دسته اخذ کارت بازرگانی, دسته اخذ کارت بازرگانی در یزد, علمی و آمزشی

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی - سورنا ثبت

صفر تا صد ثبت اخذ کارت بازرگانی

توی چه زمینه ای فعالیت می کنید ؟

آیا مشخص کردید که برای شرکت کارت بازرگانی می گیرید یا برای شخص؟

 اگر مشخص نشده که برای شرکت یا به صورت شخصی میخواهید اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنید باید تفاوت این دو را بشناسید. موقع اخذ کارت بازرگانی باید به این نکته توجه کرد که کلیه کالاهای تولیدی را می‌توان با داشتن کارت بازرگانی چه به صورت شخصی و چه به صورت شرکتی صادر کرد . ولی برای واردات کالا ، سامانه جامع کارت بازرگانی در مجموع ۱۵ گروه کالایی را مشخص کرده است که شامل کلیه کالاها و خدمات می‌شود و از این ۱۵ گروه کالایی و خدماتی ، ما میتوانیم سه گروه را انتخاب کنیم.

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی - سورنا ثبت

تفاوت شرکت و شخص در اینجاست که برای شخص حتی برای این سه گروه نیز محدودیت وجود دارد ولی برای شرکت این محدودیت ها متصور نیست. اگر واردات هم جزو برنامه‌های گرفتن‌کارت میباشد ، اخذ کارت بازرگانی برای شرکت بهتر میباشد

بعضاً برنامه های خاص موجب ترغیب افراد برای اخذ کارت بازرگانی میباشد، به عنوان مثال ثبت برند به علت استفاده از اسم لاتین و یا  واردات ماشین آلات خاص و تجهیزات مشخص، که در این صورت باید کارت بازرگانی به نام کسی که اقدام به ثبت برند  می‌کند یا پروفرمای واردات را پر کرده است اخذ گردد.

با توجه به تفاوت کسب و کاری شخص و شرکت ، به این توضیح که از لحاظ عرفی اعتباری بانکی تسهیلاتی و همچنین شرایط عقد قرارداد و افتتاح حساب ارزی در بانک ها اعتبار شرکت ها فوق العاده بالاتر از اشخاص می باشد ، و همچنین شرکت‌های خارجی شرکت‌ها را جهت همکاری  معتبرتر می دانند و نیز برای افتتاح حساب ارزی و lc  نیز موسسات مالی و بانک ها به شرکت‌ها بهتر خدمات می‌دهند ، بهتر است که برای شرکت اقدام به اخذ کارت بازرگانی کرد.

ولی باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد که از لحاظ مالیاتی مسئولیت شرکت ها بیشتر می باشد بدین شرح که مالیات اشخاص حقوقی از لحظه اولین درآمد به میزان ۲۵ درصد سود خالص سالیانه ابرازی می باشد ، ولی مالیات اشخاص حقیقی به صورت زیر محاسبه می گردد:

 با توجه به مقررات جز ۴ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸ میلیون تومان تعیین می‌شود.

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی - سورنا ثبت

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی مصوب ۱۶ اسفند ۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و کارانه به شرح ذیل می‌باشد:

نسبت به مازاد ۴۸ میلیون تا ۹۶ میلیون تومان، ۱۰ درصد

نسبت به مازاد ۹۶ میلیون تا ۱۴۴ میلیون تومان، ۱۵ درص

نسبت به مازاد ۱۴۴ میلیون تا ۲۱۶ میلیون تومان، ۲۰ درصد

نسبت به مازاد ۲۱۶ تا ۲۸۸ میلیون تومان، ۲۵ درصد

نسبت به مازاد ۲۸۸ میلیون تا ۳۸۴ میلیون تومان، ۳۰ درصد

نسبت به مازاد ۳۸۴ میلیون تومان، ۳۵ درصد

از لحاظ هزینه ای نیز هزینه اخذ کارت بازرگانی برای شرکت و شخص تقریباً یکی هست ، مگر اینکه شرکت مورد نظر تولیدی باشد یعنی کلمه تولید توی موضوع شرکت آمده باشد که نیاز به مجوز فعالیت تولیدی میباشد. به عبارت دیگر هنگام ثبت شرکت برای اخذ کارت بازرگانی به هیچ عنوان کلمه تولید در موضوع شرکت نباشد.

 نکته دیگر که در هزینه اخذ کارت بازرگانی تاثیر می‌گذارد سرمایه مشخص شده برای شخص یا شرکت هست .سرمایه شخص در اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی ذکر می شود و سرمایه شرکت همان سرمایه ثبتی هست. لازم به ذکر است حداقل سرمایه لازم جهت اخذ کارت بازرگانی یک میلیون تومان می باشد .

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی - سورنا ثبت

فرآیند عملی اخذ کارت بازرگانی

اولین قدم ،  بررسی پیش نیازهای مهم و اساسی می باشد. برای اخذ کارت بازرگانی ما نیاز به یک مکان غیرمسکونی فعال داریم. منظور از مکان غیر مسکونی این است که در سند مکان ،  نوع کاربری مسکونی نیامده باشد و هر نوع کاربری ای دیگر اعم از اداری تجاری کارگاهی قابل قبول هست.در کارت بازرگانی شرکتی ، مکان مورد نظر با مکان ثبتی شرکت باید یکی باشد.

صاحب کارت بازرگانی و در شرکت مدیرعامل شرکت باید حداقل ۲۳ سال سن داشته و دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده و دارای کارت پایان خدمت یا معافیت تحصیلی باشد.

 شرکت باید دارای پرونده مالیاتی فعال و گام چهار سامانه شماره جدید اقتصادی باشد و همچنین دارای حساب بانکی  جاری و  بدون چک برگشتی بوده که شماره شبای اختصاصی داشته باشد.

 بعد از اطمینان از وجود مدارک اصلی فوق ، ابتدای امر در سامانه جامع تجارت ثبت نام میکنیم که باید اطلاعات مربوطه را تکمیل و مدارک را بارگذاری کرد. سپس بعد از تاییدیه اولیه صنایع نوبت به پرداخت حق تمبر مالیاتی می رسد که از طریق سامانه پیامک به مدیرعامل شرکت ارسال می گردد پس از پرداخت حق تمبر و تاییدیه سازمان ، پرونده به اتاق بازرگانی ارسال می گردد. بعد از تکمیل فرم های مربوطه و بارگذاری و تایید نهایی ، نوبت به تایید گمرک و مراجعه حضوری جهت اخذ نوبت بازدید از محل و بعد از تایید مکان ، اقدام به صدور کارت خواهد شد .

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی - سورنا ثبت

چند نکته در مورد اخذ کارت بازرگانی : 

شرایط اجاره نامه

 اجاره نامه برای شرکت یا شخصی که برای اخذ کارت بازرگانی تنظیم میشود ، باید حتماً یا اجاره نامه با کد رهگیری دار به همراه کپی سند باشد یا اینکه اجاره نامه در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده باشد. باید توجه داشت نوع کاربری مکان در اجاره نامه غیر مسکونی باشد و حداقل مدت اعتبار اجاره نامه یک سال باشد.

در صورتی که کارت بازرگانی برای شرکت های تولیدی دارای مجوز پروانه بهره برداری صادر می شود باید به این نکته توجه داشت که کد کارگاهی تامین اجتماعی حتماً مورد نیاز هست .

در صورتی که برای شرکت های تولیدی دارای مجوز پروانه بهره برداری اقدام به اخذ کارت بازرگانی می کنیم هم در سامانه جامع تجارت و هم در سامانه اتاق بازرگانی باید مدت اعتبار کارت را پنج ساله بزنیم .

شرایط اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی

اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی با توجه به پلمپ دفاتر تجاری همان سال انجام می شود و برای شرکت یا شخص کلا یک‌مرتبه صادر می شود.

 شرایط موضوع شرکت در اخذ کارت بازرگانی

در صورتی که برای شرکت اقدام به اخذ کارت بازرگانی می کنیم ،  باید به موارد زیر در موضوع شرکت توجه داشت : یکی آنکه حتماً عنوان صادرات و واردات در موضوع شرکت آمده باشد و نبودن این دوکلمه مانع صدور کارت بازرگانی میشود. دیگری آنکه اگر در موضوع شرکت کلمه تولید آورده شود حتماً حتماً ما نیاز به یک مجوز فعالیت مرتبط با موضوع تولیدی شرکت داریم

میزان مالیات کارت بازرگانی

خود کارت بازرگانی مشمول مالیات نمی شود و در صورتی که شخصی که با کارت بازرگانی فعالیت می کند ، مالیات بر اساس فعالیت شخص صادر میشود.یعنی اگر شخصی که کارت به نام او هست اقدام به فعالیت نماید چه از کارت بازرگانی استفاده کند و چه  از کارت بازرگانی استفاده نکند مشمول مالیات میشود .کارت بازرگانی یه نوع مجوز برای صادرات و واردات کالاها می باشد .ممکن است فردی کارت بازرگانی نداشته باشد و با اسم افراد دیگر که کارت بازرگانی دارند ،  اقدام به واردات کالا نماید. در این صورت مالیات برای شخصی که کارت به نام او هست بریده میشود. در اینجا مالیات برای کارت صادر نشده است بلکه اداره مالیات ، فرد صاحب کارت را به عنوان فعال در حوزه واردات و بازرگانی شناخته و بر اساس میزان درآمدی که داشت است،  اقدام به اخذ مالیات می نماید پس اگر شخصی کارت بازرگانی بگیرد و هیچ گونه فعالیتی با آن کارت نداشته باشد مالیاتی برای آن شخص بریده نمی شود.

برای مشاوره پیرامون اخذ کارت بازرگانی و سایر امور متناسب  برای کسب و کارتان با ما تماس بگیرید.

دفتر مرکزی 

تلفن تماس دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴|  تلفن همراه مستقیم مدیران : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳– ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱

ساعات کاری مجتمع:

 ۸ صبح الی ۱۶ عصر

مجتمع حقوقی-ثبتی سورنا

مقالات مرتبط