علمی و آمزشی, ورشکستگی و بدهی شرکت

مسئولیت مدنی و کیفری مدیران در ورشکستگی شرکت

مسئولیت مدنی و کیفری مدیران در ورشکستگی شرکت - سورنا ثبت

مسئولیت مدنی و کیفری مدیران در ورشکستگی شرکت : یک شرکت سهامی خاص به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی خود اعلام توقف نمود. هیئت مدیره از مدیرعامل به عنوان خیانت در امانت به دادگاه های عمومی شکایت کرد که نامبرده طبق صورتجلسات هیئت مدیره ،  و قد تا سقف معینی حق هزینه کردن داشته است اما او بیش از این مقدار معامله کرده و خود نیز در این معاملات به  طور غیر مستقیم سهیم بوده است. در نتیجه این معاملات، شرکت متضرر و متعاقباً ورشکسته اعلام شده است. بنابر این عمل مدیر عامل ،خیانت در امانت و ورشکستگی به تقلب می باشد. مدیر عامل دفاع می کند هیئت مدیره کلیه معاملات را تصویب نموده است. حال با توجه به شرح مذکور  در این مقاله در خصوص تقصیر مدیرعامل یا مدیران شرکت و اینکه از لحاظ قانون تجارت چگونه برخوردی با این موضوع می شود خواهیم پرداخت .

 باید عنوان کرد این مسئله دارای فروض زیر می باشد:

  • یک شرکت سهامی خاص توانایی پرداخت بدهی خود را ندارد و در نتیجه
  •  ورشکست شده است
  •  علت این واقع عبارت است از:
  •  تخطی مدیرعامل از سقف هزینه ها
  •  صحیح بودن او در معاملات شرکت به صورت غیر مستقیم
  •  تصویب کردن کلیه معاملات مدیرعامل توسط هیئت مدیره صرف نظر از اینکه در توقف شرکت آیا مدیرعامل به تنهایی مقصر بوده یا هیئت مدیره یا هر دو و قطع نظر از میزان مسئولیت هر یک از آنها. هدف فرض  بالا کسب نظر حقوقی در خصوص تقصیر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره است.

 در مورد سهیم بودن در معاملات شرکت ماده ۱۲۹ لایحه اصلاح قانون تجارت عنوان می کند:

 اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت و همچنین موسسات و شرکت هایی که اعضای هیئت مدیره و یا مدیر عامل شرکت، شریک یا عضو هیئت مدیره یا مدیر عامل آن ها می باشند ، نمی توانند بدون اجازه هیئت مدیره در معاملاتی که با شریک یا به حساب شرکت می شود به طور مستقیم یا غیر مستقیم طرف معامله واقع و یا سهیم شوند  و در صورت اجازه هیئت مدیره، مکلف است  بازرس شرکت را از معامله ای که اجازه آن داده شده بلافاصله مطلع نماید و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بدهد د و بازرس نیز مکلف است  ضمن گزارش  خاصی حاوی جزئیات معامله، نظر خود را در باره چنین معامله ای به همان مجمع تقدیم کند. عضو هیئت مدیره یا مدیرعامل ذینفع در معامله، در جلسه هیئت مدیره و نیز در مجمع عمومی عادی هنگام اخذ تصمیم نسبت به معامله مذکور حق رای نخواهد داشت.

مسئولیت مدنی و کیفری مدیران در ورشکستگی شرکت - سورنا ثبت

 در فرض مطرح شده بالا راجع به مطلع بودن بازرس اشاره‌ای نشده  و ظاهراً در این خصوص تخلف صورت گرفته است. ست اما در مورد ورشکسته شدن شرکت ماده ۱۴۳ لایحه اصلاح قانون تجارت مقرر می دارد:

 در صورتی که شرکت ورشکسته شود یا پس از انحلال معمول شود که دارایی شرکت برای تایید بدهی های آن کافی نیست، دادگاه صلاحیتدار می تواند به تقاضای هر ذینفع،  هر یک از مدیران یا مدیر عاملی را که ورشکستگی شرکت یا کافی نبودن دارایی شرکت به نحوی به خاطر تخلف بوده است، منفرد یا به صورت تضامنی به تاییدیه آن قسمت  از بدهی هایی که پرداخت آن  از دارایی ش شرکت ممکن نیست، محکوم نماید.

 ماده ۱۴۳ قانون مرقوم در بیان مسئولیت مدنی مدیران متخلف است اما باید دید آیا مدیران مقصر از حیث کیفری نیست دارای مسئولیت می باشند یا نه.

مطالعه مطالب زیر نیز میتواند مفید باشد

درباره مسئولیت کیفری مدیران متخلف لازم است بند ۳ و بند ۴ ماده ۲۵۸ را مد نظر قرار داد . ماده یاد شده می گوید : 

۱.

۲.

  1. رئیس و اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا موسسه دیگری به خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می باشند مورد استفاده قرار دهند.
  2. رئیس و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت که با سوء نیت از اختیارات خود برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به خاطر شرکت یا موسسه دیگری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می باشند استفاده کنند.

 پس از صرف نظر از دعاوی هیئت مدیره علیه مدیرعامل و بالعکس عکس دعاوی مدیرعامل علی هیئت مدیره، در صورتی که توقف شرکت ناشی از تقصیر مدیران شرکت باشد، به شرحی که فوق گفته شد، مدیران دارای مسئولیت کیفری و مدنی میباشد و با طرح دعاوی کیفری و تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی از سوی هر ذینفع، دعاوی مطروحه قابل پیگرد می باشد. 

سورنا ثبت

تلفن دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴
همراه واحد ثبت برند: ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱
همراه واحد ثبت شرکت : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳
ساعات کاری :  ۸ صبح الی ۱۶ عصر

از اینکه با مقاله « مسئولیت مدنی و کیفری مدیران در ورشکستگی شرکت » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد . مجتمع سورنا ثبت با بهره‌گیری از متخصصان امور ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند ، جست و جوی برند ،  اخذ کارت بازرگانی و فروش برند آماده ، بر اساس تکیه بر آخرین علوم کسب و کار و برندینگ ، بازاریابی و تبلیغات و همچنین علم و اطلاع از فرآیندهای قانونی و آخرین آیین نامه ها و بخشنامه های ادارات ثبت شرکتها ، سازمان ثبت علائم تجاری ، اتاق بازرگانی ، سامانه جامع تجارت و سازمان امور مالیاتی ، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. این مجتمع که با عناوین موسسه ثبت شرکت ، موسسه ثبت برند ، موسسه برندسازی ، موسسه بازاریابی و همچنین موسسه تبلیغاتی شناخته می شود ، در منطقه جغرافیایی مرکز کشور ، خدمات نوآورانه ای را پیش روی مشتریان قرار داده است ارزش‌های ما  ، تکیه به علم و فرآیندهای قانونی و ایجاد یک کسب و کار کامل به دور از حاشیه های مخرب است .در یزد ،  بسیاری از دوستان ما را به عنوان موسسه ثبت برند در یزد یا دفتر ثبت شرکت در یزد می شناسند که به صورت علمی و تخصصی به انجام خدمات ثبت شرکت در یزد ، ثبت برند در یزد ، اخذ کارت بازرگانی در یزد و فروش برند در یزد می پردازد . از مهمترین خدمت ما که با بهره گیری از وکلای تجاری یزد انجام میشود ، خدمات حقوقی و وکالت در یزد اعم از وکالت در دعاوی شرکتها و  وکالت در دعاوی تجاری   و وکالت در دعاوی حقوقی در یزد و همچنین گرفتن مشاوره از بهترین وکیل یزد در زمینه خدمات مالکیت معنوی و شرکتها و تهیه و تنظیم انواع قراردادهای تجاری زیر نظر وکیل با تجربه میباشد. مهمترین خدمت مجتمع سورنا ثبت در مبحث کسب و کار و کارآفرینی ، انجام امور مشارکت در فروش در زمینه محصولات فناوری محور ، با عنوان موسسه مشارکت در فروش سورنا می باشد. برای هرگونه سوال در مورد موضوعات فوق الذکر و مشاوره پیرامون آنها با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط