ثبت شرکت, ثبت شرکت در یزد تخصصی, علمی و آمزشی, مسئولیت مدیران شرکت, ورشکستگی و بدهی شرکت

مسئولیت سهامداران در ورشکستگی شرکت

مسئولیت سهامداران در ورشکستگی شرکت

مسئولیت سهامداران در ورشکستگی شرکت :  همانطور که قبلاً عنوان شد ،  برای تاسیس هر نوع شرکت بسته به نوع شرکتی که ثبت می کنیم نیاز به حداقل دو نفر شریک می باشد. ترتیبات منتفع شدن شرکا از سود شرکت بر اساس میزان درصد شراکت آنها در شرکت ثبت شده است. به عنوان مثال در شرکت سهامی خاص که با حداقل سه نفر شریک شرکت ثبت می شود ، این سه نفر با درصد مشخصی عضو شرکت هستند و اگر شرکت سود و منفعتی داشته باشد به تناسب درصد سهامی که دارند ، سود بعد از کسر هزینه ها بین آنها تقسیم خواهد شد.

 کسب درآمد یک روی سکه فعالیت مالی شرکت می باشد و ممکن است به خاطر به وجود آمدن شرایط مختلف ، تراز مالی شرکت منفی شود و یا حتی شرکت  ورشکسته شود. حال سوالی که مطرح می شود این است که در صورت ورشکستگی شرکت مسئولیت سهامداران به چه شکلی خواهد بود که در ادامه به تشریح آن در چند مورد خواهیم پرداخت.

 ۱.در صورتی که هر شرکتی به هر دلیلی ورشکسته شود ، ابتدا باید بررسی شود که آیا ورشکستگی شرکت به تقصیر بوده است یا اینکه خیر . چون در صورتی که شرکت با تقصیر یکی از اعضا هیئت مدیره یا هر شخص ثالثی ورشکسته شود، شخص مقصر ملزم به پرداخت دیون شرکت میباشد.

 ۲.در صورتی که ورشکستگی شرکت به تقصیر نباشد، برای پرداخت دیون شرکت ابتدا به اموال شرکت رجوع می شود. ممکن است شرکت ورشکسته دارای اموالی باشد که از محل آن ها دیون به وجود آمده پرداخت گردد و اگر بعد از پرداخت بدهی مالی اضافه آمد به تناسب بین سهامداران تقسیم می گردد.

 ۳.آخرین مورد در مبحث مسئولیت سهامداران در ورشکستگی شرکت که مرتبط ترین نیز میباشد اینکه اگر شرکتی ورشکسته شود و  ورشکستگی آن به تقصیر نباشد  و اموال شرکت کفاف پرداخت بدهی های آن را نکند ، مسئولیت سهامداران بسته به نوع شرکتی که ثبت شده متفاوت می باشد که به ترتیب بررسی خواهیم کرد :

الف:  در شرکت با مسئولیت محدود، شرکاء فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت دارند مسئول دیون شرکت خواهند بود. به عنوان مثال اگر سرمایه ثبت شده شرکت، صد میلیون و یکی از شرکاء دارای ۱۰ درصد سهم الشرکه یعنی ۱۰ میلیون باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان ده میلیون ، مسئول خواهد بود.

ب : در شرکتهای سهامی خاص و عام مسئولیت صاحبان سهام، فقط تا میزان مبلغ اسمی سهام آنها است. به عنوان مثال اگر سرمایه ثبت شده شرکت، صد میلیون منقسم به یک میلیون سهام ۱۰۰ تومانی باشد و یکی از سهام داران دارای ۱۰ درصد سهم معادل یکصد هزار سهم صد تومانی یعنی ۱۰ میلیون تومان باشد در مورد بدهی های شرکت، فقط تا میزان ده میلیون ، پاسخگو خواهد بود.

ج: در شرکت های تضامنی (مانند صرافی ها) پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد ، هر یک از شرکاء شرکت، مسئول پرداخت تمام بدهی شرکت تضامنی در برابر اشخاص ثالث می باشد بدون توجه به اینکه در شرکت تضامنی چقدر شراکت و سرمایه دارد. و آن شخصی که تمام بدهی ها را پرداخت کرده میتواند به نسبت سهم الشرکه شریکان دیگر رجوع کند.

د : در شرکت مختلط غیر سهامی، دو گروه شریک داریم. گروهی شریک با مسئولیت محدود هستند و فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند در برابر بدهی شرکت به اشخاص ثالث، پاسخگو هستند و گروهی که شریک ضامن، نامیده می شوند مسئول کلیه بدهی های شرکت مختلط غیر سهامی در برابر اشخاص ثالث می باشند.

س:  در شرکت مختلط سهامی، گروهی از شرکاء که سرمایه آنها به صورت سهام است مسئولیتشان در برابر بدهی های شرکت به اشخاص ثالث تا میزان سهامشان است و گروهی از شرکاء که شریک ضامن نامیده می شوند پس از آنکه دارائی شرکت، برای پرداخت بدهی های شرکت کفایت نکرد مسئول تمام بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث هستند.

ط : در شرکت های نسبی، مسئولیت شرکای شرکت برای پرداخت بدهی های شرکت در برابر اشخاص ثالث، به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند و اگر دارائی های شرکت برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نبود هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت دارد مسئول پرداخت بدهی شرکت می باشد.

ع :در شرکت های تعاونی نیز به مانند شرکت سهامی خاص ،  مسئولیت هر یک از سهام داران به میزان ارزش اسمی سهامی است که در شرکت تعاونی دارد

صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی - سورنا ثبت

 نکته مهم پایانی در مسئولیت سهامداران در ورشکستگی شرکت اینکه ، در صورتی که سازمان های دولتی به خصوص اداره دارایی طلبکار شرکت باشند ، این ارگانها ابتدا حساب های شرکت و سپس حسابهای اعضای هیئت مدیره را مسدود میکند و آنها را طرف مستقیم دعوای خود قرار خواهند داد . اما تنها ارفاق به کسانی تعلق میگیرد که عضو ساده هیئت مدیره بوده و همچنین حق امضا هم نداشته باشد .که البته با کش و قوس های فراوان قابلیت رفع تکلیف را دارند ولی از آنجا که عضو هیئت مدیره این شرکت ورشکسته می باشند ، در صورتی که بخواهد شرکت دیگری ثبت نمونده یا اینکه عضو هر شرکتی شوند ، به علت که در این شرکت ورشکسته و مقروض به اداره دارایی ، سمت عضو هیئت مدیره را دارند ، توانایی ثبت و عضویت در هیچ شرکت دیگری را نخواهند داشت.

سورنا ثبت

تلفن دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴
همراه واحد ثبت برند: ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱
همراه واحد ثبت شرکت : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳
ساعات کاری :  ۸ صبح الی ۱۶ عصر

از اینکه با مقاله « مسئولیت سهامداران در ورشکستگی شرکت » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد . مجتمع سورنا ثبت با بهره‌گیری از متخصصان امور ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند ، جست و جوی برند ،  اخذ کارت بازرگانی و فروش برند آماده ، بر اساس تکیه بر آخرین علوم کسب و کار و برندینگ ، بازاریابی و تبلیغات و همچنین علم و اطلاع از فرآیندهای قانونی و آخرین آیین نامه ها و بخشنامه های ادارات ثبت شرکتها ، سازمان ثبت علائم تجاری ، اتاق بازرگانی ، سامانه جامع تجارت و سازمان امور مالیاتی ، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. این مجتمع که با عناوین موسسه ثبت شرکت ، موسسه ثبت برند ، موسسه برندسازی ، موسسه بازاریابی و همچنین موسسه تبلیغاتی شناخته می شود ، در منطقه جغرافیایی مرکز کشور ، خدمات نوآورانه ای را پیش روی مشتریان قرار داده است ارزش‌های ما  ، تکیه به علم و فرآیندهای قانونی و ایجاد یک کسب و کار کامل به دور از حاشیه های مخرب است .در یزد ،  بسیاری از دوستان ما را به عنوان موسسه ثبت برند در یزد یا دفتر ثبت شرکت در یزد می شناسند که به صورت علمی و تخصصی به انجام خدمات ثبت شرکت در یزد ، ثبت برند در یزد ، اخذ کارت بازرگانی در یزد و فروش برند در یزد می پردازد . مهمترین خدمت مجتمع سورنا ثبت در مبحث کسب و کار و کارآفرینی ، انجام امور مشارکت در فروش در زمینه محصولات فناوری محور ، با عنوان موسسه مشارکت در فروش سورنا می باشد. برای هرگونه سوال در مورد موضوعات فوق الذکر و مشاوره پیرامون آنها با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط