ثبت شرکت, علمی و آمزشی

نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت

نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت - مجتمع سورنا ثبت

نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت

 همانطور که میدانید در هنگام ثبت شرکت باید مبلغی را به عنوان سرمایه شرکت معرفی کنیم .این مبلغ با توجه به نوع شرکت متغیر می باشد. به عنوان مثال در شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص و تعاونی و شرکت سهامی عام هرکدام مقررات خاص خود را در رابطه با سرمایه شرکت دارند، که در مقاله نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت به آنها خواهیم پرداخت .

نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت - مجتمع سورنا ثبت

نکته اول : انواع سرمایه

سرمایه شرکت ها به دو نوع سرمایه نقدی و غیر نقدی تقسیم می شود.

 سرمایه نقدی همان وجه نقد میباشد که در مورد شرکت های سهامی و تعاونی در بانک که حساب شرکت در آن می باشد پرداخت و تاییدیه می شود و در مورد سایر شرکت ها صرفاً مبلغ اسمی آنها در اساسنامه شرکت قید می شود.

.سرمایه غیرنقدی به عنوان مثال می توان به زمین، ملک ، ساختمان و غیره و در اصل سرمایه ای که نقد یا پول نباشد را نام برد. اگر سرمایه یک شرکت غیرنقدی بود برای تعیین میزان ارزش آن و تبدیل به ریال باید از کارشناس رسمی دادگستری استفاده کرد. به عبارت دیگر، دارایی های غیر نقدی باید مقوم به ارزش شده و این تقویم به ارزش ، از طریق کارشناس رسمی دادگستری امکان پذیر میباشد .

نکته دوم : میزان پرداختی سرمایه در ثبت شرکت

مورد مهم بعدی در نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت ، میزان پرداخت سرمایه ثبتی شرکت و شرایط آن می باشد .در مورد شرکت های سهامی خاص حداقل میزان سرمایه شرکت یک میلیون ریال می باشد که متقاضی ثبت شرکت سهامی خاص و یا تعاونی باید حداقل ۳۵ درصد آن را در بانک مورد نظر پرداخت و گواهی اخذ کند. برای شرکت سهامی عام حداقل مبلغ ثبتی پنج میلیون ریال و میزان پرداختی در بانک ۲۰ درصد می باشد. در مورد سایر شرکت‌ها و موسسات حداقل و حداکثری برای سرمایه تعیین نشده و نیز نیازی به افتتاح حساب بانکی برای ثبت اولیه شرکت و تایید مبلغ ثبتی شرکت در آن نمی باشد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مبلغی که در حساب بانکی شرکت جهت ثبت اولیه پرداخت و گواهی می شود بعد از تکمیل ثبت شرکت و حساب بانکی قابل برداشت هست.

نکته سوم : سرمایه تعهدی شرکت

سرمایه تعهدی شرکت از دیگر نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت می باشد. سرمایه تعهدی صرفاً در مورد شرکت های سهامی خاص سهامی عام و تعاونی صدق میکند. بدین شرح که هنگام ثبت اولیه شرکت و در زمان افتتاح حساب بانکی، قانونگذار این اختیار را به متقاضی ثبت داده که می تواند حداقل ۳۵ درصد از سرمایه ثبتی اولیه شرکت را در حساب بانکی به نام شرکت واریز و گواهی اخذ کند و نیازی به پرداخت ۱۰۰ درصد سرمایه ثبتی شرکت نیست.بر همین اساس ، به ما به التفاوت سرمایه ثبتی و سرمایه پرداختی در بانک ( همانطور که ذکر شد باید حداقل ۳۵ درصد کل سرمایه ثبتی شرکت باشد ) سرمایه تعهدی گفته می شود. ایجاد تشریفات پرداخت سرمایه تعهدی طی زمان تعیین شده در اساسنامه ، از وظایف هیئت مدیره می باشد .

نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت - مجتمع سورنا ثبت

نکته چهارم :  کاربرد سرمایه شرکت

مهمترین مبحث در نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت، کاربرد سرمایه شرکت می باشد. ما در اینجا به سه مورد از مهم ترین کاربردهای سرمای شرکت اشاره می کنیم :

الف-برای گرفتن کارت بازرگانی: حداقل سرمایه لازم و مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی ۱۰ میلیون ریال می باشد و همچنین میزان فیشهای واریزی جهت عضویت و صدور کارت بازرگانی نیز بر اساس سرمایه ثبتی شرکت مشخص می شود

ب- برای گرفتن وام و ضمانت نامه بانکی : در مورد بانک ها و کاربرد سرمایه در بانکها باید گفت که سرمایه شرکت برای بانک ها امتیاز حساب نمی شود و در صورت عدم رعایت تشریفات مرتبط باسرمایه شرکت می تواند مانع شود. بدین شرح که اصولاً یک شرکت به میزان ۱۰ برابر سرمایه ثبتی خود می‌تواند از تسهیلات و یا ضمانتنامه بانکی بهره مند گردد .

ج-اعتبار عرفی : سرمایه شرکت نوعی اعتبار عرفی برای شرکت ایجاد خواهد کرد.

نکته پنجم مالیات سرمایه شرکت :

 از ترسناک ترین نکات مهم سرمایه در ثبت شرکت، مالیات سرمایه می باشد. که باید خاطر نشان کرد که اصلاً ترسناک نیست. مالیات سرمایه شرکت مبلغ ثابت نیم در هزار کل سرمایه می باشد ، که فقط یک مرتبه پرداخت خواهد شد و نکته مهم اینکه در صورتی که از زمان ثبت شرکت یا تغییرات افزایش سرمایه شرکت به مدت دو ماه گذشته و مالیات سرمایه پرداخت نگردد ، به میزان سه برابر نیم در هزار اولیه ، جریمه بریده میشود.

نکته ششم تغییرات سرمایه :

 آخرین مورد از نکات مهم در سرمایه شرکت ، تغییرات سرمایه می باشد. در همه شرکت‌ها و موسسات امکان تغییرات سرمایه وجود دارد و قانونگذار تشریفات خاصی را جهت افزایش یا کاهش سرمایه در نظر گرفته است .تغییرات سرمایه می تواند در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده  یا به دستور مجمع و عملیاتی کردن هیئت مدیره باشد. افزایش سرمایه نیز می تواند به صورت نقدی (واریز وجه به حساب بانکی)  غیرنقدی (تقویم اموال) و یا مطالبات که مرسوم ترین روش افزایش سرمایه نیاز به واریز وجه و تقویم مال ندارد ، باشد.

برای هرگونه سوال پیرامون صفر تا صد ثبت شرکت  و مشاوره پیرامون آن  و سایر امور متناسب  برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴|  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳– ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

 ۸ صبح الی ۱۶ عصر

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط