اشتغال و کارآفرینی, علمی و آمزشی

اوراق سهام در شرکت سهامی خاص

اوراق سهام در شرکت سهامی خاص

اوراق سهام در شرکت سهامی خاص : سرمایه شرکتهای سهامی به قسمت های مساوی تقسیم میشود که هر قسمت آن را “سهم” می گویند. طبق قانون : “سهم قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی که مشخص میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد” بدین ترتیب ، هر سهم مشخص می کند که نسبت به کل سرمایه شرکت سهامی خاص ، صاحب آن تا چه میزان می تواند در اداره امور شرکت، از طریق حضور در مجامع عمومی و دادن رای، مشارکت کند. همچنین چه مقدار از منافع و سود حاصل از فعالیتهای شرکت به او تعلق دارد و در برابر شرکت ، اگر همه مبلغ سهم را نپرداخته باشد چه میزان تعهد مالی خواهد داشت. با توجه به  قانون ، در شرکت های سهامی خاص حداکثر و حداقلی برای مبلغ اسمی سهام تعیین نشده است.

اوراق سهام در شرکت سهامی خاص

سهام در شرکت سهامی ممکن است به چند صورت صادر شود که بدین گونه میباشد:

اقسام  سهام:

الف) سهام سرمایه ای :که به دو دسته سهم با نام و بی نام و سهم ممتاز تقسیم می شود.

ب) سهام منفعتی : که این سهام نیز به دو دسته سهم موسس و سهم انتفاعی تقسیم می گردد.

الف) سهام سرمایه ای

سهام ممکن است بانام یا بی نام باشد.در صورتی که برای بعضی از سهام با رعایت قوانین مزایایی در نظر گرفته شود ، این گونه سهام “ممتاز” نامیده می شوند. در سهام با نام،اسم و مشخصات صاحب سهم روی ورقه سهم قید می گردد. افزون بر آن،نام و مشخصات صاحب سهم در دفتری که به نام “دفتر ثبت سهام” نزد شرکت موجود است به همراه شماره سهم درج می شود.

در سهام بی نام، اسم و مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم قید نمی گردد. سهم بی نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده آن شناخته می شود. مگر اینکه خلاف آن ثابت گردد. بر عکس سهم بانام، نقل و انتقال سهم بی نام فقط با گرفتن به عمل می آید.

و در آخر سهام ممتاز، سهمی است که برای دارنده آن امتیازاتی در نظر گرفته شده باشد. مانند اینکه از سود سهام زیادتری بهره مند گردد یا در زمان انحلال شرکت ، در پرداخت مبلغ اسمی از دارایی شرکت نسبت به صاحبان سهام دیگر، اولویت داشته باشد. انتشار سهام ممتاز باید به پیش بینی اساسنامه شرکت یا تصویب مجمع عمومی فوق العاده باشد. معمولاَ سهام ممتاز در مواقعی صادر می شود که شرکت نیاز به افزایش سرمایه دارد یا می خواهد اشخاصی را که دارای اعتبار یا تخصص و کارایی خاص هستند جلب کند. در هر حال، امتیازات این گونه سهام و نحوه استفاده از آن باید به طور واضح تعیین گردد.

هر تغییری در امتیازات وابسته به سهام ممتاز، باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه یک این گونه سهام انجام گیرد. سهم با نام، بی نام و ممتاز را که به ازاء آوردن سرمایه به شرکت داده می شود “سهام سرمایه ای” می نامند.

اوراق سهام در شرکت سهامی خاص

ب) سهام منفعتی

علاوه بر سهم سرمایه ای که به آن اشاره شد، دو نوع سهام دیگر به عناوین “سهم انتفاعی” و “سهم موسسین” وجود دارد که در قوانین موضوعه کشور پیش بینی نشده است. سهم انتفاعی سهمی است که مبلغ اسمی آن به صاحب سهم مسترد شده باشد. دارنده سهم انتفاعی از سود سالانه شرکت بهره مند می گردد، اما هر گاه شرکت منحل شود مبلغی بابت آن از دارایی شرکت، به صاحب سهم داده می شود. سهام موسس سهمی است که موسسین برای خود در بدو تاسیس شرکت پیش بینی می کنند. این سهم، ممکن است مزایایی نسبت به سایر سهام شرکت داشته باشد. مثلاَ سود بیشتری به آن تعلق گیرد یا در زمان انحلال شرکت، از دارایی شرکت قبل از سایر سهام، مبلغ اسمی آن ها پرداخت گردد. در ادامه با مقاله اوراق سهام در شرکت سهامی خاص همراه باشید.

شرایط صدور سهام

تا زمانی که شرکت به ثبت نهایی در اداره ثبت شرکتها  نرسیده است، صدور اوراق سهام یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است. صدور سهام با نام، مشروط بر این است که کلیه سرمایه شرکت پذیره نویسی شده و حداقل سی و پنج درصد آن پرداخت گردیده و کلیه سرمایه غیر نقد کارشناسی و تحویل شده باشد. (ماده ۲۴۳ ل.ا.ق.ت) صدور سهام بی نام، مشروط بر این است که مبلغ اسمی سهم پرداخت شده باشد. مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده باشد، صدور سهام بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهی نامه موقت با نام داده خواهد شد. نقل و انتقال این گواهی نامه تابع مقررات مربوط به نقل و انتقال با نام است(ماده ۳۰۰ ل.ا.ق.ت)

به طور کلی شرایط صدور سهام را می توان به شرح ذیل خلاصه کرد:

هر کس قبل از پرداخت کلیه مبلغ اسمی سهام، سهام بی نام صادر کند به مجازات محکوم خواهد شد.

هر کس سهام بی نام را قبل از آنکه تمام مبلغ اسمی آن پرداخت شده باشد، بفروشد یا به معرض فروش می گذارد، به مجازات محکوم خواهد شد.

هر کس سهام بی نام را قبل از آن که اقلاَ سی و پنج درصد مبلغ اسمی آن پرداخت شده باشد صادر کند یا بفروشد یا به معرض فروش گذارد، به مجازات محکوم خواهد شد.

هر کس عالماَ در هر یک از عملیات مذکور مشارکت کند یا انجام آن عملیات را تسهیل نماید بر حسب مورد به مجازات شریک یا معاون جرم محکوم خواهد شد(مواد ۲۴۳ الی ۲۴۵ ل.ا.ق.ت)

برای هرگونه سوال پیرامون صفر تا صد ثبت شرکت  و نیز ثبت شرکت در یزد و مشاوره پیرامون آن  و سایر امور متناسب  برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴|  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳– ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

 ۸ صبح الی ۱۶ عصر

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

صفر تا صد ثبت شرکت در یزد و کل کشور اعم از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها و ثبت شرکت در سامانه آنلاین ثبت شرکتها ، پرداخت روزنامه رسمی شرکت ، تشکیل پرونده دارایی ، اخذ شماره جدید اقتصادی از سامانه سازمان امور مالیاتی ، ثبت نام ارزش افزوده ، پلمپ دفاتر تجاری اعم از دفاتر روزنامه و کل ،صفر تا صد ثبت برند در یزد و کل کشور  اعم از ثبت برند ، جست و جوی برند ، پیشنهاد اسم ، استعلام برند از سامانه جست و جوی علائم تجاری ، ثبت آنلاین برند در سامانه ثبت علائم تجاری ، اخذ کارت بازرگانی در یزد ، ثبت نام در سامانه جامع تجارت ، ثبت نام در سامانه هوشمند کارت بازرگانی ، فروش انواع برند آماده

مقالات مرتبط