برند, ثبت برند, علمی و آمزشی

صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده

صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده - سورناثبت

صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده

هنگامی که عبارت ثبت شرکت را در گوگل جست و جو میکنیم به تعداد زیادی مقاله و نوشته در این رابطه برمیخوریم که یک وجه اشتراکی بین همه این مقالات وجود دارد و آن این هست که در مورد ثبت شرکت به صورت کلی توضیح داده شده و جزییات مهم که البته کاربردی هم میباشند ، خیلی مد نظر نویسندگان نمیباشد . ما در این مقاله به موضوع صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده پرداخته ایم و سعی کردیم در فرمت پرسش و پاسخ معمولی ، به بهترین شیوه ممکن ، مفهوم و جزییات را انتقال دهیم.جزییاتی که دانستن آنها فوق العاده مهم و حیاتی بوده و نداستن آنها شما را دچار هزینه های مالی و زمانی خواهد کرد.پس با مقاله صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده همراه باشید.

صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده - سورناثبت

۱- در چه زمینه ای فعالیت می کنید؟

۲- توی شرکت چند نفر شریک هستند؟

۳- آیا گرفتن وام و تسهیلات بانکی یا گرفتن ضمانت نامه بانکی جهت قراردادها توی فعالیت شما هست؟

۴- آیا به عنوان پیمانکار یا طرف قرارداد با ارگانهای دولتی و خصوصی وارد می شوید؟

۵- قانون تجارت ۷ نوع شرکت برای ثبت معرفی کرده که عبارت است از ۱- شرکت سهامی خاص ۲- شرکت با مسئولیت محدود ۳- شرکت تعاونی ۴- شرکت سهامی عام و سایر شرکت که با توجه به فعالیت شما و اهدافی که در شرکت دارید، بهترین نوع شرکت جهت ثبت، شرکت سهامی خاص می باشد. شرکت سهامی خاص از لحاظ عرفی، اعتباری، بانکی، تسهیلاتی و قراردادی، بهترین نوع شرکت جهت ثبت می باشد.

۶- برای ثبت شرکت سهامی خاص ما نیاز به حداقل ۳ نفر سهامدار و ۲ نفر بازرس داریم. ۳ نفر سهامدار که اعضای اولین هیئت مدیره شرکت می باشند و طبق قانون تجارت، اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص نباید با بازرسان نسبت فامیلی داشته باشند. یعنی ۳ نفر عضو هیئت مدیره می توانند با هم فامیل باشند و ۲ نفر بازرس هم می توانند با هم فامیل باشند ولی اعضای هیئت مدیره با بازرسان نمی توانند نسبت فامیلی داشته باشند.

۷- اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت باید شرایط زیر را رعایت کنند:

۱- هیچکدام از اعضای هیئت مدیره و بازرسان نباید کارمند دولت باشند. کارمند دولت می توانند فقط سهامدار باشد.

۲- اعضای هیئت مدیره و بازرسان و سهامداران نباید بدهی مالیاتی داشته یا عضو شرکتی باشند که دارای بدهی مالیاتی بوده و وضعیت مالیاتی آن شرکت در اجرائیات باشد.

۳- مدیرعامل شرکت، در شرکت دیگر دارای سمت مدیرعاملی فعال باشد.

۴- بهتر است اعضای هیئت مدیره شرکت بدهی بانکی و چک برگشتی نداشته باشند. (برای افتتاح حساب)

صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده - سورناثبت

۸- ثبت کامل شرکت شامل موارد زیر هست :

الف. ثبت شرکت: که شامل دو مرحله ثبت سیستمی شرکت، واردکردن اطلاعات اشخاص و تنظیم اظهارنامه و اساسنامه و صورتجلسات می باشد و بعد، تایید نام و چاپ صورتجلسات و اساسنامه و اظهارنامه جهت امضا می باشد. مهمترین قسمت ثبت سیستمی تنظیم اساسنامه دقیقاً طبق اهداف شما می باشد. اساسنامه شامل ۶۴ ماده ۱۱ تبصره می باشد که ۲۰ ماده اساسنامه دقیقاً باید طبق اهداف شرکت تنظیم شود.

مرحله بعدی ثبت شرکت، کاغذ بازی ها و مراجعات به اداره ثبت می باشد که در نهایت شما شماره ثبت شناسه ملی و آگهی ثبتی و اساسنامه تحویل می گیرید.

از زمان تکمیل مدارک تا مرحله تایید نام ۳ روز طول می کشد به شرط وسواس نداشتن اسم و از زمان تایید نام تا افتتاح حساب ۲ روز زمان می برد و از زمان امضا اساسنامه تا ثبت شرکت ۵ روز طول خواهد کشید.

ب. انجام امور اداری و دارایی ثبت شرکت شامل:

۱- تشکیل پرونده دارایی؛ ۲- اخذ کد قدیم اقتصادی؛ ۳- اخذ شماره جدید اقتصادی؛ ۴- ثبت نام ارزش افزوده؛ ۵- پلمپ دفاتر تجاری؛ ۶- پرداخت روزنامه اصلی

مدت زمان انجام امور مالی و اداری ۲۰ روز از زمان تکمیل مدارک می باشد. انجام امور دارایی و مالیاتی جهت تکمیل شدن ثبت شرکت و برای عقد قراردادها با ارگانهای نهادی دولتی و یا صدور فاکتور رسمی لازم می باشد. از همه مهمتر، وجود کد اقتصادی و شماره جدید اقتصادی جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی ضروری هست. بدین شرح که اگر شرکت فعال باشد و کد اقتصادی نداشته باشد نمی تواند اظهارنامه مالیاتی ارسال کند که موجب ایجاد جریمه های مالیاتی خواهد شد.

گرفتن کد اقتصادی به معنای مشمول شدن مالیات نیست. اگر یک شرکتی ثبت شده باشد و اقدام به فعالیت کند مشمول مالیات می شود و اگر کد اقتصادی نداشته باشد به علت عدم ارسال اظهارنامه مشمول جریمه می شود و اگر هم فعالیتی نداشته باشد باز هم چه کد اقتصادی داشته باشد و چه کد اقتصادی نداشته باشد، مالیاتش صفر خواهد بود و صرفاً در صورت داشتن کد اقتصادی می بایست اظهارنامه را (صفر) رد کند.

صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده - سورناثبت

۹- پروسه عملیاتی ثبت شرکت

الف. اولین قدم در ثبت شرکت آوردن کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضا می باشد.

ب. بعد از آوردن کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل اعضا، تکمیل فرم ثبت شرکت توسط ما می باشد. این فرم شامل اسم شرکت، موضوع شرکت، سرمایه و تعداد سهام، مکان و کدپستی و اعضا و سمت اعضا و درصد سهام و تعیین صاحبان حق امضا می باشد.

ج. قدم بعدی بعد از پرکردن فرم ثبت شرکت، ثبت سیستمی شرکت براساس اطلاعات فرم تکمیل شده می باشد.

د. بعد از تکمیل ثبت نام سیستمی، محتوای ثبت نام که شامل اظهارنامه، اساسنامه و صورتجلسه می باشد، توسط کارشناس اداره ثبت بررسی شده و در صورت تایید، اقدام به بررسی و تایید اسم شرکت می شود.

س. در صورت تایید نام شرکت، برای شرکت های سهامی خاص، اقدام به افتتاح حساب بانکی برای شرکت و واردکردن اطلاعات بانکی در سیستم و چاپ اساسنامه و اظهارنامه و صورتجلسات در فرمت و سربرگ قوه قضاییه می باشد. سرمایه ای که بابت سرمایه اولیه شرکت به حساب واریز می گردد در مدت ۲۰ روز بلوکه می باشد و بعد از ثبت و تکمیل شرکت، با تکمیل حساب قابل برداشت می باشد. بعد از چاپ اساسنامه و صورتجلسات، همه اعضا باید امضا کنند.

ط. مرحله آخر ثبت شرکت شامل پست کردن اساسنامه و مدارک به اداره ثبت می باشد و از زمان پست کردن مدارک به اداره ثبت به مدت ۵ روز، مدارک توسط کارشناس بررسی و بعد اقدام به تایید اطلاعات شرکت می باشد که با امضا متقاضی ثبت، شرکت ثبت شده و برای شرکت شماره ثبت و شناسه ملی تعلق خواهد گرفت.

بعد از ثبت شرکت متقاضی صاحب شماره ثبت شرکت، شناسه ملی شرکت، اساسنامه و آگهی ثبتی شرکت خواهد شد.

صفر تا صد ثبت شرکت به زبان ساده - سورناثبت

۱۰- پروسه مالیاتی و اداری پس از ثبت شرکت

برای اینکه بعد از ثبت شرکت، این شرکت ثبت سند، کامل شده و تمام موارد جهت فعالیت را داشته باشد باید اقدام کنید به ۱- تشکیل پرونده دارایی؛ ۲- کد قدیم اقتصادی؛ ۳- شماره جدید اقتصادی؛ ۴- ثبت نام ارزش افزوده؛ ۵- پلمپ دفاتر تجاری؛ ۶- پرداخت روزنامه و رسمی شرکت.

برای انجام امور مالیاتی و کد اقتصادی به موارد زیر نیاز داریم:

۱- اجاره نامه به نام شرکت و کپی سند و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک

۲- گواهی امضا محضری صاحبان حق امضا شرکت

۳- تکمیل دفترچه کد اقتصادی شرکت

۴- کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل اعضا

فرم ثبت شرکت

۱- نام شرکت: حتماً باید ۳ تا کلمه خاص باشد: که مشتریان به دو صورت کار می کنند.

الف. یک ترکیب سه کلمه ای می دهند که ما جست و جو می کنیم و در صورت تایید می‌فرستیم.

ب. یک کلمه خاص به ما می دهند که می گویند خودمان برای آن پسوند و پیشوند انتخاب کنیم و جست و جو می کنیم و اعلام می کنیم.

۲- موضوع شرکت

موضوع شرکت حتماً بررسی می شود که نیاز به مجوز خاص نداشته باشد. موضوع را ما براساس کلیه فعالیت هایی که در قسمت مربوطه در فرم وارد کردید تکمیل می کنیم و با هماهنگی با شما ارسال می کنیم.

موضوع شرکت از دو قسمت عام و خاص تشکیل شده که هر دو آنها به یک اندازه مهم هستند. قسمت خاص اون کار اصلی هست که انجام می دید و قسمت خاص مثل خرید و فروش و بازاریابی و اخذ تسهیلات و …

۳- آدرس شرکت خیلی مهم هست: برای کد اقتصادی نیاز به کپی سند و شناسنامه و کارت ملی مالک داریم. کسی برای بازدید نمی یاد ولی حتماً باید مدارک مربوطه را ببریم. اگر شرکت میخواد کارت بازرگانی بگیره اول هم باید مکان شرکت طبق سندش غیرمسکونی باشد. (مثلاً اداری یا تجاری یا کارگاهی باشد) و هم باید فعال باشد چون می یایند بازدید از طرف اتاق بازرگانی.

۴- سرمایه شرکت

سرمایه شرکت ۲ جا اثر می گذارد.

۱- برای گرفتن کارت بازرگانی حداقل سرمایه شرکت باید ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان باشد.

۲- برای گرفتن وام و تسهیلات و ضمانت نامه بانکی، بانک ۱۰ برابر سرمایه شرکت وام می‌دهد و با ضمانت نامه بانکی می ده. ما توصیه می کنیم که ابتدای امر سرمایه را حداقل ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان بذارید و بعداً هر موقع لازم شد از طریق تغییرات افزایش سرمایه، سرمایه شرکت را زیاد کنید. زیرا در ابتدای امر زمان ثبت شرکت، سرمایه باید توی حساب شرکت به مدت ۲۰ روز بلوکه باشد و زمانی که روزنامه رسمی شرکت چاپ شد، قابل برداشت هست ولی در افزایش سرمایه شما می توانید به میزان نامحدود سرمایه شرکت را افزایش بدید بدون اینکه یک ریال پرداخت کنید.

تعداد سهام هم بهتر است ۱۰۰۰ تا باشد.

۵-اعضا و سمت و درصد سهام و حق امضاء

ارکان مدیریت شرکت سه قسمت هستند:

اول، مجامع، مجامع از جمع می آید یعنی همه اعضا باید باشند که به سه قسمت مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و مجمع عمومی فوق العاده هستند. مجامع تصمیمات اساسی شرکت از جمله تغییرات اساسنامه را می گیرند و یکی از وظایف مجامع انتخاب هیئت مدیره است.

ب. هیئت مدیره: هیئت مدیره را مجمع عمومی عادی انتخاب می کند و وظیفه های اجرایی شرکت را بر عهده دارند و یکی از وظیفه هیئت مدیره تعیین سمت مدیران و تعیین حق امضا می‌باشد.

ج. مدیرعامل: بالاترین رکن اجرایی شرکت مدیرعامل می باشد و اگر حق امضا به صورت انحصاری به عهده ایشان باشد، تقریباً همه کاره شرکت هست.

زمان بندی ثبت شرکت

۱- واردکردن اطلاعات سیستمی و تایید نام بین ۳ الی ۵ روز از زمان تکمیل مدارک

۲- ثبت نهایی شرکت: ۷ روز کاری از زمان امضا اساسنامه و صورتجلسات و تحویل

۳- تشکیل پرونده دارایی و کد اقتصادی و شماره جدید و ارزش افزوده و پلمپ دفاتر

۲۰ روز کاری بعد از تکمیل مدارک ثانویه

مالیات شرکت ها ۲۵ درصد شود خالص سالیانه ابرازی هست که شامل یکسری تخفیفات و… هست.

برای مشاوره پیرامون ثبت شرکت و سایر امور متناسب  برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴|  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۶۲۵۸۷۸۳۸ – ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

 ۸ صبح الی ۱۶ عصر

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط