ثبت شرکت, دسته امور مالیاتی, علمی و آمزشی

سال مالی شرکت

سال مالی شرکت

سال مالی شرکت

هنگامی که اقدام به ثبت شرکت یا موسسه می کنیم ، مدت زمان فعالیت شرکت را نامحدود می زنیم . حتی اگر هم مدت مشخصی را برای آن معین کنیم ، آن مدت اصولاً بالای یک سال می باشد. به همین خاطر صاحبان سهام و ذینفعان شرکت نمی ‌توانند منتظر بمانند تا مدت شرکت تمام شود و بعد از اتمام مدت ، اقدام به رسیدگی به امور مالی و تعیین سود و زیان آن شرکت نمایند. به همین جهت دوره بررسی حساب های سود و زیان شرکت به دوره‌های کوتاه مدت تری که اصولاً یک سال هست تقسیم‌بندی می‌شود. به این معنی که سالی یک مرتبه به حساب سود و زیان شرکت رسیدگی می‌شود .

سال مالی شرکت

البته ذکر این مورد خالی از لطف نیست که سال مالی به صورت صریح در قانون ایران پیش‌بینی نشده است ، ولی با توجه به ماده ۹ قانون تجارت که بیان می کند ” دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده و در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزده فروردین ماه سال بعد انجام پذیرد ” و همچنین ماده ۵۵ که می گوید ” مدیران هر شرکت سهامی باید مطابق ماده ۹ این قانون صورت حسابی که متضمن دارایی منقول و غیرمنقول و همچنین صورت مطالبات و قروض شرکت باشد مرتب کنند ” و مفاد ماده ۶۵ که مقرر می دارد ” مجمع عمومی شرکت باید لااقل سالی یک مرتبه در موقعی که به موجب اساسنامه معین می شود تشکیل شود ” می توان به این نتیجه پی برد که شرکت ها در طول مدت فعالیت خود تقسیم بندی های زمانی تحت عنوان سال مال مالی شرکت دارند .

البته به جز موارد فوق ، در اغلب کشورها سازمان های مالیات شرکت ها را موظف می کنند که در پایان هر سال یا پایان سال مالی شرکت ، ترازنامه سود و زیان خود را به صورت اظهارنامه به این سازمان تسلیم نمایند .در این رابطه قانون مالیات بر درآمد ایران عنوان می کند ” شرکت های مشمول مالیات موظفند تا آخر تیرماه هر سال و چنانچه سال محاسباتی آن ها با سال شمسی منطبق نباشد، در ظرف چهار ماه از پایان سال محاسباتی خود ترازنامه و حساب سود و زیان سال پیش را که به تصویب مقامات صلاحیت دار شرکت رسیده باشد، به اداره دارایی محل که مرکز شرکت در آن جا واقع است تسلیم نمایند “.

باید خاطر نشان کرد که کلیه شرکتهای تجاری و موسسات غیر تجاری مشمول مقررات و آیین نامه ها مرتبط با سال مالی شرکت می باشند و در قانون به علت اعتبار بیشتر شرکتهای سهامی از این نوع شرکتها به عنوان تمثیل های سال مالی شرکت نام برده شده است. و همچنین تعیین محدوده سال مالی شرکت اختیاری میباشد. به عنوان مثال بعضاً سال مالی شرکت اول فروردین هر سال شروع و آخر اسفند همان سال به اتمام می رسد و بعضی دیگر نیز به عنوان مثال اول مرداد ماه هر سال شروع و آخر تیرماه سال بعد به اتمام می‌رسد . پس با توجه به مطالبی که عنوان شد سال مالی شرکت علاوه بر اینکه از لحاظ احتساب سود و زیان بررسی و تنظیم ترازهای مالی اهمیت دارد برای احتساب مالیات نیز مهم می باشد.

برای هرگونه سوال پیرامون صفر تا صد ثبت شرکت  و مشاوره پیرامون آن  و سایر امور متناسب  برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴|  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳– ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

 ۸ صبح الی ۱۶ عصر

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط