ثبت شرکت, ثبت شرکت در یزد تخصصی, علمی و آمزشی, مسئولیت مدیران شرکت, ورشکستگی و بدهی شرکت

انتقال سهام شرکت سهامی خاص ورشکسته بدون موافقت هیئت مدیره

انتقال سهام شرکت سهامی خاص ورشکسته بدون موافقت هیئت مدیره - سورناثبت

انتقال سهام شرکت سهامی خاص ورشکسته بدون موافقت هیئت مدیره :  این مبحث را با یک سوال شروع میکنیم و به آن بصورت جامع پاسخ خواهیم داد :

سوال :  همانطور که میدانیم بعد از اعلان ورشکستگی شرکت سهامی خاص ، اداره تصفیه امور ورشکستی متولی و ناظر امور مالی شرکت میباشد. حال با این توضیح آیا اداره تصفیه امور ورشکستگی ، برای وصل بقیه ارزش اسمی شرکت ( سرمایه تعهدی ) که بدون پرداخت باقی مانده باید به سهامداران مراجعه نماید و دیگر اینکه نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص ورشکسته بدون موافقت هیئت مدیره ، صحیح هست یا خیر ؟ در ادامه با ما همراه باشید.

پرداخت ارزش اسمی سهام ( سرمایه تعهدی )

این پرسش از دو بخش تشکیل یافته است.

بخش نخست این است که : آیا اداره تصفیه امور ورشکستگی برای وصول بقیه ارزش اسمی شرکت که بدون پرداخت باقی مانده ، باید به سهامداران و یا فرد خاصی مراجعه کند ؟

طبق ماده ۳ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ :

در شرکت سهامی خاص ، تعداد شرکا نباید کمتر از سه نفر باشد. پس وفق تبصره ماده ۳۳ قانون مرقوم ، «مطالبه مبلغ پرداخت نشده سهام یا هر مقدار از آن باید از کلیه صاحبان سهام و بدون تبعیض به عمل آید » پس در پاسخ به این پرسش باید گفت : اداره تصفیه امور ورشکستگی باید از تمام سهامداران ( و نه شخص یا مدیر خاصی ) مبلغ پرداخت نشده  سهام یا بقیه ارزش اسمی شرکت را بدون هرگونه تبعیض مطالبه کند.

انتقال سهام شرکت سهامی خاص ورشکسته بدون موافقت هیئت مدیره - سورناثبت

نقل و انتقال سهام بدون موافقت هیئت مدیره

در خصوص بخش دوم سوال که آیا نقل و انتقال سهام شرکت بدون موافقت هیئت مدیره صحیح هست یات خیر ، اول از هرچیز باید عنوان کنیم که سهام در شرکتهای سهامی بر دو نوع هستند :

  1. سهام بانام
  2. سهام بی نام

در متن پرسش عنوان نشده که سهام بی نام هست یا بانام اما برای رسیدن به پاسخ باید این موضوع را روشن کنیم .ماده ۳۰ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب۱۳۴۷ مقرر میدارد « مادام که تمام مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده باشد ، صدور ورقه سهام بی نام یا گواهی نامه موقت بی نام ممنوع میباشد.به تعهد کننده این گونه سهام ، گواهی نامه موقت بانام داده خواهد شد که نقل و انتقال آن تابع مقررات مربوط به نقل و انتقال سهام بانام است.»

در فرض پرسش چون تمام مبلغ اسمی سهام پرداخت نشده است و شرکت دارای سرمایه تعهدی میباشد ، لذا در صورت وجود گواهی موقت سهام ، آن گواهی فعلا و تا پرداخت سرمایه تعهدی ، بانام میباشد که ترتیب انتقال آن در ماده ۴۰ قانون مزبور چنین پیش بینی شده است:

«انتقال سهام بانام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر مزبور امضا کند.در مواردی که تمامی مبلغ اسمی سهم پرداخت نشده است، نشانی کامل انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او رسیده و از نظر اجرای تعهدات ناشی از نقل و انتقال سهام معتبر خواهد بود. هرگونه تغییر اقامتگاه نیز باید به همان ترتیب به ثبت رسیده و امضا شود. هر انتقالی که بدون رعایت شرایط فوق به عمل آید  ، از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است.»

از آنجا که طبق تصریحات متن پرسش اگر شخصی مقررات ماده ۴۰ قانون یاد شده که ناظر به ماده ۳۰ آن قانون میباشد را در مورد انتقال گواهینامه موقت سهام بی نام شرکت ، رعایت نکرده است بلکه صرفا با ظهر نویسی آن سهم را به شخص ثالثی انتقال دهد ، این انتقال طبق قسمت اخیر ماده ۴۰ قانون پیش گفته ، از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است و با توجه به پرسش ، حتی اگر سهام شرکت بانام بوده باشد که انتقال سهام بی اعتبار است و اگر بی نام بوده ولی شرکت دارای سرمایه تعهدی پرداخت نشده باشد ، بازهم در شمول سهام بانام بوده و نقل و انتقال این سهام باید با موافقت هیئت مدیره شرکت باشد.

در آخر ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که به موجب بند ۷ از ماده ۸ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ ، حدکثر مهلت پرداخت مبلغ تعهد شده سهام از سوی سهامداران نباید از ۵ سال تجاور نماید.همچنین صدور سهام بی نام قبل از تادیه تمام مبلغ اسمی و فروش یا در معرض فروش قراردادن آن برابر بند ۲ ماده ۲۴۴ قانون ذکور ، دارای ضمانت اجرای کیفری است.

سورنا ثبت

تلفن دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴
همراه واحد ثبت برند: ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱
همراه واحد ثبت شرکت : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳
ساعات کاری :  ۸ صبح الی ۱۶ عصر

از اینکه با مقاله « انتقال سهام شرکت سهامی خاص ورشکسته بدون موافقت هیئت مدیره » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد . مجتمع سورنا ثبت با بهره‌گیری از متخصصان امور ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند ، جست و جوی برند ،  اخذ کارت بازرگانی و فروش برند آماده ، بر اساس تکیه بر آخرین علوم کسب و کار و برندینگ ، بازاریابی و تبلیغات و همچنین علم و اطلاع از فرآیندهای قانونی و آخرین آیین نامه ها و بخشنامه های ادارات ثبت شرکتها ، سازمان ثبت علائم تجاری ، اتاق بازرگانی ، سامانه جامع تجارت و سازمان امور مالیاتی ، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. این مجتمع که با عناوین موسسه ثبت شرکت ، موسسه ثبت برند ، موسسه برندسازی ، موسسه بازاریابی و همچنین موسسه تبلیغاتی شناخته می شود ، در منطقه جغرافیایی مرکز کشور ، خدمات نوآورانه ای را پیش روی مشتریان قرار داده است ارزش‌های ما  ، تکیه به علم و فرآیندهای قانونی و ایجاد یک کسب و کار کامل به دور از حاشیه های مخرب است .در یزد ،  بسیاری از دوستان ما را به عنوان موسسه ثبت برند در یزد یا دفتر ثبت شرکت در یزد می شناسند که به صورت علمی و تخصصی به انجام خدمات ثبت شرکت در یزد ، ثبت برند در یزد ، اخذ کارت بازرگانی در یزد و فروش برند در یزد می پردازد . از مهمترین خدمت ما که با بهره گیری از وکلای تجاری یزد انجام میشود ، خدمات حقوقی و وکالت در یزد اعم از وکالت در دعاوی شرکتها و  وکالت در دعاوی تجاری   و وکالت در دعاوی حقوقی در یزد و همچنین گرفتن مشاوره از بهترین وکیل یزد در زمینه خدمات مالکیت معنوی و شرکتها و تهیه و تنظیم انواع قراردادهای تجاری زیر نظر وکیل با تجربه میباشد. مهمترین خدمت مجتمع سورنا ثبت در مبحث کسب و کار و کارآفرینی ، انجام امور مشارکت در فروش در زمینه محصولات فناوری محور ، با عنوان موسسه مشارکت در فروش سورنا می باشد. برای هرگونه سوال در مورد موضوعات فوق الذکر و مشاوره پیرامون آنها با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط