ثبت شرکت ها : شعبه ها ، شرکت های فرعی و خارجی
در این مقاله تلاش کردیم تا مجوزهای لازم برای ثبت شرکت ها و کمپانی ها را نام ببریم و شرایط عمومی ثبت شعبه شرکت، اعم از شرکتهای داخلی و خارجی را نام ببریم. از شرایط و مزایای تاسیس( ثبت) شرکتهای مختلف داخلی و خارجی در مناطق آزاد صحبت کردیم و تفاوت شرایط برای هر یک از شرکتهای داخلی و خارجی را بیان کردیم.
مجوزهای مورد نیاز برای ثبت شرکتها
بسیاری از شرکتها، قبل از ثبت در اداره ثبت شرکتها نیاز به مجوز گرفتن ندارند ولی بسیاری دیگر از آنها نیز ( که در زیر نامبرده میشوند) قبل از ثبت، نیاز به گرفتن مجوزهای مربوطه دارند .
- هر نوع فعالیت مرتبط به بیمه، شامل تاسیس بیمه، خدمات بیمه، نمایندگیهای بیمه در شهرهای مختلف، و غیره نیازمند گرفتن مجوز از بیمه مرکزی ایران است .
- فعالیتهای مرتبط با اوراق بورس بهادار،
مثل : مشاوره ، خرید و فروش، پردازش اطلاعات مالی بورس، واسطه گری، تحلیل اطلاعات بورس، …
برای ثبت در ثبت شرکتها، نیازمند مجوز از طرف سازمان بورس و اوراق سهامدار هستند .
- ثبت شرکتهای مرتبط با حج و زیارت :
مثل ارائه خدمات در طی مسافرتهای زیارتی به زائران، برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی و غیره .
با گرفتن مجوز از طرف سازمان حج و زیارت میتوانند در این زمینه ها فعالیت کنند .
- همه ی شرکتهای تعاونی با هر نوع فعالیتی، برای ثبت شرکت باید مجوزهای مربوطه را بگیرند .
- مجوزهای لازم برای ثبت کردن شرکتهایی که در امور بانکی فعالیت دارند :
تاسیس بانک یا موسسه های اعتباری ، قرض الحسنه، تعاونی اعتبار، صرافیها و غیره
معاملات ارز، نگهداری از اشیای گران قیمت مثل طلا و … ، گرفتن شعبه از بانکهای خارج از کشور، و …
- مجوزهای لازم برای ثبت شرکت فرهنگی، تبلیغاتی، هنری، خبری
همچنین فعالیتهای سینمایی، نشریات تخصصی و عمومی، ثبت شرکت نمایندگی برای رسانه های خارجی یا داخلی، برانامه های تبلیغاتی و روابط عمومی، دورههای آموزشی، ترجمه یا چاپ کتابها و متون مختلف و …
- برای ثبت شرکتهایی با پیش زمینه آموزشی، علمی وپژوهشی
مثل امور دانشجویی و فدراسیونهای ورزشی، شرکتهای دانشگاهی، تحقیقات علمی بین المللی و غیره.
برای ثبت شرکت گردشگری یا خدمات گردشگری، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوزهای لازم را دریافت کرد .
- شرکتهایی در زمینه های حمل و نقل، فعالیت دارند .
- برای تاسیس مهدکودک، خانههای شبانه روزی نگهداری از سالمندان و کودکان و … ، تاسیس مرکز مشاوره و هر نوع شرکت مرتبط با سازمان بهزیستی، قبل از ثبت شرکت باید مجوزهای لازم را سازمان بهزیستی دریافت کرد .
دیگر فعالیتهای لازم برای کسب مجوز عبارتند از : ترجمه رسمی اسناد و مدارک، حسابداری، تولید سلاح یا فعالیتهای نظامی دیگر، امور خیریه، هر نوع انجم یا سازمان مردم نهاد و غیره .
ثبت شعبه شرکتها
ثبت شعبه یکی از زیر مجموعههای ثبت شرکت است برای دو نوع شرکتهای داخلی و خارجی انجام میشود .
ثبت شعبه شرکت داخلی در دو زمان و به دو نوع انجام میشود : 1- هنگام ثبت شرکت مادر
2- بعد از ثبت شرکت مادر
اگر همزمان با ثبت شرکت اولیه تصمیم به ثبت شعبه های آن نیز داشته باشید، باید علاوه بر انتشار محل شعبه های شرکت و خلاصه شرکتنامه در آگهی، باید آنها را در روزنامه های محلی نیز منتشر کنید. همین طور کپی تقاضانامه و منضمات آن باید به اداره ثبت شهری که شعبه شرکت در آن قرار دارد، فرستاده شوند .
اگر مدتی بعد از ثبت شرکت خود تصمیم به ایجاد شعبه یا شعباتی داشتید، در این صورت باید تغییراتی که در شرکت ایجاد میشود را در اداره ثبت شرکت ها، ثبت کرده و آگهی کنید. بعد از آن آگهی را به همراه رونویس تقاضانامه و منضمات، برای ثبت کردن شعبه شرکت مورد نظر فرستاده شود .
برای ثبت شعبه باید دقت کرد که :
بعد از تنظیم شدن صورت جلسه توسط هیئت مدیره، صورت جلسه باید به شعبه مرکزی اداره ثبت شرکتها فرستاده شود .
ثبت شعبه شرکتهای خارجی :
در صورتی ثبت شرکت خارجی در ایران امکان پذیر است که شرکت ایرانی مشابه با شرکت خارجی که درخواست نمایندگی در ایران را دارد، بتواند در کشور خارجی مبدا اجازه ثبت شعبه بگیرد .
حال برای ثبت شعبه شرکت خارجی اسناد و مدارک لازم را تهیه کرده و به اداره ثبت شرکتها میبریم . بعد از کارشناسی شدن موضوع، در صورت نیاز به مجوز، به کاربر توضیح داده میشود .
بعد از آن با گرفتن مجوزها و آماده کردن مدارک مورد نیاز شعبه شرکت مورد نظر را ثبت میکنیم .
ثبت شرکت فرعی
شرکت فرعی به نوعی از شرکت گفته میشود که بیشتر سهام آن متعلق به شرکت دیگری( شرکت اصلی) است و به طور کامل تحت کنترل شرکت اصلی است.
نیاز به شرکت فرعی بیشتر برای شرکتهای خارجی است. این شرکتها، برای انجام راحتتر کار و تجارت در ایران، معمولا شرکتی فرعی را در ایران ثبت میکنند و از طریق ثبت شرکت فرعی به تجارت خود پرداخته و همین طور در ایران سرمایه گذاری میکنند .
ثبت شرکت در مناطق آزاد :
منطقه آزاد به شهرهایی گفته میشود که برای انجام تجارتهای بین المللی در نظر گرفته میشوند و قوانین تجاری خاصی را دارند. در این مناطق قوانین گمرکی و تجاری معمول در بقیه مناطق در نظر گرفته نمیشوند.
ثبت شرکت در مناطق آزاد دارای مزایای بسیار زیادی است و به همین دلیل انجام آن بسیار سودمند میباشد. به طور مثال بعد از ثبت شرکت در مناطق آزاد، تا دو دهه نیازی به پرداخت مالیات نمیباشد. یک شرکت ثبت شده در این مناطق میتواند هیئت مدیره کاملا غیر ایرانی داشته باشد و چون این مناطق در تجارت آزادند، پس واردات و صادرات در این مناطق بسیار آسانتر میباشد.
با ثبت شرکت در مناطق آزاد، آن شرکت تسهیلات بانکی خاصی را شامل میشود و به این ترتیب انجام فعالیتهای آن سهل میشود .
وبسیاری از مزایای دیگر که یک شرکت فقط میتواند در مناطق آزاد از آن بهره مند شود .
به طور کلی برای ثبت شرکت ایرانی در منطقه آزاد به مدارک زیر نیاز است :
اساسنامه شرکت / صورتجلسه مجمع عمومی موسسان / اظهارنامهی شرکت / مجوز برای انجام فعالیت تجاری در منطقه آزاد / گواهی بانکی از سرمایه اولیه و همین طور صورتجلسه اولین جلسهی هیئت مدیره شرکت مورد نظر
برای ثبت شرکت خارجی در منطقه آزاد به چه مدارکی نیاز داریم :
مجوز انجام فعالیتهای مورد نظر در منطقه / اساسنامهی شرکت و اظهار نامه ثبت / صورتجلسه از اولین جلسهی هیئت مدیره و همین طور صورتجلسه از مجمع عمومی موسسان و در نهایت گواهی بانکی مشتمل بر 35 درصد سرمایه اولیه شرکت مورد نظر .