آکادمی کسب و کار سورنا, اشتغال و کارآفرینی, علمی و آمزشی

تامین سرمایه ، گام ششم شروع کسب و کار

تامین سرمایه ، گام ششم شروع کسب و کار

تامین سرمایه ، گام ششم شروع کسب و کار : بهتر است برای شروع یک کسب و کار جدید، از اول به‌دنبال سرمایه‌های هنگفت و عظیم نباشیم چراکه با وجود تمام برنامه‌ریزی‌ها همچنان احتمال شکست وجود دارد، پس بهتر است که سرمایه‌ اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکارمان از سرمایه‌ موردنیاز برای رشد و توسعه کسب‌وکارمان، کمترباشد. قبل از شروع کار جدیدمان که هدف آن از قبل مشخص شده است، باید میزان هزینه‌ برای هر قسمت را برآورد کنیم که معمولا شامل هزینه‌ استقرار و موارد مرتبط با آن، هزینه‌ کارمندان، هزینه‌های جاری و سایر هزینه‌ها خواهد بود. برای برآورد هزینه‌ها بهتر است کمی دست بالا محاسبات خودمان را در نظر بگیریم تا در پیش‌بینی‌هایمان احتمال خطا با واقعیت کمتر شود. تجربه نشان داده که ما بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم در کسب و کار جدیدمان هزینه خواهیم کرد و کمتر از آنچه فکر می‌کنیم درآمد خواهیم داشت! در ادامه با مقاله تامین سرمایه ، گام ششم شروع کسب و کار با ما همراه باشید.

تامین سرمایه ، گام ششم شروع کسب و کار

تقسیم طرح‌ کسب و کارمان به قسمت های کوچکتر و بودجه بندی آنها

بهتر است ایده‌ و طرح کلی کسب‌وکار خودمان را به ایده‌های کوچک تر تقسیم کرده و برای هر بخش بودجه‌ای جداگانه در نظر بگیریم. حتی اگر برای‌مان ممکن است، منبع مالی و منبع تامین هزینه‌ها را از یکدیگر جدا کنیم. برای تامین کردن منابع مالی راه‌های زیادی مانند شریک داشتن، وام گرفتن، استفاده از منابع مالی شخصی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، دوستان و اقوام و آشنایان که به ما اعتماد مناسبی دارند، وجود دارد. نکته قابل‌توجه این است که اگر در ابتدای مسیر هستیم بهترین منابع مالی، مربوط به منابع شخصی و دوستان و آشنایان است. وقتی به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار هستیم، به‌طورحتم منابع مختلف مالی جهت سرمایه‌گذاری را هم در نظر گرفته‌ایم. بهتر است برای این ‌کار لیستی از منابع مالی‌ای که می‌توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم را تهیه کنیم. لیست ایده‌های‌مان را هم داشته باشیم. دو لیست را باهم مورد بررسی قرار دهیم تا مشخص شود هر منبع برای کدام ایده مناسب‌تر است. در این صورت اگر برای قسمتی از کسب‌وکارمان کمبود منبع مالی داشته باشیم، با این روش می‌توانیم آن را مشخص کنیم. توجه داشته باشید که همیشه نمی‌توانید به تنهایی هرکاری را انجام دهید. در ایجاد و توسعه کسب‌وکارها نیاز است با دیگران مشارکت داشته باشیم تا بتوانید آن کار را به نحو احسن انجام دهیم. حتی در مسائل مالی هم می‌توانیم با سایرین شریک شویم، این‌گونه منابع مالی متفاوتی هم خواهیم داشت. اگر با کارآفرینان موفق هم مشورت کنیم، خواهیم دید که داشتن شریک یا شرکای باتجربه و حتی سرمایه‌گذار را به ما پیشنهاد خواهند داد.

روشهای تامین سرمایه ، گام ششم شروع کسب و کار

امروزه بسیاری از موسسات و بانک‌ها هستند که برای امور مختلف، تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌دهند. اما معمولاً برای کارهای استارت‌آپی و نوپا، شرایط بسیار سخت‌گیرانه انجام می‌شود و با توجه به نرخ بهره و هزینه‌های مربوط به وام بانکی،مشکلات زیادی برای کسب‌وکار‌ها به وجود خواهد آمد. اگر هم وام‌ و تسهیلات خاصی با نرخ بهره پایین برایتان مهیا بود، قبل از اقدام برای دریافت آن از این امر مطمئن شوید که توانایی بازپرداخت آن را خواهید داشت. راه دیگری که برای تامین مالی می‌توان در نظر گرفت، دولت و سازمان‌های حمایتی در هر کشور است. دولت‌ها برای کمک به کارآفرینی، مبالغی را به‌صورت تسهیلات جهت راه‌اندازی کسب‌وکار در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند. تسهیلاتی که از سوی دولت به کارآفرینان اعطا می‌شود به مواردی همچون نوع و موضوع کسب‌وکار، بررسی میزان درآمد آن کسب‌وکار در آینده و نوع مکانی که کار قرار است در آن انجام شود، بستگی دارد.

شاید تاکنون نام فرشتگان سرمایه‌گذار به گوش‌تان خورده باشد. این افراد کسانی هستند که به کسب‌وکارهای نوپا و کوچک که توانایی مالی بالا ندارند کمک می‌کنند. آنها کمک می‌کنند تا کارآفرینان بتوانند اولین قدم‌ها را در جهت رشد کسب‌وکار خود بردارند. فرشتگان سرمایه‌گذار در پروژه‌هایی که دارای ایده‌های خلاقانه هستند و پتانسیل رشد و ارتقا دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. جالب است بدانید این دسته از سرمایه‌گذاران در بخش مالی آن کسب‌وکار به شما کمک خواهند کرد و در امور مدیریتی همفکری خواهد داشت، اما مسوولیت تصمیمات و اجرای فعالیت‌های کسب‌وکار بر عهده کارآفرین است، آنها تنها سرمایه‌گذار هستند و بعد از مدتی از کسب‌وکار شما خارج خواهند شد. شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که این کار چه منفعتی برای سرمایه‌گذارها دارد، این نوع از سرمایه‌گذاران توقع دارند که در بخشی از سود و پیشرفت‌های مالی آینده‌ آن کسب‌وکار شریک شوند. در برخی از کسب‌وکارها تنها به یک فرشته و در برخی دیگر، به تعداد بیشتری از این نوع سرمایه‌گذاران احتیاج است و این مساله کاملا به نوع و اهداف آن کار وابسته است. جالب است بدانید سرمایه‌گذاران فرشته در برابر سود شرکت سود دریافت خواهند کرد اما اگر آن ایده و کار شکست بخورد، در برابر پس گرفتن سرمایه‌ای که گذاشته‌اند ادعایی نخواهند داشت البته بیشتر سعی می‌کنند در جایی سرمایه‌شان را قرار دهند که امیدی برای بازگشت سرمایه‌شان وجود داشته باشد. یکی دیگر از مهم‌ترین منابع تامین مالی سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا همان VCها هستند.عموما این گروه از سرمایه‌گذاران در مرحله رشد و توسعه کسب‌وکار در کنار شما قرار می‌گیرند و در ازای دریافت قسمتی از سهام کسب‌وکار، مبلغی را به‌عنوان سرمایه در اختیارتان قرار می‌دهند و در مسائل کلان و تصمیمات کلیدی و استراتژیک کسب‌وکارتان ورود پیدا می‌کنند. با بالا رفتن تعداد استارت‌آپ‌ها، ایده‌های کارآمد و کارآفرینی در حوزه‌های مختلف، روش‌های مختلفی برای تامین سرمایه‌ این مشاغل ابداع می‌شود تا اکثریت بدون داشتن بحران‌های مالی بتوانند توانایی راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف را داشته باشند. شما به‌عنوان یک کارآفرین باید با توجه به شرایط کاری خود یکی از روش‌ها را برای تامین سرمایه انتخاب کرده و مدیریت منابع مالی را به‌درستی برعهده بگیرید. بدانید که قلب تپنده هر سازمان واحد مالی آن است و فرد کارآفرین باید با دقت و تسلط ویژه مسائل مالی را در نظر داشته باشد تا در مسیر رسیدن به موفقیت دچار بحران و چالش‌های مالی نشود.

تامین سرمایه ، گام ششم شروع کسب و کار

شش راه تامین سرمایه بعنوان گام ششم شروع کسب و کار:

۱) کار را با کم شروع کنید. از همان اول نخواهید همه امکانات برای شروع کسب و کارتان فراهم باشد. به عنوان مثال اگر ایده تان احداث یک مرغداری است به جای اینکه از همان اول بخواهید یک مرغداری ۱۰۰۰۰(ده هزار تایی) تاسیس کنید یک مرغداری هزار تایی تاسیس کنید. از قدیم گفته اند سنگ بزرگ علامت نزدن است. ایده هایتان را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و مرحله به مرحله به آن ها جامه عمل بپوشانید. اگر می خواهید کوه ها را جابجا کنید ابتدا باید تکه سنگ ها را جابجا کنید.

۲) از سایر امکانات خود استفاده کنید و آنها را به پول تبدیل کنید. تمام امکانات و منابع مالی خود را لیست کنید و بعد می بینید منابع مالی بسیاری برای استفاده در عملی کردن ایده تان دارید. از اتومبیل و طلا گرفته تا سیم کارت موبایل! بسیاری از کارآفرینان بزرگ فعلی در مرحله ای از زندگی خود تمام دارایی های خود را به پول تبدیل کرده اند تا توانسته اند امروز به اهداف خود دست پیدا کنند. به عنوان مثال در زندگینامه بهروز فروتن بنیان گذار صنایع غذایی فروتن می خواندم در یک مقطعی حتی حلقه ازدواجشان را فروخته و سرمایه کارشان کرده اند. شما برای دست یابی به اهداف خود حاضرید از کدام یک از منابع خود چشم بپوشید؟

۳) با دیگران شریک شود. این ضرب المثل که می گوید اگر شریک خوب بود خدا برای خودش شریک می گرفت یک ضرب المثل تاریخ انقضا گدشته است. بسیاری از کسب و کار های امروز بر مبنای شراکتی موفق شکل گرفته اند. سعی کنید شریکی پیدا کنید که نظرات و عقایدش با شما شبیه باشد. در ابتدای کار همه چیز را برای خودتون کاملا روشن کنید. مثلا در مورد تقسیم سود و شیوه کار هر یک و دستور العمل کار کاملا مشخص داشته باشید.

۴) سهام بفروشید. بخشی از سهام کار خود را به دیگران بفروشید. دقت کنید سهامدار کردن دیگران با شریک کردن آن ها متفاوت است. بسیاری از افراد سرمایه های راکدی در بانک ها دارند و نمی دانند با آنها چکاری انجام بدهند. سرمایه های دیگران را بکار بگیرید.

۵) از موسسات خیریه کمک بگیرید. هدف خود را برای آنها تشریح کنید و آنها را دعوت به سرمایه گذاری کنید. به آنها نشان بدهید که می توانید برای مددجویان آنها اشتغال ایجاد کنید. از موسسات خیریه بخواهید به جای اینکه به افراد ماهی بدهند به آنها ماهی گیری بیاموزند.

۶) وام بگیرید. دقت داشته باشید در بسیاری از موارد وام گرفتن آخرین راه و بدترین راه تامین مالی است؛ مخصوصا از موسسات مالی و اعتباری. وقتی فرمول و نحوه وام دادن بسیاری از بانک ها را بررسی می کنیم می بینیم که که بهره واقعی آن ها بسیار بسیار بالاتر از آنچه است که اعلام می کنند و داشتن ایده ایی که با سود آن بتوان بهره بانک ها بپردازیم و بخشی از آن برای خودمان بماند بسیار مشکل است.

منابع :

سایت تبیان

سایت دنیای اقتصاد

سورنا ثبت

تلفن دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴
همراه واحد ثبت برند: ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱
همراه واحد ثبت شرکت : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳
ساعات کاری :  ۸ صبح الی ۱۶ عصر

از اینکه با مقاله « تحقیقات بازار در کسب و کار » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد . مجتمع سورنا ثبت با بهره‌گیری از متخصصان امور ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند ، جست و جوی برند ،  اخذ کارت بازرگانی و فروش برند آماده ، بر اساس تکیه بر آخرین علوم کسب و کار و برندینگ ، بازاریابی و تبلیغات و همچنین علم و اطلاع از فرآیندهای قانونی و آخرین آیین نامه ها و بخشنامه های ادارات ثبت شرکتها ، سازمان ثبت علائم تجاری ، اتاق بازرگانی ، سامانه جامع تجارت و سازمان امور مالیاتی ، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. این مجتمع که با عناوین موسسه ثبت شرکت ، موسسه ثبت برند ، موسسه برندسازی ، موسسه بازاریابی و همچنین موسسه تبلیغاتی شناخته می شود ، در منطقه جغرافیایی مرکز کشور ، خدمات نوآورانه ای را پیش روی مشتریان قرار داده است ارزش‌های ما  ، تکیه به علم و فرآیندهای قانونی و ایجاد یک کسب و کار کامل به دور از حاشیه های مخرب است .در یزد ،  بسیاری از دوستان ما را به عنوان موسسه ثبت برند در یزد یا دفتر ثبت شرکت در یزد می شناسند که به صورت علمی و تخصصی به انجام خدمات ثبت شرکت در یزد ، ثبت برند در یزد ، اخذ کارت بازرگانی در یزد و فروش برند در یزد می پردازد . مهمترین خدمت مجتمع سورنا ثبت در مبحث کسب و کار و کارآفرینی ، انجام امور مشارکت در فروش در زمینه محصولات فناوری محور ، با عنوان موسسه مشارکت در فروش سورنا می باشد. برای هرگونه سوال در مورد موضوعات فوق الذکر و مشاوره پیرامون آنها با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط