آکادمی کسب و کار سورنا, اشتغال و کارآفرینی, علمی و آمزشی

گام چهارم : ترسیم نقشه راه کسب و کار

گام چهارم : ترسیم نقشه راه کسب و کار

گام چهارم شروع کسب و کار : ترسیم نقشه راه :هر ایده‌ی کسب و کاری ، در ابتدای تشکیل خام است و به تفکر و بررسی بیشتر احتیاج  دارد. تشکیل ایده ی کسب و کاری ،  شروع فرآیند سخت و طاقت‌فرسایست که در نهایت به کسب سود و درآمد می‌انجامد. پس از تشکیل ایده در ذهن هر فرد ، فرآیند تحقیق شروع می‌شود. نیاز است مطالعات فراوانی انجام گیرد تا مشخص شود این ایده عملی است یا خیر. ترسیم صحیح مسیر راه ، مهمترین رکن و پایه اصلی در ثمره دادن  اهداف کسب و کار است. این مسیر، ابتدا و انتهای مسیر و هر آنچه برای رسیدن به این هدف نیاز داریم را به ما نشان داده و کسب و کارمان را هدفمند می‌سازد.در ادامه با مقاله « گام چهارم شروع کسب و کار : ترسیم نقشه راه » با سورناثبت همراه باشید.

گام چهارم : ترسیم نقشه راه کسب و کار

از شاخصه های یک نقشه راه صحیح و هدفمند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

یک – چگونه کسب و کارمان را شروع کنیم؟

نقطه شروع هر کسب و کاری فوق العاده مهم است. بسیاری از افراد در همین ابتدای راه جذب کسب و کارمان می‌شوند. اگر اهداف فراوانی برای کسب و کارمان متصور شدیم ، لازم است اولین قدم را محکم برداریم و بهترین عملکرد خود را در ابتدای راه عرضه کنیم . بررسی و پژوهش در مورد کسب و کارهای موفق می‌تواند مفید و سازنده باشد.

دو – هدف کسب و کارمان را چگونه تعیین کنیم؟

باید بدانیم که هدف یک نقطه ثابت نیست. هدف گستره‌ی وسیعی از آرمانها و موفقیت‌هاست. تصور هدف برای کسب و کار خوب است اما نباید آن را محدود کرد . باید بدانیم که مقصد ما کجاست . نباید به اهداف کوچک قانع بود و باید ایمان داشته باشیم که تصور هدفمان از شروع کسب و کار ، یکی ارکان اصلی رسیدن به آن است. لازم است اهدافمان را به درستی مشخص کرده  و راه رسیدن به آن‌ها را معین کنیم .باید در تشخیص و ترسیم اهدافمان جاه‌طلب باشیم . اهدافمان را بنویسیم . نوشتن ابزاری است که خیلی از افراد آن را درک نمی‌کنند. نوشتن اهداف و غایت کسب و کار می‌تواند تصور ذهنی ما را گسترش دهد. لازم است ویژگی های کسب و کار خودمان را به درستی بشناسیم و بر آن اساس اهداف کسب و کار را تعیین کنیم.

سه – نقشه راه کسب و کار  را چگونه ترسیم نماییم؟

ما ، به عنوان یک مدیر موفق باید مسیر رسیدن به موفقیت را بشناسیم. این امر نیاز به شناخت گسترده و  درک عمیق در حوزه‌ی کسب و کاری که در آن قدم گذاشته‌ایم دارد. فرآیند بررسی و تحقیق درباره انواع کسب و کارهای موفق موجود می‌تواند اطلاعات کافی را در اختیارمان قرار دهد و نیازهایمان را تا حدودی مرتفع نماید. ترسیم نقشه راه کسب و کار می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که اهدافمان دست یافتنی است. در نقشه راه کسب و کار ، باید اهداف اصلی را به اهداف کوچکتری تقسیم کرده و برای هر یک از آن‌ها زمانی را تعیین اختصاص دهیم. تعیین دلایل  برای اهداف، ما  را به فردی مسئولیت‌پذیر و با برنامه تبدیل می‌کند. در این مسیر، مدیریت کسب و کار هم یک مسئله مهم است. لازم است تا حد ممکن سعی کنیم دانش مدیریتی خود را افزایش دهیم.

گام چهارم : ترسیم نقشه راه کسب و کار

در ادامه مقاله « گام چهارم شروع کسب و کار : ترسیم نقشه راه » به تشریح ۷ گام برای ایجاد نقشه راه میپردازیم :

گام اول : جمع آوری  ورودی برای تعریف مسئله

در فرآیند شروع هر فعالیتی ، اولین قدم تقریباً همیشه شامل جمع آوری ورودی از مشتری جهت تعریف مشکلات وی است. پس از همه موارد ، یک راه حل صحیح فقط زمانی می‌تواند ایجاد شود که مشکل کاملاً روشن باشد. این اولین مرحله مشتری مداری شامل قواعد تفکر طراحی است که به ما به عنوان صاحبان کسب و کار  اجازه می‌دهد تا با کفش مشتریان و کاربران نهایی خود قدم برداریم تا درک عمیق تری از مشکل داشته باشیم.این روند اساس نقشه راه ما را تشکیل می‌دهد ، بخاطر همین بسیار مهم است که ارتباط داخلی بین همه ذینفعان روشن و مداوم باشد. هرگونه ارتباط غلط در این گام می‌تواند باعث سردرگمی و ناامیدی بیشتر در روند ایجاد نقشه راه محصول شود.

گام دوم : مشخص کردن « چه زمانی ، چه چیزی ، چگونه ، کجا و چرایی کسب و کار »

پس از گام اول یعنی جمع آوری ورودی ، نوبت آن است که جوابهای خود را به   « چه زمانی ، چه چیزی ، چگونه ، کجا و چرایی کسب و کار » پیدا کنیم .این سوالات ، همه جزئیات محصول را توصیف می‌کنند :

چه زمانی: مردم در چه لحظه ای از این محصول استفاده می‌کنند؟

کجا: این محصول در چه مکان هایی استفاده می‌شود؟

چه چیزی: عملکرد اصلی این محصول چیست؟

چگونه: چگونه ویژگی های خاص این محصول مشکل کاربر نهایی را حل می‌کند؟

چرا: مشکلی که باید حل شود چرا به وجود آمده است؟

داشتن چنین لیستی از این دست در تمام راه های دیگر برای ایجاد نقشه راه کسب و کار مفید خواهد بود. این امر به ما کمک می‌کند تا مهمترین جنبه های محصول را متمرکز کنیم  و خطر سرگردانی بیش از حد پروسه را کاهش می‌دهد.

گام سوم : در راستای شناسایی نیازهای مشتریان متمرکز شویم

متمرکز شدن در نیازهای مشتری ،  نیاز به سطح همدلی بالایی دارد. اکنون مشخص شده است که مشکل چیست ، می‌توان با ایجاد درک عمیق از تجربه و نیازهای مشتریان احتمالی ، شناخت را کامل کرد. این را می‌توان با ایجاد داستان های مشتری  که سفر آنها را با جزئیات ثبت می‌کند ، انجام داد. ایجاد اینچنین داستان به روند همدلی با مشتری و نگاه به محصول با پیشینه و از دیدگاه او کمک می‌کند.

گام چهارم : ترسیم نقشه راه کسب و کار

گام چهارم : تفکر و تامل در مورد نیازها و ایده پردازی برای راه حل های احتمالی

زمانی  است که همه اطلاعات و ورودی های جمع آوری شده را از تمام ذینفعان گرفته و آنها را با تفسیرها و تجربیات خود ترکیب می‌کنیم . این لحظه برای طوفان فکری و نگاه دقیق به مسئله تعریف شده و راه حل های بالقوه می‌باشد. این پروسه بیشتر شامل یادداشت برداری از همه چیزهایی است که به ذهن می‌رسد تا بعد از آن با همکاران و کاربران نهایی در مورد آن بحث کنیم . در طی این پروسه ، می‌توان راه حل های بالقوه آنها را به چند مورد محدود کرد.

گام پنجم :  اولویت بندی اموری که باید انجام شود

اولویت بندی آنچه دقیقاً باید انجام شود ، از دشوارترین مراحل در این پروسه است. بیشتر به این دلیل که کوچک کردن ورودی های جمع شده از همه ذینفعان کار سخت و  دشواری است . محصولی که از ویژگی های کافی برای جلب رضایت کاربران اولیه خود و دریافت بازخورد مناسب برای توسعه آینده برخوردار است. این شامل مهمترین ویژگی‌ ها است و ویژگی های که کمتر اهمیت دارد را به مرحله بعدی هدایت می‌کند

گام ششم : استفاده از تجهیزات و ابزا مناسب

پس از جمع آوری اطلاعات و اولویت بندی همه ایده ها ، نوبت تجسم نقشه راه کسب و کار است. دقیقاً مانند هر فرآیند دیگر ، ابزارهایی برای نقشه راه کسب و کار وجود دارد که روند تجسم را تسریع می‌کند و بهینه سازی می‌شود به گونه ای که برای تازه واردان به راحتی قابل استفاده است.

گام هفتم و نهایی :  ارائه نقشه راه کسب و کار

وقتی همه اطلاعات به تصویر کشیده شد ، وقت آن رسیده که صاحب محصول نقشه راه محصول خود را به همه ذینفعان به نمایش بگذارد. تمام عناصر در نقشه راه کسب و کار مورد بحث قرار گرفته است ، زیرا نقشه راه به طور کامل تکمیل نشده است تا زمانی که همه ذینفعان آن را مشاهده و تأیید کنند. این شامل تمام ذینفعان تیم تولید می‌شود: صاحبان کسب و کار ، طراحان ، مهندسان ، بازاریان ، بلکه کاربران نهایی و بازار. پس از همه ، آنها کسانی هستند که در واقع از محصول یا خدمات کسب و کار استفاده می‌کنند و هنگام ارزش گذاری مهمترین نظر را دارند.

فراموش نکنید که نقشه راه کسب و کار خود را هر چند وقت یک بار به روز کنید. نقشه راه کسب و کار ،  یک سند ثابت نیست. به عنوان هر سند یا فرآیند دیگری در توسعه کسب و کار  ، نقشه راه همراه با بازخورد تکراری و تنظیمات انجام شده در طول مسیر تغییر می‌کند.بسیار مهم است در هر کاری که شروع کرده‌اید، ثابت قدم باشید. در این مسیر قطعا با مشکلاتی روبرو خواهید شد، اما با تمرکز و تفکر می‌توانید این مشکلات را پشت سر بگزارید. از مشورت کردن هرگز غافل نشوید. سعی کنید از افراد با استعداد در کنار خودتان استفاده کنید تا در مواقعی که نیاز به کمک دارید، این افراد بتوانند برای شما مفید باشند. باز هم تاکید می‌کنم از نوشتن غافل نشوید. نوشتن کمک می‌کند ذهنتان از آشفتگی خارج شود و افکارتان را طبقه‌بندی می‌کند.

سورنا ثبت

تلفن دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴
همراه واحد ثبت برند: ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱
همراه واحد ثبت شرکت : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳
ساعات کاری :  ۸ صبح الی ۱۶ عصر

از اینکه با مقاله « تحقیقات بازار در کسب و کار » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد . مجتمع سورنا ثبت با بهره‌گیری از متخصصان امور ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند ، جست و جوی برند ،  اخذ کارت بازرگانی و فروش برند آماده ، بر اساس تکیه بر آخرین علوم کسب و کار و برندینگ ، بازاریابی و تبلیغات و همچنین علم و اطلاع از فرآیندهای قانونی و آخرین آیین نامه ها و بخشنامه های ادارات ثبت شرکتها ، سازمان ثبت علائم تجاری ، اتاق بازرگانی ، سامانه جامع تجارت و سازمان امور مالیاتی ، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. این مجتمع که با عناوین موسسه ثبت شرکت ، موسسه ثبت برند ، موسسه برندسازی ، موسسه بازاریابی و همچنین موسسه تبلیغاتی شناخته می شود ، در منطقه جغرافیایی مرکز کشور ، خدمات نوآورانه ای را پیش روی مشتریان قرار داده است ارزش‌های ما  ، تکیه به علم و فرآیندهای قانونی و ایجاد یک کسب و کار کامل به دور از حاشیه های مخرب است .در یزد ،  بسیاری از دوستان ما را به عنوان موسسه ثبت برند در یزد یا دفتر ثبت شرکت در یزد می شناسند که به صورت علمی و تخصصی به انجام خدمات ثبت شرکت در یزد ، ثبت برند در یزد ، اخذ کارت بازرگانی در یزد و فروش برند در یزد می پردازد . مهمترین خدمت مجتمع سورنا ثبت در مبحث کسب و کار و کارآفرینی ، انجام امور مشارکت در فروش در زمینه محصولات فناوری محور ، با عنوان موسسه مشارکت در فروش سورنا می باشد. برای هرگونه سوال در مورد موضوعات فوق الذکر و مشاوره پیرامون آنها با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط