ثبت شرکت, علمی و آمزشی

راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

راهنمای گام به گام ثبت شرکت­ها

در این مقاله ویژگی­های شرکت­های تضامنی و تعاونی را توضیح داده و مدارک و شرایط لازم و راهنمای گام به گام ثبت شرکتها را نام بردیم. این شرکت­ها مسئولیت بالایی دارند به همین دلیل افرادی که قصد تاسیس و ثبت این نوع شرکت­ها را دارند باید از قوانین و شرایط تاسیس این شرکت­ها آگاه باشند.

راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

راهنمای گام به گام ثبت شرکت تضامنی

در این شرکت مسئولیت بالایی بر عهده­ ی سهامداران و شریک­ها در شرکت است. به طوری مسئولیت سرمایه­ ی شرکت بر عهده­ ی تک تک این افراد می­باشد و در صورت مرتکب شدن هر نوع اشتباه یا از دست دادن سرمایه ­ی شرکت، تمام سهامداران و شرکا باید مسئولیت این اتفاق ناگوار را قبول کرده و ضرر و زیان­های طرف قرارداد خود را بپردازند. بنابراین برای انجام امور پر مسئولیتی مثل امور ارزی و صرافی و یا حتی معاملات سکه که کارهایی با مسئولیت و ریسک بالا می­باشند، باید ثبت شرکت تضامنی را انجام دهید .

از دیگر ویژگی خاص شرکت تضامنی می­توان به نحوه ی نامگذاری آن اشاره کرد. در نام این نوع شرکت حتما باید حداقل نام یکی از سهامداران باشد. و اگر بعد از ثبت شرکت، فقط از اسم یکی از سهامداران استفاده می­کنید باید بعد از آن از کلماتی که نشان دهنده ­ی وجود شریک باشد، استفاده کنید. به طور مثال شرکت آقای / خانم ایکس و شرکا( همکاران / …. ).

در ادامه به ترتیب مراحل ثبت شرکت تضامنی را نام برده و توضیح می­دهیم :

گام اول : تهیه و ثبت شرکتنامه : این کار از آن جهت مهم است که در شرکتنامه، وظایف و اختیارات هر یک از شریک­ها مشخص می­شود و به دلیل میزان بالای اعتبار و مسئولیت در شرکت­های تضامنی باید قبل از ثبت شرکت، شرکای قابل اعتمادی داشته باشید و وظایف و اختیارات هر کدام را مشخص کنید .

نکته : شرکتنامه باید در اداره ثبت شرکت­ها ثبت شود .

نکته : شرکتنامه­ ی شرکت تضامنی بعد از ثبت نمی­تواند تغییر کند به استثنای زمانی که تمام هیئت مدیره، متفق القول با تغییر مورد نظر موافقت کنند .

گام دوم : در ثبت این نوع شرکت، قبل از اتمام مراحل ثبت شرکت باید تمام سرمایه­ی شرکت چه سرمایه نقدی و چه نوع غیر نقدی آن باید مشخص شود. تا در صورت سود یا ضرر، هر شریک یا حتی طلبکار احتمالی بتواند سهم خود را دریافت کند. البته در این مرحله باید تمام مسائل مالی مثل حق امضای سهامداران و … روشن شود و فقط مختص مشخص کردن میزان سرمایه نیست .

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی :

  • دو برگ از تقاضانامه که به امضای هیئت مدیره رسیده باشد .
  • دو نسخه از اساسنامه و دو برگ از شرکتنامه که همگی از طرف هیئت مدیره امضا شده باشند .
  • کپی مدارک شناسایی سهامداران
  • برای ثبت شرکت تضامنی فقط کسانی می­توانند جزو هیئت مدیره باشند که سوء سابقه نداشته باشند. بنابراین ارائه مدارکی مبنی بر عدم سوء پیشینه این افراد الزامی می­باشد .
  • دو برگه از صورتجلسه­ ی جلسه عمومی موسسان و همین طور جلسه هیئت مدیره شرکت. لازم به ذکر است که این صورتجلسه­ ها حتما باید امضا شده و تکمیل شده باشند .
  • در نهایت باید مدارکی تحویل دهید مبنی بر این که هیچ کدام از سهامداران شرکت محدودیت قانونی برای عضویت در هیئت مدیره ندارند و همچنین مدارکی که نشان دهد هر فرد در هیئت مدیره سمت خود و همین طور مسئولیت قانونی ناشی از آن را می­پذیرد .
راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

نکته : اگر قصد دارید وکیلی اتخاذ کنید تا از طرف شما مراحل ثبت شرکت را انجام دهد، باید وکالتنامه گرفته شده از دادگستری را هم همراه با دیگر مدارک ثبت شرکت، تحویل دهید .

نکته : در صورتی که شرکت تضامنی که تصمیم به ثبت آن دارید نیاز به مجوز دارد، یکی از مدارک مورد نیاز آن مجوزی است که قبلا نسبت به اخذ آن عمل کرده­اید .

بعد از ارائه تمام مدارک مربوطه به اداره ثبت شرکت­ها و طی کردن مراحل قانونی شرکت شما ثبت شده و کد پیگیری مربوطه را دریافت می­کنید .

مراحل گام به گام ثبت شرکت تعاونی :

ویژگی­های شرکت تعاونی :

۱- کمترین میزان سهامدار هفت نفر است. یعنی فقط در صورتی می­توانید  یک شرکت تعاونی را ثبت کنید که این شرکت هفت نفر سهامدار یا بیشتر داشته باشد .

 ۲- این نوع شرکت نیاز به کسب مجوز از طرف اداره تعاون دارد.

انواع شرکت­های تعاونی موجود :

  • تعاونی تولیدی : شرکتی که در حوزه­­های تولیدی مثل کشاورزی، دامپروری و … فعالیت کند .
  • تعاونی توزیعی : شرکتی که در راستای برطرف کردن نیازهای بقیه شرکت­های تعاونی فعالیت می­کند. مثلا نیازهای مشاغل دامپروری

البته باید توجه داشت که هر یک از این شرکت­ها را به صورت در اداره ثبت شرکت­ها، می­توان ثبت کرد :

نوع اول : شرکت تعاونی­ای که همه­ ی اقشار جامعه می­توانند در آن عضو شوند و به آن شرکت عام می­گویند .

نوع دوم : نوعی از شرکت است که قبل از ثبت شرکت، شرکت تعیین می­کند که فقط قشر خاصی از جامعه می­توانند در آن عضو شوند. مثلا فقط قشر پزشک جامعه یا … . به این شرکت تعاونی، شرکت خاص می­گویند .

راهنمای گام به گام ثبت شرکتها

شرایط عمومی برای ثبت شرکت­های تعاونی :

  • تعداد سهامداران آن باید حداقل هفت نفر باشد
  • هیئت مدیره و سهامداران حتما باید ایرانی الاصل باشند یا تابعیت ایران را داشته باشند.
  • محدودیت قانونی در مورد عضویت در شرکت تعاونی مورد نظر نداشته باشند مثلا در شرکت تعاونی دیگری عضو نباشند .
  • هر شخص باید به صورت کتبی برای عضو شدن در یک شرکت تعاونی درخواست دهد و در صورت تایید شدن باید تعهدی کتبی مبنی بر رعایت تمام قوانین دهد .
  • برای ثبت شرکت تعاونی باید هیئت مدیره آن مشخص باشد. برای عضویت در هیئت مدیره، شخص باید حداقل سهام تعیین شده را بخرد و عضوی از سهامداران شرکت باشد .
  • آخرین و مهم­ترین شرط، انتخاب هیئت موسس است. قبل از تکمیل مدارک ثبت شرکت، هیئت مدیره با تشکیل یک جلسه و رای گیری باید هیئت موسس شرکت را مشخص کنند. این هیئت نمی­تواند کمتر از سه نفر باشد .

بعد از ایجاد شرایط لازم باید مدارک مورد نظر را تکمیل کرده و به اداره ثبت شرکت­ها تحویل دهید .

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی :

  • کپی از مدارک شناسایی و تحصیلی هیئت موسسان و هیئت مدیره
  • یکی از مراحل ثبت شرکت ارائه مدارکی است که عدم سوء پیشینه هیئت مدیره را ثابت کنند .
  • مدارکی که اتمام دوره خدمت توسط هیئت مدیره را ثابت کنند .
  • مجوزهای لازم را تهیه کنند .
  • برای اولین جلسه عمومی شرکت آگهی منتشر کنند .
  • صورتجلسه از اولین جلسه ­ی عمومی و همین طور اولین جلسه هیئت مدیره و همین طور ارائه لیستی از افرادی که در این جلسات حضور داشتند .
  • برای ثبت شرکت تعاونی ارائه اساسنامه شرکت الزامی است .
  • مدرکی که واریز سرمایه به حساب شرکت را تایید کند .
مجتمع سورنا ثبت - ثبت شرکت ، ثبت برند

نکته : اگر بعد از خرید سهام شرکت تعاونی و عضویت در هیئت مدیره­ آن تصمیم به خروج از شرکت مورد نظر بگیرید و خروج شما باعث خسارت رسیدن به شرکت شود، باید آن خسارت را جبران کنید .

بعد از ارائه مدارک و طی کردن مراحل قانونی ثبت شرکت، شرکت مورد نظر ثبت شده و مجاز به شروع فعالیت­های مورد نظر می­باشد .

مقالات مرتبط