ثبت شرکت, علمی و آمزشی

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت نسبی

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت نسبی

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت نسبی

در این مقاله مراحل ثبت شرکت­های نسبی و شرکت­هایی با مسئولیت محدود را توضیح داده و شرایط عمومی ثبت آن­ها را گفتیم. ویژگی این شرکت­ها را توضیح داده و مزایا و معایب آن­ها را نام بردیم و نشان دادیم هر شرکت در چه مواردی استفاده می­شود. برای آشنایی با این شرکت­ها با ما همراه باشید .

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت نسبی

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود :

برای ثبت این نوع شرکت نیز دقیقا مثل ثبت انواع دیگر شرکت باید شرایط عمومی لازم را داشته باشید و بعد از تکمیل و ارائه مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت­ها، می­توانید فعالیت­های مورد نظر را شروع کنید .

قبل از بیان شرایط و مدارک مورد نیاز، ویژگی­های شرکت با مسئولیت محدود را نام می­بریم .

شرکت با مسئولیت محدود به یک نوع از شرکت­های تجاری گفته می­شود که زمان ثبت شرکت حداقل دو نفر سهامدار دارد و ویژگی مهم آن نوع مسئولیت پذیری سهامداران نسبت به طرفین قرارداد و سرمایه شرکت است. در این نوع شرکت، سهام را تقسیم نمی­کنند. یعنی به جای این که سرمایه سهم بندی شود و هر کس چند سهم بخرد، هر کدام از شریکان شرکت به اندازه سرمایه خودش در سود و ضرر شرکت سهیم است و در صورت ایجاد مشکل در شرکت و به وجود آمدن خسارت­های احتمالی، لازم نیست سهامدار از املاک یا ثروت شخصی­اش برای جبران خسارت استفاده کند .

البته همان طور که از اسم این نوع شرکت می­توان متوجه شد، موسسین و سهامداران این شرکت­ها، مسئولیت کم و محدودی را می­پذیرند بنابراین ثبت شرکت با مسئولیت محدود برای فعالیت­های پر مسئولیت مثل معاملات ارز و سکه مناسب نیست و از نظر قانونی تایید نمی­شود .

یکی دیگر از ویژگی­های ثبت شرکت با مسئولیت محدود این است که می­توان آن را به صورت تک مدیره( یعنی بدون وجود هیئت مدیره) ثبت کرد .

توجه : اگر برای ثبت شرکت مورد نظر به مجوز نیاز دارید، باید مجوزهای لازم را تهیه کرده و به عنوان یکی از مدارک برای ثبت کردن شرکت ارائه دهید .

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت نسبی

 مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود عبارتند از :

  • ارائه دادن کپی مدارک شناسایی و تحصیلی هیئت مدیره و سهامداران و همین طور مدارک شناسایی بازرسان شرکت .
  • دو برگ از هر یک از این موارد : تقاضانامه، اساسنامه، شرکتنامه، اولین جلسه هیئت مدیره و در نهایت صورتجلسه از جلسه عمومی سهامداران. البته توجه کنید که کلیه این مدارک باید تکمیل شده و توسط هیئت مدیره و سهامداران امضا شده باشند .

بعد از ارائه این مدارک به اداره ثبت شرکت­ها می­توانید کد پیگیری برای پیگیری کردن مراحل ثبت شرکت مورد نظر دریافت کنید .

مزیت ثبت شرکت با مسئولیت محدود این است که محدوده­ی فعالیت آن خیلی بالاست و در هر نوع زمینه خدماتی مثل شرکت­های هواپیمایی، کامپیوتری، صنعتی و … فعالیت کنید و همین طور چون حداقل افراد مورد نیاز برای هیئت مدیره آن فقط دو نفر است، ثبت آن آسان­تر است. ولی در مقابل این مزایا، چند نقص هم دارد. به طور مثال اگر قصد شرکت در مناقصه­های تشکیل شده از طرف دولت را دارید، معمولا شرکت­هایی با مسئولیت محدود را نمی­پذیرند و به این دلیل برای شرکت در مناقصات محدود می­شوید . از دیگر نقص­هایی که به این شرکت وارد است می­توان به وام و تسهیلات بانکی اشاره کرد. به طور معمول، تسهیلات بانکی کمی شامل این نوع شرکت می­شود. پس قبل از ثبت شرکت باید مشخص کنید که تا چه اندازه تصمیم دارید  در مناقصات شرکت کنید یا تا چه اندازه از بانک یا موسسات اعتباری وام یا تسهیلات ویژه دریافت کنید .

ثبت شرکت نسبی :

شرکت نسبی : در این شرکت هر کدام از شرکا هم اندازه­ی سرمایه­ای که در شرکت سرمایه گذاری کرده مسئول سود یا ضرر شرکت است. به طوری که اگر شرکت خسارت دید و دچار قرض و بدهی شد و سرمایه شرکت قبل از وصول بدهی­ها تمام شود، هر فرد که در شرکت شریک است به اندازه­ی سهم سرمایه­اش باید قرض­های شرکت را بپردازد. مثلا اگر شخص ایکس یک سوم از کل سرمایه را داشته باشد، پس باید یک سوم از بدهی باقی مانده را نیز بپردازد. البته در مورد عکس این قضیه هم صدق می­کند. یعنی شخص ایکس یک سوم از کل سود شرکت را می­گیرد .

در ثبت شرکت نسبی، مثل شرکت تضامنی مسئولیت بالایی وجود دارد.

از دیگر تشابهاتی که ببین ثبت شرکت نسبی و شرکت تضامنی وجود دارد می­توان به نحوه­ی نام گذاری این نوع شرکت اشاره کرد. برای نام این شرکت حتما باید حداقل اسم یک نفر از افرادی که در سرمایه شرکت سهیم هستند را دخالت دهید. و اگر تصمیم ندارید از اسم تمام شرکا استفاده کنید باید از عبارت­هایی که نشان دهنده وجود شریک در شرکت باشد استفاده کنید. مثلا آقا / خانم ایکس همراه شرکا( همکاران / پسران / … ).

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت نسبی

برای ثبت شرکت نسبی مدارک زیر را باید ارائه دهید :

  • دو برگ از هر یک از این مدارک : تقاضانامه / اساسنامه / شرکتنامه / صورتجلسه اولین جلسه هیئت مدیره و همین طور صورتجلسه اولین جلسه­ی عمومی سهامداران

توجه کنید که این مدارک باید کامل باشند و هیئت مدیره و سهامداران همگی آن­ها را امضا کنند .

  • کپی از مدارک شناسایی و تحصیلی هیئت مدیره و سهامداران
  • مدارکی که نشان دهد اعضای هیئت مدیره سوء پیشینه ندارند .

نکته : اگر ثبت شرکت شما نیاز به مجوز دارد باید آن را قبل از شروع ثبت، دریافت کرده و به عنوان یکی از مدارک تحویل دهید .

نکته : اگر تصمیم دارید تا وکیلی را استخدام کرده تا مراحل ثبت شرکت را برای شما طی کند باید وکالتنامه را از دادگستری دریافت کرده و به عنوان یکی از مدارک ثبت شرکت تحویل دهید .

بعد از تکمیل و تحویل نهایی مدارک به اداره ثبت شرکت، کد پیگیری لازم برای پیگیری کردن مراحل ثبت شرکت دریافت می­کنید .

یکی از نکات قابل توجه در ثبت شرکت نسبی این است که برای تاسیس این نوع شرکت باید تمام سرمایه شرکت را قبل از ثبت آماده کرده و مدرکی را مبنی بر پرداخت تمام سرمایه به حساب شرکت، از بانک دریافت کرده و به عنوان یکی از مدارک تحویل دهید. توجه کنید که این نوع شرکت بدون وجود تمام سرمایه، قابل ثبت شدن و فعالیت کردن نیست .

آخرین نکته­ای که در مورد ثبت شرکت نسبی بدانید این است که این نوع شرکت فقط قادر به انجام فعالیت­های تجاری است .

مقالات مرتبط