ثبت شرکت, علمی و آمزشی

مراحل ثبت شرکت

مزایای ثبت شرکت ، مراحل ثبت شرکت ، هزینه¬های ثبت شرکت ، ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت : در این مقاله شرکت را تعریف کرده و دلایل نیاز به ثبت آن را گفتیم. در مورد فواید آن، معایب ثبت شرکت و مدارک و مراحل مورد نیاز برای انجام این کار صحبت کردیم و در نهایت برای آگاهی از هزینه­ های لازم، آن­ها را برشمردیم .

شرکت چیست ؟

به طور کلی وقتی چند نفر برای انجام دادن کارهای تجاری، طی قراردادی قانونی با هم همکاری کنند   ( شرکت تجاری)، یا به طور مشترک یک شی یا مکان را تصاحب کنند( شرکت مدنی)، اصطلاحا شرکت تشکیل داده­اند. برای قانونی بودن کار، لازم است که شرکت را در مرجع ثبت شرکت، ثبت کرد .

چرا ثبت شرکت مهم است :

برای ثبت کردن انواع شرکت­ها باید گروهی از افراد طی قراردادها و مطابق قوانین مشخص شده توسط دولت، شرکت را ثبت کنند. شاید اولین، ساده­ ترین و در عین حال مهم­ترین دلیل برای ایجاد یک شرکت، کار گروهی باشد. همان طور که آگاهید، کارهای گروهی شامل نظم بیشتر و کیفیت بهتر هستند. اما چرا این شرکت را ثبت می­کنیم؟ ثبت شرکت به معنی قبول و آگاهی از تمامی قوانین دولتی است بنابراین با انجام این کار، افراد می­توانند کارها را به صورت قانونی و تحت حمایت قانون انجام دهند. در نتیجه باعث معتبر شدن شرکت و جلب اعتماد افراد حقیقی یا حقوقی شده و ثبت قراردادها را آسان می­کند. همان طور که گفتیم یکی از مزایای مهم ثبت کردن کمپانی یا شرکت، تحت حمایت قانون و دولت بودن است. این بدین معنی است که در صورت نیاز به امتیازهای مثل گرفتن وام یا مجوزهای لازم برای پروژه­ های شرکت، می­توان این کارها را به سادگی انجام داد.

مزایای ثبت شرکت ، مراحل ثبت شرکت ، هزینه¬های ثبت شرکت ، ثبت شرکت

به منظور جلوگیری از کلاهبرداری از طریق اسم شرکت، دولت ثبت شرکت­ها را لازم کرده، پس شرکت­هایی که مجوزهای لازم را نداشته باشند، غیر قانونی محاسبه شده و دولت قادر است تا آن­ها را تعطیل کند. پس افرادی که در تلاشند تا تجارتی را شروع کنند، ملزم هستند تا قبل از هر کاری شرکت خود را با رعایت قوانین و به طور رسمی ثبت کنند .

مزایا و معایب ثبت شرکت :

همان طور که در بالا گفتیم، انجام این کار، باعث معتبر شدن آن می­شود. شرکت را تحت حمایت دولت و قانون قرار می­دهد و از کلاهبرداری­های احتمالی جلوگیری می­کند.

( شرکت­هایی که مدارک ثبت را دارند قابل اعتمادند و می­توان با آن­ها قرارداد بست). شرکت ثبت شده می­تواند از مزایای قانونی مثل دریافت وام و غیره استفاده کند، کارها را به طور گروهی و در نتیجه با کیفیت بیشتر به انجام برساند .

در مقابل مزایای ثبت شرکت، از افراد حقیقی یا حقوقی شرکت انتظار می­رود تا اول : مکان ثابتی را به عنوان شرکت در اختیار داشته باشند .

دوم : به قوانین مربوط به تجارت آگاه باشند و تمام قراردادهای خود را مطابق قانون ثبت کنند .

سوم : باید هر ساله مالیات شرکت را بپردازند و سود و زیان­های شرکت را مشخص کنند .

مراحل ثبت شرکت، شرایط عمومی :

در ابتدا شما باید قوانین مربوط به ثبت شرکت و قوانین مربوط به فعالیت­های آتی شرکت را بدانید. اگر بدون اطلاع دقیق از قوانین مربوط به فعالیت­های آینده شرکت، شرکت را ثبت کنید، به چیزی جز ضرر و زیان ختم نمی­شود .

در مرحله بعدی باید افراد معتبر حقیقی که شریک و سهامدار هستند را مشخص کنید و وظایف هر فرد در شرکت را طی قراردادی معتبر و قانونی مشخص کنید تا بتوانید شرکتی سازمان یافته و موفق داشته باشید .

سهم هر کس در سرمایه و در نتیجه در سود و ضرر شرکت مشخص کنید .

تمام این مراحل قبل از شروع مراحل اصلی ثبت کردن کمپانی یا شرکت انجام می­شوند. بعد از این، باید مراحل قانونی ثبت شرکت را انجام دهیم. این مراحل عبارتند از :

پیش نیازهای لازم جهت ثبت برند

اول : اسم مناسب شرکت را انتخاب کنید. اسم شرکت نماینده آن شرکت است و اولین تصویر از شرکت را در ذهن فرد مقابل( طرف قرارداد) هک می­کند. پس برای ثبت کردن شرکت خود باید اسمی مناسب و درخور فعالیت­های شرکت را انتخاب کنیم .

دوم : باید نوع فعالیت­ها و مدت فعالیت شرکت را مشخص کنید و آن شرکت را در اداره کل ثبت شرکت­ها، ثبت کنید .

سوم : آدرس شرکت، نام سهامداران شرکت و میزان سهام هر فرد، میزان سرمایه شرکت، وظیفه و کار هر فرد در شرکت و ارتباط آن­ها را مشخص کنید .

چهارم : مدارک خود و شرکت را تکمیل کنید .

و در نهایت مدارک را به اداره ثبت شرکت­ها بفرستید .

مدارک ثبت شرکت­ها :

در شرکت­های مختلف، جزئیات مربوط به مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مورد نظر متفاوت است. اما به طور کلی مدارک زیر برای ثبت شرکت­ها لازمند :

  • مجوز فعالیت تجاری شرکت را دریافت کنید و آن را به عنوان مدرک ارائه کنید .
  • دو کپی از اساسنامه و اظهارنامه شرکت .
  • برای ثبت شرکت، گواهی مبنی بر عدم سو پیشینه و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره و سهامداران و همینطور بازرسان شرکت .

نکته: در صورتی که سهامداران شرکت، اعضای حقوقی هستند باید اصل و کپی آگهی تاسیس، کپی شناسنامه و کارت ملی و روزنامه رسمی بر اساس آخرین تغییرات ارائه شوند .

  • دو کپی از صورتجلسه برای ثبت شرکت الزامی است .
مزایای ثبت شرکت ، مراحل ثبت شرکت ، هزینه¬های ثبت شرکت ، ثبت شرکت
  • سند مالکیت شرکت را باید به عنوان یکی از مدارک ثبت شرکت ارائه بدهید .
  • باید حداقل ۳۵ درصد از سرمایه شرکت را در حساب تاسیس شده برای شرکت واریز کرده و از طرف بانک گواهی واریز این مبلغ را داشته باشید .
  • در راستای ثبت شرکت، اگر سهامدار شرکت مورد نظر فردی حقیقی باشد که تابع ایران نیست، باید اصل و کپی و ترجمه از پاسپورت او را ارائه دهید و اگر فردی حقوقی و خارجی است، اصل و کپی و ترجمه­ی ثبت شرکت لازم می­باشد .
  • تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری، امضای وکالتنامه و اقرارنامه اعضای شرکت حاکی از عدم همکاری رسمی را ارائه دهید .
  • اصل قیم نامه اعضای شرکت
مزایای ثبت شرکت ، مراحل ثبت شرکت ، هزینه¬های ثبت شرکت ، ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت­ها :

برای ثبت هر نوع شرکت با توجه به مسائل متفاوتی مثل نوع شرکت، فعالیت شرکت، میزان سرمایه شرکت و غیره، هزینه ­های مربوطه متفاوتند .

به طور کلی در صورت داشتن وکیلی که مراحل ثبت شرکت را انجام می­دهد، یکی از هزینه­ های مربوطه پرداخت حقوق وکیل شرکت است .

در طی ثبت شرکت مورد نظرتان هزینه­ هایی نیز برای آماده کردن مدارک مورد نیاز صرف می­کنید .

از جمله هزینه­ ها به هزینه­ های آماده کردن اساسنامه، هزینه روزنامه رسمی کشور، تهیه کپی­ های لازم، هزینه دریافت مجوزهای لازم و غیره می­توان اشاره کرد . مقدار دقیق این هزینه­ ها برای هر نوع شرکت را در توضیحات مربوط به مراحل ثبت آن شرکت بیان خواهیم کرد .

برای ثبت شرکت در اداره کل ثبت شرکت­ها نیز باید مقداری هزینه کنید .

مقالات مرتبط