ثبت شرکت, ثبت شرکت در یزد تخصصی, علمی و آمزشی

شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص : اول از همه به تعریف سهام در شرکتهای سهامی خاص میپردازیم . همانگونه که قبلا عنوان شد ، سرمایه شرکتهای سهامی به قسمت های مساوی تقسیم میشود که هر قسمت آن را “سهم” می گویند. طبق قانون : “سهم قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی که مشخص میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد” بدین ترتیب ، هر سهم مشخص می کند که نسبت به کل سرمایه شرکت سهامی خاص ، صاحب آن تا چه میزان می تواند در اداره امور شرکت، از طریق حضور در مجامع عمومی و دادن رای، مشارکت کند. همچنین چه مقدار از منافع و سود حاصل از فعالیتهای شرکت به او تعلق دارد و در برابر شرکت ، اگر همه مبلغ سهم را نپرداخته باشد چه میزان تعهد مالی خواهد داشت. با توجه به  قانون ، در شرکت های سهامی خاص حداکثر و حداقلی برای مبلغ اسمی سهام تعیین نشده است.

شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

اقسام  سهام:

الف) سهام منفعتی : در ادامه مقاله « شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص » ، علاوه بر سهم سرمایه ای که به آن اشاره شد، دو نوع سهام دیگر به عناوین “سهم انتفاعی” و “سهم موسسین” وجود دارد که در قوانین موضوعه کشور پیش بینی نشده است. سهم انتفاعی سهمی است که مبلغ اسمی آن به صاحب سهم مسترد شده باشد. دارنده سهم انتفاعی از سود سالانه شرکت بهره مند می گردد، اما هر گاه شرکت منحل شود مبلغی بابت آن از دارایی شرکت، به صاحب سهم داده می شود. سهام موسس سهمی است که موسسین برای خود در بدو تاسیس شرکت پیش بینی می کنند. این سهم، ممکن است مزایایی نسبت به سایر سهام شرکت داشته باشد. مثلاَ سود بیشتری به آن تعلق گیرد یا در زمان انحلال شرکت، از دارایی شرکت قبل از سایر سهام، مبلغ اسمی آن ها پرداخت گردد.

ب) سهام سرمایه ای : سهام ممکن است بانام یا بی نام باشد.در صورتی که برای بعضی از سهام با رعایت قوانین مزایایی در نظر گرفته شود ، این گونه سهام “ممتاز” نامیده می شوند. در سهام با نام،اسم و مشخصات صاحب سهم روی ورقه سهم قید می گردد. افزون بر آن،نام و مشخصات صاحب سهم در دفتری که به نام “دفتر ثبت سهام” نزد شرکت موجود است به همراه شماره سهم درج می شود. در سهام بی نام، اسم و مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم قید نمی گردد. سهم بی نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده آن شناخته می شود. مگر اینکه خلاف آن ثابت گردد. بر عکس سهم بانام، نقل و انتقال سهم بی نام فقط با گرفتن به عمل می آید.و در آخر سهام ممتاز، سهمی است که برای دارنده آن امتیازاتی در نظر گرفته شده باشد. مانند اینکه از سود سهام زیادتری بهره مند گردد یا در زمان انحلال شرکت ، در پرداخت مبلغ اسمی از دارایی شرکت نسبت به صاحبان سهام دیگر، اولویت داشته باشد. انتشار سهام ممتاز باید به پیش بینی اساسنامه شرکت یا تصویب مجمع عمومی فوق العاده باشد. معمولاَ سهام ممتاز در مواقعی صادر می شود که شرکت نیاز به افزایش سرمایه دارد یا می خواهد اشخاصی را که دارای اعتبار یا تخصص و کارایی خاص هستند جلب کند. در هر حال، امتیازات این گونه سهام و نحوه استفاده از آن باید به طور واضح تعیین گردد. هر تغییری در امتیازات وابسته به سهام ممتاز، باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه یک این گونه سهام انجام گیرد. سهم با نام، بی نام و ممتاز را که به ازاء آوردن سرمایه به شرکت داده می شود “سهام سرمایه ای” می نامند.

شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

اصلی ترین عنصر در شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص ، اراده انتقال دهنده و انتقال گیرنده سهام میباشد ، زیراکه سهام شرکت به مثابه مال بوده و به هیچ عنوان نمیتوان مال کسی را به زور از کسی گرفت یا به کسی انتقال داد. حتی در شرایطی که به عنوان مثال ۹۹ درصد سهام یک شرکت به نام شما باشد ، نمیتوانید به خاطر قدرت بلامنازع خود در شرکت ، برای آن یک درصد سهام دیگری تعیین تکلیف کرده و انتقالی را انجام دهید.حال در صورتی که اراده طرفین برای انتقال سهام موجود باشد ، باید قوانین و آیین نامه های اجرایی را برای شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص بررسی شود. مرجع صورتجلسات و تصمیم گیری ها در شرکتهای سهامی خاص بر عهده دو نهاد هیئت مدیره و مجامع میباشد . در مورد نقل و انتقال سهام نیز یکی از این دو نهاد باید تصمیم گیری نماید. سوالی که مطرح میشود این است که چگونه بفهمیم نهاد صالح برای این تصمیم چیست ؟

در پاسخ به این سوال باید به اساسنامه شرکت و اصولا ماده ۱۰ اساسنامه مراجعه کنیم. اگر در اساسنامه شرکت به این عبارت برخوردیم :

« صاحبان سهام حق انتقال سهام خود را ندارند مگر با موافقت هیات مدیره، نقل و انتقال سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده و انتقال گیرنده یا نمایندگان قانونی آنها باید دردفترمرکزی شرکت حاضرشده نقل و انتقال را گواهی می نمایند. نقل و انتقال سهام بانام بدون رعایت تشریفات فوق از درجه اعتبار ساقط بوده وشرکت کسی را صاحب سهم خواهد شناخت که سهام با نام او در دفتر سهام شرکت به ثبت رسیده باشد و علی الاصول مواد ۳۹ و ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت مجری خواهد بود. »

همانطور که از متن مشخص هست ، انتقال سهام با هیئت مدیره میباشد . ولی اگر در اساسنامه ، این ماده یا مشابه این ماده که هیئت مدیره را مسئول انتقال سهام بداند یافت نشد پس انتقال سهام برعهده مجمع عمومی فوق العاده میباشد.

نکته آخر در مورد شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص که لازم و مهم میباشد ، نیازهای اجرایی نقل و انتقال سهام هست. برای انتقال سهام شرکت باید ۴درصد ارزش سهام جابجا شده به عنوان مالیات پرداخت گردد و درصورتی میتوان نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمود که اولا شرکت کد اقتصادی فعال داشته باشد و دوما شرکت و هیچکدوم از اعضا بدهی مالیاتی نداشته باشند.

سورنا ثبت

تلفن دفتر : ۰۳۵۳۷۳۳۴۹۳۴
همراه واحد ثبت برند: ۰۹۱۳۱۵۸۸۸۵۱
همراه واحد ثبت شرکت : ۰۹۱۳۲۵۶۴۹۸۳
ساعات کاری :  ۸ صبح الی ۱۶ عصر

از اینکه با مقاله « شرایط انتقال سهام در شرکت سهامی خاص » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم که مفید واقع شده باشد . مجتمع سورنا ثبت با بهره‌گیری از متخصصان امور ثبتی اعم از ثبت شرکت ، ثبت برند ، جست و جوی برند ،  اخذ کارت بازرگانی و فروش برند آماده ، بر اساس تکیه بر آخرین علوم کسب و کار و برندینگ ، بازاریابی و تبلیغات و همچنین علم و اطلاع از فرآیندهای قانونی و آخرین آیین نامه ها و بخشنامه های ادارات ثبت شرکتها ، سازمان ثبت علائم تجاری ، اتاق بازرگانی ، سامانه جامع تجارت و سازمان امور مالیاتی ، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. این مجتمع که با عناوین موسسه ثبت شرکت ، موسسه ثبت برند ، موسسه برندسازی ، موسسه بازاریابی و همچنین موسسه تبلیغاتی شناخته می شود ، در منطقه جغرافیایی مرکز کشور ، خدمات نوآورانه ای را پیش روی مشتریان قرار داده است ارزش‌های ما  ، تکیه به علم و فرآیندهای قانونی و ایجاد یک کسب و کار کامل به دور از حاشیه های مخرب است .در یزد ،  بسیاری از دوستان ما را به عنوان موسسه ثبت برند در یزد یا دفتر ثبت شرکت در یزد می شناسند که به صورت علمی و تخصصی به انجام خدمات ثبت شرکت در یزد ، ثبت برند در یزد ، اخذ کارت بازرگانی در یزد و فروش برند در یزد می پردازد . مهمترین خدمت مجتمع سورنا ثبت در مبحث کسب و کار و کارآفرینی ، انجام امور مشارکت در فروش در زمینه محصولات فناوری محور ، با عنوان موسسه مشارکت در فروش سورنا می باشد. برای هرگونه سوال در مورد موضوعات فوق الذکر و مشاوره پیرامون آنها با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط