برندینگ یا برندسازی چیست؟
برندسازی یا برندینگ بیشتر روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی برند تمرکز دارد و بواسطه برنامه های ترویجی و تبلیغاتی به ثمر مینشیند و طراحی هویت برند بخش اساسی این امر محسوب می شود.
اما برندینگ به فر آیندی گفته می شود که در مجموع منجر به خلق ارزش مطلوب ما برای مشتری است، همه چیزهایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما مانند تجربه باید بداند شامل این مجموعه فعالیت هاست.
در واقع میتوان گفت کل کار برندینگ این است که ذهنیت مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افراد زیادی به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.
کارهایی که باید برای برندینگ انجام دهیم:
- تبلیغات
- روابط عمومی
- پیشبرد فروش
- بازاریابی مستقیم
- فروش شخصی
- بسته بندی
- رویدادها و اسپانسرینگ
- خدمات مشتری
برندینگ حاصل پیامها و گزارشهای رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیامها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد،نام تجاری قوی تر خواهد شد.
چگونه برندسازی کنیم؟
معمولا برندسازی در مراحل اولیه هزینه بالایی دارد. تبلیغات یکی از کارهای پرهزینه ای می باشد که برای برندینگ ضروری است. اگر تبلیغات با اصول انجام شود پس از مدتی، نه تنها هزینه تبلیغات را بازگشت خواهد داد بلکه موجب افزایش سود نیز خواهد شد. در این مقاله با طرح اصول اینکار، برندسازی را به شما آموزش خواهیم داد.
روش های برندسازی
قابل اعتماد باشید
به بازار هدف خود توجه کنید این بازار شامل چه افرادی است؟
پزشکان،مدیران فناوری اطلاعات، حسابداران و … شغل شما جز هر دسته ای باشد فرقی نمی کند باید تبلیغات شما با ارزش و به دور از فریب کاری باشد. نام شخصی خود را برند نکنید شرکت شما بزرگ است و خدمات و محصولات ارزنده و بزرگی را ارئه می دهد.
خلاق باشید
سعی کنید از دیگر شرکت های بزرگ تقلید نکنید. سعی کنید نام,لوگو و محصولات شما منحصر به فرد باشد و مانند شرکتهای سامسونگ،اپل،گوگل و … نباشند چون این شرکت ها هم اکنون وجود دارند و نیازی به تکرار آنها نیست.
با تقلید به مخاطبان نشان می دهید که محصول یا خدمت جدیدی برای ارائه ندارید.
نشان دهید چه چیزی باعث منحصربفرد شدن شما می شود؟
مشکلی را حل کنید
یاد داشته باشید که بازار هدف به دنبال محصول جدید نمی باشد بلکه به دنبال رفع مشکل است. پس محصولی تولید کنید که مشکلی را برطرف نمایید. ممکن است محصول یا خدمت شما مشکلات زیادی را رفع کنند اما برای موفقیت باید بر روی مشکل عمده ای که برطرف می کنید تمرکز داشته باشید.
برای مشتریان جذاب باشید
در هنگام ایجاد برند مطمئن شوید که محصول و خدمات با ارزشی دارید.در این مرحله شما باید درمورد محصول خود به مشتریان توضیح دهید و آنها را متقاعد کنید. با داشتن برندی خوب و ایجاد احساسات مخاطب نسبت به برند می توانیم برندینگ موفقی داشته باشیم.
عمل به وعده های خود
چیزی که ارزش برند شما را حفظ می کند عمل به قول ها و ضمانت هایی است که به مشتری می دهید.
حضور همیشگی
حرکتی آهسته و پیوسته برای برندینگ داشته باشید. سعی کنید همیشه در کنار مشتری و مخاطب حضور داشته باشید.
اصول، قواعد و مراحل برندسازی
برندسازی مراحلی دارد که باید آنها را انجام داد. مراحل بشرح زیر است:
نام و برند بسازید
اگر می خواهید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید توجه داشته باشید که یک نام خوب و مرتبط با فعالیتتان برای کار خود انتخاب نمایید. بسیاری از کسب و کارها هستند که از نام فعلی خود رضایت ندارند و مجبور می شوند آنرا تغییر دهند. از ابتدا نامی خوب را انتخاب کنید. برای برندسازی کنید پیشنهاد می کنیم به موارد زیر توجه نمایید:
- نامی ساده، نسبتا کوتاه، مرتبط و بامعنی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
- در صورت استفاده از سایت بهتر است نام کسب و کار برابر با دامنه سایت باشد.
- نامی را انتخاب نمایید که مخاطبان در خواندن و نوشتن آن مشکلی نداشته باشند.
- برای مثال عبارت tashil به معنی تسهیل، می تواند تاشیل نیز خوانده شود!
- بهتر است زمینه فعالیت در نام برند و آدرس سایت باشد اما اگر نباشد نیز مساله ای ندارد.
برند یا لوگو بسیار مهم است. در طراحی لوگو به موارد زیر توجه داشته باشید:
- شکل و طرح لوگو برای همه قابل فهم باشد.
- یک یا دو رنگ را برای برند خود انتخاب و آنرا در لوگو بکار ببرید.
- نماد انحصاری بسازید و تقلید یا کپی نکنید!
تمامی زیرساخت های ضروری را آماده کنید
برای اینکه بتوان فعالیت یا ابراز وجود کرد باید زیرساخت ها مهیا باشد. مواردی مانند محل فعالیت، تامین محصولات و خدمات، تیم فروش و فنی، ابزارهای تعاملی و مانند آنها باید بدرستی آماده و مهیا شده باشند. این زیرساخت ها برای شروع فعالیت جدی و تبلیغات بسیار ضروری است. پیشنهاد می شود در این مرحله دقت بالایی بکار ببرید.
به فکر مزیت های برتر باشید
برای اینکه بتوانید در تبلیغات و معرفی خود موفق باشید و برندسازی خوبی انجام دهید, باید چند مزیت یا حداقل یک مزیت خاص در مقایسه با رقبای خود داشته باشید. در زیر به برخی از مزیت های خاص اشاره شده است:
تبلیغات را شروع کنید و تا همیشه ادامه دهید
تبلیغات باید بصورت هدفمند و هوشمندانه انجام شود. تبلیغات یک علم و تخصص تمام عیار است. به همین جهت اگر خودتان تخصص کافی ندارید پیشنهاد می شود اینکار را به متخصص واگذار کنید. همچنین باید طوری سازماندهی کنید که تبلیغات را بصورت مسمتر و پایدار ادامه دهید. تبلیغات کوتاه مدت، بی نظم و بدون هدف تاثیر مثبتی بر روی کسب و کار شما نخواهد داشت و موجب از دست رفتن یا محدودیت منابع مالی نیز خواهد شد.
نظرات کاربران را جدی بگیرید
نظرات از مشتریان خود بگیرید و در مواقعی نظرخواهی کنید. توجه به نظرات مشتریان موجبات بالا رفتن محبوبیت را فراهم کرد. توجه داشته باشید که مخاطبان افرادی هستند که مشتری فعلی ما نیستند و با یکسری کارها می توان آنها را به مشتری تبدیل کرد. بازخورد مناسب بخصوص در سفارش یا خدمات اول نیز زمینه تبدیل شدن به مشتری دائم را برای مخاطبان فراهم خواهد کرد.
ایده پردازی کنید و خدمات متفاوتی ارائه کنید
یکی از اقدامات مهم در برندینگ این است که ایده های ناب را برای مدیریت و توسعه برند خود بکار بگیرید. ایده ها باید در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر باشد تا بتواند تاثیر مناسبی بر کسب و کار داشته باشد.
کیفیت را فدای کمیت نکنید
در اغلب مواقع کیفیت بهتر از کمیت است. اگر نمی توانید در صورت گسترش کسب و کار، مدیریت مناسبی داشته باشید پیشنهاد می شود بجای توسعه بی نظم و مدیریت شده در حوزه ای محدودتر با نظم و مدیریت بهتر فعالیت کنید.
در برندسازی یکنواخت نباشید
در عصر حاضر تجربه بخصوص در کسب و کارهای آنلاین ثابت کرده است که یکنواختی به تدریج نابودی کسب و کار فرا می رسد و عوامل کسب و کار متوجه آن نمی شوند.
به فکر توسعه باشید
یکی از ملزومات برندسازی، توسعه کسب و کار است. این توسعه می تواند بصورت های مختلفی صورت پذیرد. فقط توجه داشته باشید زمانی به فکر توسعه باشید که کسب و کار در شرایطی فعلی بصورت کامل تحت کنترل تان است.
با همکاران خود تعامل داشته باشید
اینکار در بین شرکت های خارجی بسیار متداول است. دو نمونه داخلی اینکار عبارتست از:
- همکاری دیجی کالا و ایرانسل (ارائه سیم کارت به همراه محصولات مورد فروش در دیجی کالا)
- همکاری سامسونگ و همراه اول (ارائه سیم کارت با اینترنت به همراه گوشی های پرچمدار سامسونگ)
همه جا باشید!
تبلیغات و فعالیت باید با تنوع و مدلهای مختلف انجام گیرد. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید تنها تبلیغات در سایت ها کافی نیست و باید مواردی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و … نیز داشته باشید.