ثبت شرکت, علمی و آمزشی

چگونگی تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

چگونگی تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود - سورناثبت

چگونگی تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص : امروزه با توجه به افزایش اهمیت شرکت ها در کسب و کارها و بیزینس ها و کاربرد بیش از پیش آنها مسئله تبدیل شرکت ها که از قبل ثبت شده اند نیز مطرح می‌شود. قبلاً نوع شرکت ثبت شده برای فعالیت تجاری و امور اداری و بانکی و عقد انواع قراردادها و شرکت در مناقصات و مزایدات ت زیاد مطرح نبود لیکن طی یکی دو سال گذشته ارگان های دولتی و بانک ها خدمات ویژه ای را به نوع خاصی از شرکت های ثبت شده ارائه می دهند از جمله انعقاد قرارداد با شرکت های سهامی خاص از طرف  ارگان های دولتی راحت تر انجام می شود رود یا اینکه برای  گرفتن ضمانت نامه های بانکی و یا تسهیلات بانکی شرکت های سهامی خاص معتبر تر میباشد و در بخش امتیازات صادر شده برای شرکت به عنوان مثال گرفتن گرید سازمان مدیریت و برنامه ریزی صرفاً شرکت سهامی خاص را معتبر می دانند . از آنجا که  ثبت شرکت مسئولیت محدود راحت تر از ثبت شرکت سهامی خاص بوده و خیلی از متقاضیان با توجه به همین راحتی اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود نموده اند با توجه به شرایط به وجود آمده خواهان تبدیل شرکت خود به شرکت  سهامی خاص هستند .و با این  شرح ما اقدام به تدوین مقاله چگونگی تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص نمودیم.

 تغییر انواع شرکت های تجاری به نوع دیگری از آنها، در قانون تجارت ایران پیش بینی نشده است. تنها ماده ای که در قانون تجارت ایران تبدیل نوع شرکتی را به شرکت دیگر پیش‌بینی می‌کند ، ماده ۱۳۵ است که تبدیل شرکت تضامنی و نسبی را به شرکت سهامی تجویز می نماید. اما برای شرکت های دیگر حق چنین تبدیلی پیش بینی نشده است. تبدیل نوع شرکت شخصیت حقوقی شرکت را از بین نبرده و شرکتی که تبدیل شده است، کارهای شرکت سابق را ادامه می‌دهد بدون آنکه وقفی حاصل گردد. تنها مزیت آن بر انحلال و تشکیل شرکت جدید این است که تشریفات ثبت و پرداخت حق ثبت مجدد دیگر مورد پیدا نمی کند. منظور از تبدیل شرکت این است که قالب و شکل شرکت بدون از بین بردن شخصیت حقوقی آن و بدون اینکه شخصیت حقوقی جدیدی ایجاد شود به نوع دیگری تغییر داده شود. همین امر باعث می شود که مسئله انحلال شرکت و آثار مترتب بر آن از   قبیل تسویه دیون و مطالبات مطرح نشود. همچنین ممکن است برخی امتیازات به موجب قانون به شرکت هایی داده شود که دارای سابقه کار به مدت خاصی باشد که در این صورت مدت فعالیت شرکت سابق به عنوان سابقه شرکت جدید نیز منظور می گردد. البته برخی از آرای محاکم تبدیل شرکت را موجب زوال شرکت سابق دانسته و شرکت جدید را قائم مقام آن نمی دانند. برای مثال رای صادره شماره ۳۵۳ ۹۶۰۱ مقرر می دارد اگر شرکت نسبی به شرکت با مسئولیت محدود تغییر یابد، نمی توان شرکت اخیرا قائم مقام شرکت اولی دانست.

چگونگی تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص - سورناثبت

حقوقدانان معتقدند که با رعایت شرایط زیر امکان تبدیل هر شرکتی به شرکت دیگر وجود دارد: چون اولین قانونگذار این امر را منع نکرده و ثانیاً با توجه به ماده ۱۰ قانون مدنی اصل بر جواز و اعتبار اعمال حقوقی است. وحدت ملاک مواد ۱۳۵ و ۱۸۹ قانون تجارت و ماده ۲۷۸ لایحه اصلاحی قانون تجارت و ماده ۱۸۴ قانون اخیرالذکر به تبدیل شرکت های سهامی موجود در زمان تصویب قانون مزبور را  به هر نوع شرکت تجویز می کند، در این خصوص قابل استفاده است. قانونگذار به عنوان قاعده کلی اکثریت خاصی را برای تبدیل پیش بینی نکرده است. در مواد ۱۳۵ و ۱۸۹ قانون تجارت ناظر به ماده ۲۷۸ برای تبدیل شرکت تضامنی و نسبی به شرکت سهامی، توافق تمام شرکا را لازم می داند در حالی که در ماده ۲۷۸ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت تصویب مجمع عمومی فوق العاده با رعایت اکثریت قانونی آن مجمع را کافی میداند.

 به نظر می رسد به جز در مواردی که نص خاص وجود دارد ،  برای تبدیل شرکت رضایت تمامی شرکا لازم و ضروری است چون که ممکن است این امر موجب سنگین تر شدن تعهدات  شرکا بشود،  پس مستلزم رضایت تمام شرکا است. همچنانکه ماده ۱۳۵ قانون تجارت و ۲۷۸ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت صراحت دارند برای تبدیل شرکت باید قالب قانونی شرکت جدید کاملاً رعایت شود. تبدیل شرکت در حقوق اشخاص ثالث موثر نیست از این رو اگر شرکت سابقاً تضامنی بوده و در همان دوره دیونی داشته باشد ،  مسئولیت شرکا در پرداخت دیون مزبور تضامنی باقی می ماند ولی نسبت به دوران بعد از تبدیل فعالیت شرکت در قالب شرکت جدید خواهد بود.

 بنابراین تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص امکان پذیر است و برای تبدیل آن باید موارد زیر رعایت گردد:

  1. تعداد شرکای شرکت با مسئولیت محدود نباید کمتر از سه نفر باشد زیر آب فرم ماده ۳ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد حال آنکه مطابق ماده ۹۴ قانون تجارت،  ممکن است شرکت با مسئولیت محدود با دو نفر تشکیل شود.
  2. هرچند طبق ماده ۶۶ قانون اخیرالذکر تصمیمات راجع به شرکت با مسئولیت محدود باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود اما چون تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص مستلزم تغییر در اساسنامه شرکت خواهد بود لذا برابر ماده ۱۱۱ قانون تجارت این تغییر باید با اکثریت عددی شرکایی که لااقل ۷۵ درصد سرمایه را نیز داشته باشند به عمل آید مگر این که در اساسنامه شرکت اکثریت دیگری مقرر شده باشد.
  3. در صورت حضور تمام شرکا وگرنه با انتشار آگهی در روزنامه مربوط،  کلیه شرکا به جلسه مجمع عمومی فوق العاده دعوت می شوند تا موضوع تغییر اساسنامه و تغییر نوع شرکت از مسئولیت محدود به سهامی خاص مطرح و مورد اتخاذ تصمیم قرار بگیرد. در صورت تصویب، صورتجلسه تبدیل نوع شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص تنظیم گردیده به همراه اساسنامه جدید به اداره ثبت شرکتها ارسال گردیده و مراحل تبدیل شرکت طی خواهد شد .
سورنا ثبت

تلفن دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴
همراه واحد ثبت برند: ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱
همراه واحد ثبت شرکت : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳
ساعات کاری :  ۸ صبح الی ۱۶ عصر

از اینکه با مقاله « چگونگی تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد . مجتمع سورنا ثبت با بهره‌گیری از متخصصان امور ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند ، جست و جوی برند ،  اخذ کارت بازرگانی و فروش برند آماده ، بر اساس تکیه بر آخرین علوم کسب و کار و برندینگ ، بازاریابی و تبلیغات و همچنین علم و اطلاع از فرآیندهای قانونی و آخرین آیین نامه ها و بخشنامه های ادارات ثبت شرکتها ، سازمان ثبت علائم تجاری ، اتاق بازرگانی ، سامانه جامع تجارت و سازمان امور مالیاتی ، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. این مجتمع که با عناوین موسسه ثبت شرکت ، موسسه ثبت برند ، موسسه برندسازی ، موسسه بازاریابی و همچنین موسسه تبلیغاتی شناخته می شود ، در منطقه جغرافیایی مرکز کشور ، خدمات نوآورانه ای را پیش روی مشتریان قرار داده است ارزش‌های ما  ، تکیه به علم و فرآیندهای قانونی و ایجاد یک کسب و کار کامل به دور از حاشیه های مخرب است .در یزد ،  بسیاری از دوستان ما را به عنوان موسسه ثبت برند در یزد یا دفتر ثبت شرکت در یزد می شناسند که به صورت علمی و تخصصی به انجام خدمات ثبت شرکت در یزد ، ثبت برند در یزد ، اخذ کارت بازرگانی در یزد و فروش برند در یزد می پردازد . از مهمترین خدمت ما که با بهره گیری از وکلای تجاری یزد انجام میشود ، خدمات حقوقی و وکالت در یزد اعم از وکالت در دعاوی شرکتها و  وکالت در دعاوی تجاری   و وکالت در دعاوی حقوقی در یزد و همچنین گرفتن مشاوره از بهترین وکیل یزد در زمینه خدمات مالکیت معنوی و شرکتها و تهیه و تنظیم انواع قراردادهای تجاری زیر نظر وکیل با تجربه میباشد. مهمترین خدمت مجتمع سورنا ثبت در مبحث کسب و کار و کارآفرینی ، انجام امور مشارکت در فروش در زمینه محصولات فناوری محور ، با عنوان موسسه مشارکت در فروش سورنا می باشد. برای هرگونه سوال در مورد موضوعات فوق الذکر و مشاوره پیرامون آنها با ما تماس بگیرید