اشتغال و کارآفرینی, علمی و آمزشی

آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟

آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟

آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟موضوع فعالیت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ، بیانگر نوع فعالیت و عملکرد شرکت و زمینه کاری آن می باشد. ماده ۲ اساسنامه در مورد موضوع شرکت میباشد. هر کدام از موضوعاتی که در ماده ۲ اساسنامه آمده باشد، اگر با قوانین و مقررات کشور مغایرت نداشته باشد، انجام پذیر است.بنابر این در زمان ثبت شرکت باید در انتخاب موضوع شرکت دقت لازم را به عمل آورد . ذکر این نکته خالی از لطف نیست که میتوان در صورت نیاز موضوع فعالیت شرکت را بعد از به ثبت شرکت، تغییر داد، اصلاح کرد و یا عباراتی را به موضوع الحاق کرد. قبل از ثبت شرکت، متقاضی برای هر نوع شرکتی که بخواهد به ثبت برساند، باید برای موضوع فعالیتی که در نظر گرفته است، اگر نیاز به مجوز دارد ، طبق قوانین اداره ثبت شرکتها مجوز مربوط به موضوع فعالیت مورد نظر را از ارگان مربوطه دریافت کند.

آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟

در پاسخ سوال « آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟ » باید عنوان کرد طبق قوانین و آیین نامه های موجود ، کلیه ی شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری و انتفاعی که تمامی مراحل ثبتی  در اداره ی ثبت شرکت ها را طی نموده و ثبت شده و دارای شماره ی ثبت و شناسه ملی می باشند ، مشمول مالیات بر درآمد و مالیات ارزش افزوده بوده و موظف به پرداخت مالیات تعیین شده در قانون هستند (مگر شرکتهایی که بنا به شرایط از پرداخت مالیات معاف باشند که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت) ، در غیر این صورت علاوه بر اینکه از تسهیلات و مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد ، ضمانت های اجرایی و مجازاتهایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است . بدین ترتیب ، پس از ثبت شرکت و یا ثبت موسسه ، شرکت ها یا موسسات می بایست بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی و تعیین حوزه ی مالیاتی اقدام نمایند و در مواعد مقرر اقدام به تنظیم و ارسال اظهارنامه های مالیاتی خود نمایند و گرنه مشمول جرائم قانونی خواهند شد. 

با توجه به توضیحات فوق ، سوال این است که آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟

جواب خیر میباشد ، زیراکه  میزان مالیات بر اساس موضوع مندرج در ماده ۲ اساسنامه شرکت تعیین نمی شود و آنچه در ماده ۲ اساسنامه ذکر میشود، فقط اهلیت شرکت برای انجام فعالیت های ذکر شده میباشد و حتی اداره ثبت شرکتها پا را فراتر گذاشته و اخیر در انتهای ماده ۲ عبارت « انجام کلیه امور پس از اخذ مجوزهای لازم»  را آوره است . آنچه که در مالیات شرکتها موثر است نوع عملکرد آنها و نوع فعالیتی که شرکتها انجام میدهند و همچنین میزان گردش مالی شرکت ها به طور سالیانه و سود خالص آن ها پس از بررسی دفاتر شرکت است.دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و دفتر کل )، مهم ترین وسیله برای تعیین مالیات شرکت ها و موسسات است. قوانین و آیین نامه های مالیاتی ایران درآمد بازرگانان و شرکت ها را بر اساس ترازنامه و حساب سود و زیان آنان که از روی دفاتر تجاری تهیه و تنظیم می شود قرار می دهد. بنابراین برای محاسبه مالیات نیز به موجب قوانین مالیاتی تنظیم و نگهداری دفاتر روزنامه و کل اجباری است.در دفاتر تجاری عملیات شرکتها و موسسه به صورت اعداد و ارقام وارد شده و حساب ها از روی ارقام مزبور تعیین می شود.همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای نگهداری و تنظیم دفاتر قانونی شرکتها و موسسات،  هم در قانون تجارت و هم در قانون مالیات های مستقیم مقرراتی پیش بینی شده که به شرح ذیل می باشد :

آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟

ثبت دفاتر تجاری

دفتر روزنامه ، دارایی ، کل و هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری لازم بداند باید قبل از آنکه چیزی در آن نوشته شود مهر و پلمپ گردد. این امر در تهران به وسیله اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها به وسیله اداره ثبت شرکت ها انجام می پذیرد.دفتری که برای امضا به متصدی امضا تسلیم می شود باید دارای شماره ترتیبی و قیطان کشیده باشد و متصدی امضا مکلف است صفحات دفتر را شمرده در صفحه اول و آخر هر دفتر مجموع عدد صفحات آن را با تصریح به اسم و رسم صاحب دفتر نوشته با قید تاریخ امضاء و دو طرف قیطان را با مهر سربی که وزارت عدلیه برای این مقصود تهیه می نماید منگنه کند. لازم است کلیه اعداد حتی تاریخ با تمام حروف نوشته شود.( ماده ۱۲ ق.ت )

مطابق ماده ۱۳ ق. ت باید کلیه معاملات و صادرات و واردات به ترتیب تاریخ و صفحات مخصوصه نوشته شود ، تراشیدن و حک کردن و جای سفید گذاشتن بیش از آنچه که دفتر نویسی معمول است و در حاشیه یا بین سطور نوشتن ممنوع است .این امر بدان علت است که تا زمانیکه اختلافی پیش نیامده اگر تاجر سوء نیت نداشته باشد معاملات را همان طور که هستند وارد می کند اما در زمان ایجاد اختلاف ممکن است بخواهد با دست بردن در دفتر مشخصات معامله را تغییر دهد.هر یک از دفاتر قانونی باید تا ده سال در محل شرکت و جزء اسناد شرکت نگهداری گردد و دفاتر هر شرکتی که منحل شده باشد با نظر مدیر ثبت اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ بماند.در انتها ممنون از اینکه با مقاله « آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟ » با ما همراه بودید.

برای هرگونه سوال پیرامون صفر تا صد ثبت شرکت  و مشاوره پیرامون آن  و سایر امور متناسب  برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴|  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳– ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

 ۸ صبح الی ۱۶ عصر

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط