برند, ثبت برند

چگونگی ثبت برند در یزد

در مقاله ایی که تحت عنوان چگونگی ثبت شرکت در یزد نوشتیم در مورد شرایط استان و شهر یزد و اقتصاد آن توضیحاتی را ارائه دادیم و عنوان داده شد که شهر یزد یکی از کانون های توجه سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری و سود آوری می باشد. با توجه به اینکه این شهر در زمینه تولید و صنعت پیشرو می باشد. لزوم ثبت برند برای این نوع بنگاه ها و شرکت ها بر هیچ کس پوشیده نیست. باتوجه به توصیفات بالا ما اقدام به تدوین مقاله ایی تحت عنوان چگونگی ثبت برند در یزد نموده اییم.

در ابتدای کار باید خاطر نشان کنم که چگونگی ثبت برند و علامت تجاری برای شخص حقیقی یا حقوقی متفاوت می باشد که در این مقاله به هر دو آنها خواهیم پرداخت.

چگونگی ثبت برند در یزد برای شرکت:
برای اینکه برای شرکت خود برند ثبت کنیم، ابتدا نیاز به یک شرکت ثبت شده داریم. نوع شرکت یا شخصیت حقوقی تاثیری در ثبت برند ندارد و صرف وجود یک شرکت ثبت شده کفایت می کند لازم به ذکر است که راحت ترین نوع شرکتی که می توان ثبت داد شرکت با مسئولیت محدود با حداقل ۲ نفر شریک می باشد و معتبر ترین آن شریک سهامی خاص.

قدم بعدی ثبت کارتابل برای شرکت در سامانه ثبت علائم تجاری می باشد. با ساخت این کارتابل اکانت برای شرکت شما در سامانه ساخته شده که کلیه عملیات های مربوط به ثبت برند، انتقال برند، تمدید یا سایر تعمیرات برند، برای شما از این طریق امکان پذیر می باشد برای ساخت کارتابل، شرکت و شخص صاحب حق امضاء هر دو باید در سامانه ثبت نام نموده و از طریق فرمی که سامانه در اختیار آنها قرار می دهد اقدام به تنظیم گواهی امضاء محضری در دفترخانه اسناد رسمی نمائید و سپس با استفاده از مشخصات آن اقدام به فعال سازی کارتابل کنند.

قدم سوم در چگونگی ثبت برند در یزد، اقدام به ثبت اظهارنامه اینترنتی ثبت برند می باشد در این مرحله شما برندی را که از قبل انتخاب نمودید یا لوگویی را که طراحی نموده اید رادر این سامانه ثبت می کنید. حال دیگر اقدام تیمی شما به پایان رسیده است و برند شما در سامانه نوبت دهی مالکیت معنوی قرار می گیرد که ممکن است صرفا بین ۴۵ روز تا ۲ ماه طول بکشد.بعد از ثبت اظهارنامه چهار حالت برای برند شما مصور می باشد:

حالت اول: رد برند می باشد که در صورتی که برند شما قوانین مندرج در قانون ثبت علائم تجاری را رعایت نکرده باشد این حالت به وجود می آید.

حالت دوم: رد مشروط می باشد که بدین معنی است که بعضی از کالاها یا خدمات ذکر شده در برند قابل ثبت نبوده و باید اقدام به حذف آنها نمود یا اینکه برند شما در صورتی که هم لوگو و اسم باشد ممکن است,ممکن است یکی از این دو قابل ثبت نباشد

حالت سوم: رفع نقص می باشد که این ابلاغیه در صورتی که نقص در پرونده شما توسط کارشناس تشخیص داده شود ابلاغ می شود.

آخرین حالت و بهترین حالت ممکن است آگهی نوبت اول باشد که یعنی علامت تجاری شما فاقد نقص و تشابه بوده و قابلیت ثبت شدن دارد. در این حالت شما باید اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی برند در اداره ثبت علائم تجاری در تهران نموده سپس اقدام به پرداخت هزینه های برند اعم از هزینه آگهی نوبت اول، هزینه حق الثبت و هزینه آگهی نوبت دوم نبوده و در آخر اقدام به اخذ سند برند خود نمایید.همانطور که گفته شد کلیه امور ثبت برند و علامت تجاری صرفا در تهران انجام می شود. البته در صورتی که صاحب حق امضاء شرکت نتواند برای پیگیری امور شخصا مراجعه نماید می تواند از کارکنان شرکت با استفاده از یک وکالت محضری و یا یک وکیل دادگستری کمک بطلبد.

چگونگی ثبت برند در یزد به صورت شخصی:
در مرحله اول باید گفت که برای ثبت برند نیاز نیست حتما شرکت ثبت شده داشته باشیم، به عبارت دیگر اشخاص حقیقی بدون ثبت شرکت نیز می توانند اقدام به ثبت برند نمایند. چگونگی ثبت برند برای اشخاص حقیقی و مراحل آن دقیقا به مانند ثبت برند برای شرکت ها می باشد با این تفاوت که به جای شرکت شخص را وارد می کنند.

دوستان یزدی عزیز با توجه به اینکه شهر ما یک شهر کاملا صنعتی می‌باشد و تعداد کارخانه ها و کارگاهای صنعتی زیادی در یزد فعال می‌باشد . در دنیای اقتصاد امروز لازمه صنعت پویا و موفق برای هر کسب کار داشتن یک نشان تجاری و برند سازی می‌باشد. چنانچه تا کنون نسبت به ثبت برند اقدامی ننموده اید با توجه به اهمیت مسئله هم اکنون اقدام به ثبت برند یا خرید برند نمایید.

سوال یک : چرا برند داشته باشیم؟

ثبت علامت به نوعی سند مالکیت علامت محسوب می‌شود. شما با ثبت یک علامت مالک آن علامت می‌شوید؛ آن هم مالک انحصاری. یعنی هیچ شخص یا شرکت دیگری حق ندارد که بدون اجازه از علامت شما استفاده کند. با ثبت علامت، شما و یا شرکتتان رسما دارای حق انحصاری استفاده از علامت می‌شوید. این حق به شما این امکان را می‌دهد که علیه هر کسی که بدون اجازه از علامت شما یا حتی علامتی مشابه علامت شما استفاده نماید، در مراجع قضایی شکایت کنید و جلوی اقدامات آنها را بگیرید. بدون ثبت علامت اثبات اینکه این علامت متعلق به شماست و شما پیش از دیگران از آن استفاده نموده‌اید بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین ثبت کردن علامت که کار چندان دشواری هم نیست و هزینه قابل توجهی هم ندارد به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که علامتتان در اختیار شماست و رقبا و متقلبین نمی‌توانند از آن سوء استفاده کنند و هزینه‌ها و زحمات بازاریابی و تبلیغات شما را بر باد دهند. ما به عنوان پیشرو در زمینه ثبت برند در یزد بر آنیم تا شما را از خطرات مشخص شده آگاه کنیم.

اصلا برند یا علامت تجاری چیست ؟ ثبت برند در یزد

علامت تجاری یا برند نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا شرکت را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.
طبق ماده ۳۰ قانون علائم تجاری ، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از :
الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

مزایای ثبت برند :

  • تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  •  شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  •  ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
  •  اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  •  جزء ضروری موافقت‌ نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
  •  ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند.
  •  شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
  •  ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

مدارک لازم جهت ثبت برند :

برای ثبت برند ابتدای امر باید کلمه مربوطه را جست و جو کرد که احیانتا تکراری نباشد. بر اساس قانون مالکیت معنوی ، یک برند علاوه بر آنکه نباید تشابه عینی داشته باشد ، نباید مشابه با کلمه ثبت شده در حوزه مربوطه نیز باشد برای مثال اگر در زمینه فرش خواسته باشیم اشراف رو ثبت بدیم ، این کلمه حتی با کلمه اشرافی نیز تشابه خورده و قابل تایید نمیباشد.

برای ثبت برند نیاز به مدارک زیر میباشد :

برای اشخاص حقیقی:

  1. کپی شناسنامه + کارت ملی
  2. کپی مجوز فعالیت

برای اشخاص حقوقی:

  1. کپی آگهی تاسیس و آخرین آگهی تغییرات مدیریتی
  2. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  3. کپی مجوز فعالیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *