ثبت شرکت, ثبت شرکت در یزد تخصصی, علمی و آمزشی

گواهی نامه موقت سهام در ثبت شرکت

گواهی نامه موقت سهام در ثبت شرکت

گواهی نامه موقت سهام در ثبت شرکت : برگه سهم سندی می باشد که پس از این که شرکتی مطابق با قانون در سازمان ثبت شرکت ها ، به ثبت رسید حداقل تا مدت یک سال بعد از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهام به پرداخت کننده آن که از این به بعد از سهام داران شرکت لحاظ می گردد ، اعطا می شود .

اطلاعاتی که در اوراق سهام ذکر میشود :

مطابق ماده ۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت اوراق سهام حاوی مفاد ذیل است :

۱- نام شرکت و شماره ثبت شرکت

۲- مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار تادیه شده آن (حداقل ۳۵ درصد)

۳- تعیین نوع سهم مورد نظر ( بانام یا بی نام )

۴- مبلغ اسمی سهم و مقدار تادیه شده آن به حروف و عدد

۵- تعداد سهامی که هر برگه نماینده آن است.

گواهی نامه موقت سهام در ثبت شرکت

حال گواهی نامه موقت سهام در ثبت شرکت چیست ؟ مطابق با قانون تجارت تا زمانی که سهام شرکت صادر نشده است ، شرکت باید به صاحبان سهام برگه ای به نام گواهی موقت سهم ارائه نماید.

این موضوع صراحتا در ماده ۲۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت بیان شده است :

این گواهی در واقع نوعی تائید است بر مبلغ پرداخت شده توسط صاحبان سهام .

در خصوص این گواهینامه باید توجه داشت که :

۱- این گواهینامه معرف تعداد سهام شخص و نوع سهام او و مبلغی است که تادیه نموده است. این گواهی نامه در حکم سهم است. ( ماده ۲۷ ل. ا. ق. ت )

۲- توجه گردد که صدور هر نوع گواهی موقت سهام باید پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت صورت پذیرد و در صورتی که بر خلاف این موضوع عمل شود در قانون تجارت برای آن ضمانت اجرا پیش بینی شده است . ( ماده ۲۸ ل. ا. ق. ت )

با استناد به ماده ۲۸ لایحه اصلاحی قانون تجارت که اشعار می دارد : تا وقتی که شرکتی به ثبت نرسیده باشد صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهام ممنوع می باشد و در صورت تخلف از مطلب ذکر شده امضاء کنندگان مسئول جبران خسارت اشخاص ثالث خواهند بود . در ماده ۲۸ لایحه اصلاحی قانون تجارت اشاره ای به مسئولیت تضامنی امضاء کنندگان سهامی که هنوز شرکت آن موفق به ثبت در اداره ثبت شرکت ها نشده ، نگردیده است . هم چنین در ماده ۲۴۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت برای هر شخصی که قبل از ثبت شرکت یا در صورت ثبت مزورانه شرکت ورقه سهم صادر نماید ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته شده است

۳- از آن جا که گواهی موقت سهام  در حکم سهم است ، بنابراین نیازمند دو امضاء مانند اوراق سهام است که این امضاها به موجب اساسنامه مشخص می شوند.

۴- پس از صدور اوراق سهام و در تحویل دادن ورقه سهم به هر سهامدار، گواهینامه موقت سهم از آن ها مسترد می گردد. ( ماده ۲۷ ل. ا. ق. ت )

۵-این گواهی باید ظرف مدت یک سال پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهام ابطال گردد و سپس برگه سهام صادر و به صاحبان سهام اعطا گردد .

گواهی نامه موقت سهام در ثبت شرکت

اقسام گواهینامه موقت سهم

گواهی نامه موقت سهم نیز بر دو قسم است : ( ماده ۳۹ ل. ا. ق. ت )

۱- گواهی نامه موقت بی نام :که در حکم سهام بی نام است.

۲- گواهی نامه موقت بانام : که در حکم سهام بانام است.

 

تاثیر پرداخت تمام مبلغ اسمی سهم در اوراق سهام

در این خصوص باید توجه داشت که :

۱- پیش از تادیه تمام مبلغ اسمی سهم :

_ می توان ورقه سهم صادر کرد و به سهامدار تحویل داد.

_ صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت سهم بی نام ممنوع است.

۲- پس از تادیه تمام مبلغ اسمی سهم : تا یک سال پس از تادیه تمام مبلغ اسمی سهم ، الزاماَ باید ورقه سهم ، اعم از بی نام یا بانام صادر گردد.

برای هرگونه سوال پیرامون صفر تا صد ثبت شرکت  و نیز ثبت شرکت در یزد و مشاوره پیرامون آن  و سایر امور متناسب  برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴|  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳– ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

 ۸ صبح الی ۱۶ عصر

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

صفر تا صد ثبت شرکت در یزد و کل کشور اعم از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها و ثبت شرکت در سامانه آنلاین ثبت شرکتها ، پرداخت روزنامه رسمی شرکت ، تشکیل پرونده دارایی ، اخذ شماره جدید اقتصادی از سامانه سازمان امور مالیاتی ، ثبت نام ارزش افزوده ، پلمپ دفاتر تجاری اعم از دفاتر روزنامه و کل ،صفر تا صد ثبت برند در یزد و کل کشور  اعم از ثبت برند ، جست و جوی برند ، پیشنهاد اسم ، استعلام برند از سامانه جست و جوی علائم تجاری ، ثبت آنلاین برند در سامانه ثبت علائم تجاری ، اخذ کارت بازرگانی در یزد ، ثبت نام در سامانه جامع تجارت ، ثبت نام در سامانه هوشمند کارت بازرگانی ، فروش انواع برند آماده.همچنین در مورد مسائل حقوقی شرکتها و دعاوی مرتبط با شرکتها میتوانید از خدمات خانم مریم شایق ، وکیل رسمی دادگستری یزد که بصورت وکیل طرف قرارداد مجتمع سورنا بوده و متخصص در زمینه دعاوی مالی و تجاری و شرکتها میباشد ، استفاده نمایید.

مقالات مرتبط