداد اعضا و شرکا در شرکت میباشد. یک مطلب مشترک در تمامی شرکتها در مورد اعضا این است که اعضایی که دارای سمت اجرایی دارند (مدیرعامل ، اعضای هیئت مدیره و بازرسان ) همگی باید بالای ۱۸ سال سن داشته و کارمند دولت نبوده و دارای بدهی مالیاتی نباشند.حال به بررسی شرکتها و تفاوت آنها در تعداد اعضا برای فعالیت میپردازیم :

۱.شرکت سهامی خاص : برای ثبت شرکت سهامی خاص ، نیاز به حداقل سه سهامدار (عضو هیئت مدیره) و دو بازرس هست که بازرسان با اعضای هیئت مدیره نباید قرابت فامیلی درجه ۱ باشند.

۲.شرکت با مسئولیت محدود : برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، ما نیاز به حداقل ۲ شریک داریم.

۳.شرکت تعاونی : برای ثبت شرکت تعاونی ، تعداد اعضای شرکت حداقل ۷ نفر شریک و سهامدار میباشد که ۳ نفر به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره و ۲ نفر عضو علی البدل هیئت مدیره و ۲ نفر بازرس انتخاب میشوند.

۴.شرکت سهامی عام : در شرکت سهامی عام که با شرایط خاص ثبت میشود حداقل ۵ نفر سهامدار(عضو هیئت مدیره) و ۲ نفر بازرس لازم داریم.

۵.سایر شرکتهای تضامنی : برای ثبت سایر شرکتهای تضامنی وجود حداقل ۲ نفر شریک الزامی میبشاد.

شما در حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت

ملاک دوم – میزان گردش مالی شرکت

ترنور مالی یا گردش مالی عبارتست از مجموع کلیه ورودی های ریالی به حساب های شرکت و هزینه های انجام شده در شرکت پرداخت شده از حساب های شرکت. به عنوان مثال در صورتی که شرکتی در سال مالی۹۰ ۱۰۰ میلیون ریال فروش محصول داشته باشد و نزدیک به ۵۰ میلیون ریال هزینه های شرکت باشد در این صورت گردش مالی این شرکت ۱۵۰ میلیون ریال خواهد بود. این گردش مالی برای شرکت ها بر اساس سال مالی جاری و سال مالی ماقبل آن محاسبه می گردد.پیش بینی و تخمین نیازهای مالی و چگونگی تامین این نیازها برای موفقیت شرکت بسیار با اهمیت است این بخش به شما کمک می کند تا احتیاجات مالیتان را تخمین بزنید.حال اگر نتایج تخمین و پیش بینی گردش مالی کسب و کارتان بالا بود، بهترین نوع شرکت برای شما شرکت سهامی خاص یا شرکت تعاونی میباشد. چرا که این شرکتها از لحاظ عرفی ، اعتباری و بانکی و همچنین جهت اخذ ضمانت نامه های بانکی و اخذ تسهیلات ، بهترین نوع شرکت میباشند.شما در حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت

ملاک سوم – نوع فعالیت شرکت و هدف ثبت

با توجه به اعتباری متفاوتی که شرکتها در عرف و قوانین و آیین نامه ها دارند، انتخاب نوع شرکت بر اساس نوع فعالیت شرکت و هدف ثبت ، بسیار حائز اهمیت میباشد. اگر هدف از ثبت شرکت ، صرفا فعالیت در قالب شخصیت حقوقی و صدور فاکتور های رسمی میباشد و نیاز چندانی به اعتبارات مالی و قراردادی نباشد، ثبت شرکت با مسئولیت محدود گزینه مناسبی هست.اگر خواهان بهره مندی از معافیت های مالیاتی نسبی(نه کلی) باشیم ، ثبت شرکت تعاونی یک شرکت خوب لحاظ میشود. در بعضی موارد ، نوع شرکتی که ثبت میکنیم باید حتما مطابق با دستورالعمل ها یا قوانین ارگانهای خواهان همکاری باشد. به عنوان مثال برای شرکتها پیمانکاری عمرانی نوع شرکت حتما باید سهامی خاص باشد. درکل اصولا شرکتهای پیمانکاری (اعم از خدماتی و نظافتی ، عمرانی ، تاسیسات و غیره ) باید در قالب شرکت سهامی خاص باشند.ولی در کل بهترین نوع شرکت جهت ثبت ، شرکت سهامی خاص میباشد.شما در حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت

ملاک چهارم – مسئولیت سهامداران و اعضا

برابر قانون، شرکت ها شخصیتی مستقل از سهامداران و مالکین خود دارند. بنابراین دارائی، بدهی، معاملات، بستانکاری و تعهداتشان به خودشان مربوط می شود نه به سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

مسئول پرداخت بدهی های یک شرکت خود آن شرکت است و بدهی شرکت را اصولا از محل اموال و دارائی و از حساب همان شرکت، پرداخت می کنند نه از  محل اموال و حساب شخصی سهامداران و مالکین و مدیران آنها.

در موارد زیر علاوه بر شرکت، سهامداران و مالکین شرکت نیز مسئول پرداخت بدهی شرکت به شمار می روند:

۱)  در شرکت با مسئولیت محدود، شرکاء (سهم الشرکه داران) فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت با مسئولیت محدود دارند مسئول بدهی شرکت در برابر اشخاص ثالث خواهند بود. مثلاً اگر سرمایه ثبت شده شرکت، یک میلیارد ریال باشد و یکی از شرکاء دارای ۱۰ درصد سهم الشرکه (صد میلیون ریال) سهم الشرکه باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، مسئول خواهد بود.

۲) در شرکت سهامی خاص و سهامی عام مسئولیت صاحبان سهام، فقط تا میزان مبلغ اسمی سهام آنها در برابر اشخاص ثالث است. مثلاً اگر سرمایه ثبت شده شرکت، یک میلیارد ریال منقسم به یک میلیون سهام هزار ریالی باشد و یکی از سهام داران دارای ۱۰ درصد سهم معادل یکصد هزار سهم هزار ریالی (یک صد میلیون ریال) سهم باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، پاسخگو خواهد بود.

۳) در شرکت های تضامنی (مانند صرافی ها) پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد نوبت به مسئولیت شرکاء می رسد و هر یک از شرکاء شرکت، مسئول پرداخت تمام بدهی شرکت تضامنی در برابر اشخاص ثالث می باشد بدون توجه به اینکه در شرکت تضامنی چقدر شراکت و سرمایه دارد.

۴) در شرکت مختلط غیر سهامی، دو گروه شریک داریم. گروهی شریک با مسئولیت محدود هستند و فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند در برابر بدهی شرکت به اشخاص ثالث، پاسخگو هستند و گروهی که شریک ضامن، نامیده می شوند مسئول کلیه بدهی های شرکت مختلط غیر سهامی در برابر اشخاص ثالث می باشند.

۵) در شرکت مختلط سهامی، گروهی از شرکاء که سرمایه آنها به صورت سهام است مسئولیتشان در برابر بدهی های شرکت به اشخاص ثالث تا میزان سهامشان است و گروهی از شرکاء که شریک ضامن نامیده می شوند پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد مسئول تمام بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث هستند.

۶) در شرکت های نسبی، مسئولیت شرکای شرکت برای پرداخت بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث، به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند و اگر دارائی های شرکت برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نبود هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت دارد مسئول پرداخت بدهی شرکت می باشد.

۷) در شرکت های تعاونی نیز مسئولیت هر یک از سهام داران به میزان ارزش اسمی سهامی است که در شرکت تعاونی دارد. منبع این قسمت وبسایت صادق رئیسی کیا

.شما در حال مطالعه مقالعه ملاکها برای انتخاب نوع شرکت برای ثبت ، چه شرکتی ثبت کنم ؟ ، بهترین شرکت برای ثبت میباشید.

ملاک پنجم – میزان تسهیلات

اصولا معتبرترین نوع شرکت برای اخذ وام و تسهیلات و اعتبارات بانکی ، شرکتهای سهامی ( سهامی خاص یا تعاونی) میباشد.

مقالات مرتبط