مراحل ثبت شرکت : در این مقاله شرکت را تعریف کرده و دلایل نیاز به ثبت آن را گفتیم. در مورد فواید آن، معایب ثبت شرکت و مدارک و مراحل مورد نیاز برای انجام این کار صحبت کردیم و در نهایت برای آگاهی از هزینه های لازم، آنها را برشمردیم .
شرکت چیست ؟
به طور کلی وقتی چند نفر برای انجام دادن کارهای تجاری، طی قراردادی قانونی با هم همکاری کنند ( شرکت تجاری)، یا به طور مشترک یک شی یا مکان را تصاحب کنند( شرکت مدنی)، اصطلاحا شرکت تشکیل دادهاند. برای قانونی بودن کار، لازم است که شرکت را در مرجع ثبت شرکت، ثبت کرد .
چرا ثبت شرکت مهم است :
برای ثبت کردن انواع شرکتها باید گروهی از افراد طی قراردادها و مطابق قوانین مشخص شده توسط دولت، شرکت را ثبت کنند. شاید اولین، ساده ترین و در عین حال مهمترین دلیل برای ایجاد یک شرکت، کار گروهی باشد. همان طور که آگاهید، کارهای گروهی شامل نظم بیشتر و کیفیت بهتر هستند. اما چرا این شرکت را ثبت میکنیم؟ ثبت شرکت به معنی قبول و آگاهی از تمامی قوانین دولتی است بنابراین با انجام این کار، افراد میتوانند کارها را به صورت قانونی و تحت حمایت قانون انجام دهند. در نتیجه باعث معتبر شدن شرکت و جلب اعتماد افراد حقیقی یا حقوقی شده و ثبت قراردادها را آسان میکند. همان طور که گفتیم یکی از مزایای مهم ثبت کردن کمپانی یا شرکت، تحت حمایت قانون و دولت بودن است. این بدین معنی است که در صورت نیاز به امتیازهای مثل گرفتن وام یا مجوزهای لازم برای پروژه های شرکت، میتوان این کارها را به سادگی انجام داد.
به منظور جلوگیری از کلاهبرداری از طریق اسم شرکت، دولت ثبت شرکتها را لازم کرده، پس شرکتهایی که مجوزهای لازم را نداشته باشند، غیر قانونی محاسبه شده و دولت قادر است تا آنها را تعطیل کند. پس افرادی که در تلاشند تا تجارتی را شروع کنند، ملزم هستند تا قبل از هر کاری شرکت خود را با رعایت قوانین و به طور رسمی ثبت کنند .
مزایا و معایب ثبت شرکت :
همان طور که در بالا گفتیم، انجام این کار، باعث معتبر شدن آن میشود. شرکت را تحت حمایت دولت و قانون قرار میدهد و از کلاهبرداریهای احتمالی جلوگیری میکند.
( شرکتهایی که مدارک ثبت را دارند قابل اعتمادند و میتوان با آنها قرارداد بست). شرکت ثبت شده میتواند از مزایای قانونی مثل دریافت وام و غیره استفاده کند، کارها را به طور گروهی و در نتیجه با کیفیت بیشتر به انجام برساند .
در مقابل مزایای ثبت شرکت، از افراد حقیقی یا حقوقی شرکت انتظار میرود تا اول : مکان ثابتی را به عنوان شرکت در اختیار داشته باشند .
دوم : به قوانین مربوط به تجارت آگاه باشند و تمام قراردادهای خود را مطابق قانون ثبت کنند .
سوم : باید هر ساله مالیات شرکت را بپردازند و سود و زیانهای شرکت را مشخص کنند .
مراحل ثبت شرکت، شرایط عمومی :
در ابتدا شما باید قوانین مربوط به ثبت شرکت و قوانین مربوط به فعالیتهای آتی شرکت را بدانید. اگر بدون اطلاع دقیق از قوانین مربوط به فعالیتهای آینده شرکت، شرکت را ثبت کنید، به چیزی جز ضرر و زیان ختم نمیشود .
در مرحله بعدی باید افراد معتبر حقیقی که شریک و سهامدار هستند را مشخص کنید و وظایف هر فرد در شرکت را طی قراردادی معتبر و قانونی مشخص کنید تا بتوانید شرکتی سازمان یافته و موفق داشته باشید .
سهم هر کس در سرمایه و در نتیجه در سود و ضرر شرکت مشخص کنید .
تمام این مراحل قبل از شروع مراحل اصلی ثبت کردن کمپانی یا شرکت انجام میشوند. بعد از این، باید مراحل قانونی ثبت شرکت را انجام دهیم. این مراحل عبارتند از :
اول : اسم مناسب شرکت را انتخاب کنید. اسم شرکت نماینده آن شرکت است و اولین تصویر از شرکت را در ذهن فرد مقابل( طرف قرارداد) هک میکند. پس برای ثبت کردن شرکت خود باید اسمی مناسب و درخور فعالیتهای شرکت را انتخاب کنیم .
دوم : باید نوع فعالیتها و مدت فعالیت شرکت را مشخص کنید و آن شرکت را در اداره کل ثبت شرکتها، ثبت کنید .
سوم : آدرس شرکت، نام سهامداران شرکت و میزان سهام هر فرد، میزان سرمایه شرکت، وظیفه و کار هر فرد در شرکت و ارتباط آنها را مشخص کنید .
چهارم : مدارک خود و شرکت را تکمیل کنید .
و در نهایت مدارک را به اداره ثبت شرکتها بفرستید .
مدارک ثبت شرکتها :
در شرکتهای مختلف، جزئیات مربوط به مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مورد نظر متفاوت است. اما به طور کلی مدارک زیر برای ثبت شرکتها لازمند :
- مجوز فعالیت تجاری شرکت را دریافت کنید و آن را به عنوان مدرک ارائه کنید .
- دو کپی از اساسنامه و اظهارنامه شرکت .
- برای ثبت شرکت، گواهی مبنی بر عدم سو پیشینه و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره و سهامداران و همینطور بازرسان شرکت .
نکته: در صورتی که سهامداران شرکت، اعضای حقوقی هستند باید اصل و کپی آگهی تاسیس، کپی شناسنامه و کارت ملی و روزنامه رسمی بر اساس آخرین تغییرات ارائه شوند .
- دو کپی از صورتجلسه برای ثبت شرکت الزامی است .
- سند مالکیت شرکت را باید به عنوان یکی از مدارک ثبت شرکت ارائه بدهید .
- باید حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت را در حساب تاسیس شده برای شرکت واریز کرده و از طرف بانک گواهی واریز این مبلغ را داشته باشید .
- در راستای ثبت شرکت، اگر سهامدار شرکت مورد نظر فردی حقیقی باشد که تابع ایران نیست، باید اصل و کپی و ترجمه از پاسپورت او را ارائه دهید و اگر فردی حقوقی و خارجی است، اصل و کپی و ترجمهی ثبت شرکت لازم میباشد .
- تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری، امضای وکالتنامه و اقرارنامه اعضای شرکت حاکی از عدم همکاری رسمی را ارائه دهید .
- اصل قیم نامه اعضای شرکت
هزینه ثبت شرکتها :
برای ثبت هر نوع شرکت با توجه به مسائل متفاوتی مثل نوع شرکت، فعالیت شرکت، میزان سرمایه شرکت و غیره، هزینه های مربوطه متفاوتند .
به طور کلی در صورت داشتن وکیلی که مراحل ثبت شرکت را انجام میدهد، یکی از هزینه های مربوطه پرداخت حقوق وکیل شرکت است .
در طی ثبت شرکت مورد نظرتان هزینه هایی نیز برای آماده کردن مدارک مورد نیاز صرف میکنید .
از جمله هزینه ها به هزینه های آماده کردن اساسنامه، هزینه روزنامه رسمی کشور، تهیه کپی های لازم، هزینه دریافت مجوزهای لازم و غیره میتوان اشاره کرد . مقدار دقیق این هزینه ها برای هر نوع شرکت را در توضیحات مربوط به مراحل ثبت آن شرکت بیان خواهیم کرد .
برای ثبت شرکت در اداره کل ثبت شرکتها نیز باید مقداری هزینه کنید .