قوانین ثبت برند
در دنیای امروز و با رقابتهایی که بر ارائه محصولات جدید در بازار جهانی و محلی صورت میگیرد، لزوم ثبت برند به دلیل حفاظت از حقوق قانونی برند مورد نظر، چند برابر شده است. برای جلوگیری از کپی کردن یا سوء استفاده از نام یک برند، برای ثبت آن قوانینی وجود دارد که ما در این مقاله قوانین مربوط به ثبت برند در ایران را توضیح میدهیم.
قوانین ثبت برند در ایران :
از آن جا که ثبت برند برای حفاظت از حقوق معنوی و مالی محصول تولید شده توسط شرکت یا شخص حقیقی انجام میشود، برای جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی باید قوانین مربوط به آن را به طور اجرا کرد. در زیر این قوانین را برمیشماریم :
- برای ثبت برند نباید از کلمه های عام مثل دفتر، تلفن و … استفاده کرد .
- اگر اسم برند شبیه برندی دیگر باشد، طبق قوانین ثبت برند ، حکم عدم صلاحیت میگیرد( توجه کنید که اگر معنی و ترجمه ی برند مشهور دیگری باشد هم برای سازمان ثبت غیر قابل قبول میباشد) .
- علامتهای قانونی که قبلا توسط دولت به ثبت رسیده باشد، قابل قبول نیست .
- برند نمیتواند شبیه علامت یا پرچم کشورهای خارجی باشد .
- برای ثبت برند نباید از اسمهایی استفاده کنید که باعث گیج شدن مشتریها شود( ایهام نداشته باشد ) .
- اگر با نام یا علامت برند به ارزشهای مذهبی افراد یا فرهنگ و اخلاق پذیرفته شده در کشور توهین کرده یا آن را به تمسخر بگیرید، برند شما رد صلاحیت میشود .
- ثبت برند را برای ساخت تفاوت بین کالاهای خود و کالاهای دیگر شرکتها انجام میدهید پس به یاد داشته باشید که نام و علامتی را برای برند خود انتخاب کنید که بتواند به خوبی تفاوتهای شما را نشان دهد .
- به یاد داشته باشید که کلماتی که یک شی خاص را توصیف میکنند، مناسب و قابل قبول نیستند پس از کلمات توصیف کننده برای ثبت برند استفاده نکنید .
ویژگیهای لازم برای نام یک برند :
داشتن یک برند مشهور و محبوب به میزان زیادی به موفقیت شرکت کمک کرده و باعث پیشرفت اقتصادی میشود. بنابراین خواسته ی هر شرکت یا فرد حقیقی که در تلاش برای ثبت برند است این است که برندی خاص و تک داشته باشد تا به این صورت بتواند موفق شود. ما در این جا چند ویژگی مهم که یک برند باید داشته باشد را برشمردیم تا به شما در انتخاب نام مناسب برند کمک کنیم .
این ویژگیها عبارتند از :
1 – بیانگر و معرفی کننده ی محصولات آن شرکت باشد .
2 – شرکت با ثبت برند باید بتواند محصول خودش را ممتاز کند و محصول را کاملا از رقبای مشابه جدا کند .
3 – مشتری باید بتواند اسمی که برای برند انتخاب میشود را راحت بخواند و یا به یاد آورد .
4 – نا انتخابی باید به نحوی باشد که قابلیت دیده شدن داشته باشد به نحوی که مشتری شیفته آن شده و آن را به خاطر بسپارد و در عین حال بتواند فورا آن را بشناسد .
5 – باید نام و علامت برای ثبت برند قانونی باشد تا در صورت بروز مشکل قانونی بتوان از حمایت قانون بهره مند شد .
6 – در صورتی که قصد تجارت جهانی دارید باید اسمی انتخاب کنید که در زبانهای دیگر نیز قابل خواندن باشد .
مدارکی که برای ثبت کردن برند لازم هستند :
یکی از مهمترین مراحل ثبت برند، مرحله آماده سازی و ارائه اسناد و مدارک مربوطه است. حتی اگر تمام قواعد را رعایت کنید و مراحل قانونی را طی کنید، در صورتی که در مرحله آماده کردن اسناد اشتباهی کرده باشید برند شما تایید نمیشود و تمام وقت و هزینه شما هدر میرود .
در ادامه این اسناد را نام میبریم. البته باید توجه داشته باشید، اسنادی که یک شخص( فرد حقیقی) باید برای ثبت برند آماده کند با اسنادی که یک شرکت ( شخص حقوقی) باید برای ثبت برند آماده کند، کمی اختلاف دارد. در ادامه این مدارک را نام میبریم .
اسنادی که یک شرکت باید برای ثبت برند آماده کند :
1 – کپی اسناد شناسایی و هویتی تمام اعضای هیئت مدیره و سهامداران عمده
2 – پر کردن مشخصاتی مثل نشانی و شماره های تماس. همین طور کد پستی و دیگر اطلاعات تماس ( از جمله ایمیل) اعضای هیئت مدیره و سهامداران عمده
3 – کپی از تمام مجوزهایی که شرکت برای فعالیت در زمینه مورد نظر گرفته است .
4 – از روزنامه رسمی شرکت هم باید کپی تهیه شود و به عنوان یکی از مدارک تحویل داده شود .
اسنادی که یک شخص ( فرد حقیقی ) باید برای ثبت برند آماده کند :
1 – کپی اسناد شناسایی هویت فرد متقاضی ( یا اگر چند نفر متقاضی دارد باید اسناد شناسایی همهی آنها را آماده کند ) .
2 – کپی از مجوزهایی که برای فعالیت در شاخه مورد نظر گرفته شده . به عنوان مثال مجوز تاسیس شرکت( اگر شرکت مجوزی است )، پروانه ساخت محصول مورد نظر و … .
3 – مشخص کردن مشخصات تماس شامل پر کردن نشانی و آدرس پستی متقاضی و شماره تماس او .
گام به گام تا ثبت برند :
قدم اول : به طور معمول باید ابتدا نامی که انتخاب کرده اید را استعلام کنید تا از تکراری نبودن آن مطمئن شوید. اما ما به شما توصیه میکنیم تا یک گام قبل از آن بردارید و این گام کمک گرفتن از متخصص حقوقی در این زمینه است. احتمال پیش آمدن اشتباه و از دست دادن زمان و هزینه به دست یک فرد بی تجربه بالاست بنابراین برای بهتر و راحتتر شدن کار به شما توصیه میکنیم تا در صورت تصمیم به ثبت برند از متخصصی در این زمینه کمک بگیرید .
قدم دوم : همان طور که قبلا گفتیم اگر نام یا علامتی که برای برند خود انتخاب میکنید از قبل وجود داشته باشد یا اسم برند شما و برندی دیگر خیلی متشابه باشند به طوری که باعث گیج شدن مشتریها شود، برند شما تایید نمیشود و تمام وقت و هزینه شما تلف میشود پس تاکید میکنیم، قبل از اقدام به ثبت برند حتما آن را استعلام کنید .
قدم سوم : اسناد مربوطه را تهیه کنید و درخواست خود را در سایت مالکیت معنوی ثبت کنید .
قدم چهارم : ارائه اصل مدارک به اداره مالکیت معنوی و تشکیل پرونده در این اداره به منظور ثبت کردن برند مورد نظر
قدم پنجم : چاپ درخواست شما به منظور ثبت برند در روزنامه ی رسمی
قدم آخر : اگر بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده بعد از چاپ درخواست ثبت شدن برند شما در روزنامه رسمی هیچ نوع اعتراضی نسبت به آن صورت نگرفت، شما میتوانید به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و سند برند خود را بگیرید .